Veel bedrijven hebben grote plannen, maar een beperkt budget voor marketing. Gebrek aan budget is zeker een beperking, maar dit hoeft je er niet van te weerhouden om het maximale resultaat eruit te persen. Je kunt op verschillende en uiterst effectieve manieren contact leggen met potentiële klanten. Zodat jij jouw omzet verhoogt zonder dat je beschikt over een groot marketingbudget.
Vijf effectieve marketingstrategieën
Graag tippen wij jou vijf effectieve marketingstrategieën bij een beperkt budget.
1. Maak gebruik van de kracht van social media
De essentie van marketing is ‘jouw (potentiële) klant kennen’. Het is cruciaal om te begrijpen wie producten of diensten van je afneemt, welke problemen zij hebben en waar zij online tijd doorbrengen.
Ontdek de voorkeuren van je klanten
Social media-platforms zijn fantastische fora om je klanten te leren kennen. Door te kijken naar waar je publiek over praat op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram, kun je beter de voorkeuren van je klanten begrijpen.
Leer van je publiek
Waar klagen zij over? Welke producten of services krijgen lovende recensies? Leer van je publiek, reageer op vragen of opmerkingen en gebruik feedback om betere resultaten te leveren.
Lees ook:
- 7 tips om jouw “saaie” dienst of product te promoten op social media
- 8 hardnekkige social media misvattingen weerlegd
- Basis schrijftips voor meer succes met social media
2. E-mailmarketing werkt altijd
E-mail is nog steeds één van de beste marketingkanalen voor het genereren van omzet. Het succes hangt echter voor een groot deel af van hoe goed je jouw campagnes segmenteert en personaliseert.
Begin met het kiezen van het juiste e-mailmarketingpakket dat werkt voor jou. Vergroot de lijst met e-mailadressen door een aanmeldingsformulier op jouw website te plaatsen. Het liefst met een goede reden erbij waarom mensen zich moeten aanmelden. Zorg ervoor dat je niet in spammappen terechtkomt van de ontvanger. Gebruik gegevens van eerdere aankopen om de aanbiedingen die je verzendt aan te passen. Zet e-mail in om echte, persoonlijke en doordachte contacten met klanten tot stand te brengen.
Lees ook:
- Waarom je nu de eerste stappen moet zetten met e-mailmarketing
- Met deze 5 bewezen e-mailmarketingtips haal jij nieuwe klanten binnen
- Benut vandaag nog deze 9 trends in e-mailmarketing
3. Maak jouw eigen ontwerp
Zelfs als grafische vormgeving niet jouw ding is, kun je professioneel uitziende infographics, social media-afbeeldingen en andere grafische afbeeldingen maken die je marketingactiviteiten verbeteren. Tools zoals Canva en Venngage bieden gratis functies die zelfs beginners in grafisch ontwerp snel onder de knie kunnen krijgen.
Lees ook:
- Vermijd deze 10 fouten bij het ontwikkelen van jouw nieuwe logo
- Alsjeblieft, acht éxtra manieren om je website te promoten
4. Start met content marketing
Zelfs als je een extreem beperkt budget hebt, investeer dan tijd en middelen in het produceren van content die jouw doelgroep nuttig, handig of leerzaam vindt. Publiceer berichten op een consistente basis en in een vast ritme zodat jouw volgers weten wanneer ze nieuwe berichten van je kunnen verwachten.
Promoot jezelf als waardevol expert
Als je niet over de middelen beschikt om goede, leadgenererende downloads te produceren, moet je een andere manier zoeken om aan de behoeften van jouw doelgroep te voldoen. Deel handige links, schrijf doe-het-zelf-blogberichten, neem korte video’s op, neem deel aan gesprekken en beantwoord vragen van mensen online. Kortom, promoot jezelf als waardevol, betrouwbaar en gerespecteerd lid van de online community van jouw branche. Meet consequent welke inspanningen op het gebied van content marketing de meest tastbare ROI produceren en bepaal hiermee het vervolg van jouw strategie.
Lees ook:
- Meer klanten door de inzet van content marketing
- Kom in actie en zorg dat jij niks mist in jouw content marketing strategie
- 12 tekenen dat jouw bedrijf hulp nodig heeft bij content marketing
5. Wees bewust van de mogelijkheden van SEO
Je kunt het je niet veroorloven om SEO te negeren. Gelukkig hoef je geen expert te zijn om de basis te beheersen. Denk maar als een klant: waar zou iemand naar zoeken om jouw website te vinden?
Als je online brillen voor dames verkoopt, kun je elk type product als een zoekwoord beschouwen: zonnebrillen, leesbrillen, multifocale brillen, etc.
Het zit ‘m in de details
Hoe gedetailleerder je bent met jouw zoekwoordonderzoek en -gebruik, hoe groter de kans dat jouw doelgroep jou vindt. Dus, in plaats van ‘brillen’, probeer je zinnen als ‘Brillen van merk X’, ‘bril met leesgedeelte’ of ‘opticien in plaats Y’.
Lees ook:
- Een SEO-vriendelijke website helpt jou op heel veel fronten
- Volg 4 trends in SEO en…scoor!
- Deze werken wél! Snelle SEO tips om jouw website snel beter vindbaar te maken
Samengevat
Alle bovenstaande tips leveren ondernemers met een klein budget een aanzienlijke winst op. Elke aanpak vereist echter consistentie, inzet en geduld. Laat een gebrek aan geld jouw marketingmagie niet belemmeren.
Spijker & Co ondersteunt
Spijker & Co kan ook ondersteunen door bovenstaande werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel van jou over te nemen. Wij zorgen voor bijvoorbeeld de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Of we kunnen je ondersteunen met social media marketing, grafische vormgeving, zoekmachine marketing en nog veel meer diensten op het gebied van marketing & communicatie. Neem vandaag nog contact met ons op over de mogelijkheden.