Volg 4 trends in SEO en…scoor!

Als eerste bovenaan de zoekresultaten staan? Voor velen het ultieme doel. Echter, dat is niet de enige plek die telt. Als je niet bovenaan staat, kun je alsnog veel doen om jouw organische zoekresultaten te verbeteren en meer bezoekers binnen te halen via Google.

Beter scoren met 4 trends in zoekmachineoptimalisatie
Graag geven we je 4 trends voor zoekmachineoptimalisatie die je makkelijk inzet om snel beter te scoren.

1. Ga het gevecht aan met advertentieblokkers: optimaliseer voor organische zoekresultaten

Uit onderzoek blijkt dat in 2018 30% van alle internetgebruikers ad blockers (advertentieblokers) in gebruik neemt. Okay, voor bijna elke pagina die je bekijkt, app die je downloadt, de link waarop je klikt of het product dat je koopt kun je cookies blokkeren (tracking). Ook kun je antispam software gebruiken, advertenties overslaan en de weergave in je sociale media feeds aanpassen.

8 acties voor betere organische zoekresultaten:

  • Zet een SEO-strategie in voor meerdere kanalen.
  • Voer een zoekwoordenonderzoek uit en richt je op sterke zoekwoorden die relevant zijn voor elk kanaal.
  • Optimaliseer de inhoud van jouw website gericht op de intentie van degene die zoekt.
  • Neem zoekwoorden met merknamen op.
  • Plaats relevante content op jouw website van hoge kwaliteit en zet daar links met veel zoekwoorden in.
  • Meet het resultaat en analyseer de gegevens.
  • Zorg voor betrokkenheid van jouw doelgroep op sociale media.
  • Optimaliseer jouw website voor bezoekers met een smartphone.

2. Vermijd spam en bouw vertrouwen op onder jouw doelgroep

Social media-kanalen en zoekmachines blijven nieuwe regels introduceren om de verspreiding van nepnieuws te voorkomen, gegevensbeveiliging te waarborgen en relevante informatie te verstrekken.

Twitter is inmiddels strenger
Dit jaar heeft Twitter zijn beleid geüpdatet door nieuwe anti-spamregels in te voeren. Twitter verbiedt nu identieke inhoud, zoals de dubbele tweets die veel bedrijven regelmatig op meerdere Twitter-kanalen plaatsen. Ons advies? Volg de nieuwe regels van Twitter. Anders loop je het risico dat zij sommige (of alle) accounts afsluiten.

Google bestraft ‘content farms’
Deze strengheid is niets nieuws voor mensen die de algoritme-updates van Google kennen. In 2011 probeerde Google bijvoorbeeld dubbele inhoud te bestraffen door ‘content farms’ met inhoud van lage kwaliteit te bestraffen. ‘Content farms’ zijn webpagina’s vol met inhoud en links van lage kwaliteit. Deze zijn van andere sites afkomstig en bedoeld om de score op de pagina’s met zoekmachineresultaten te verhogen. Het doel van Google is om mensen die iets zoeken te bieden wat ze willen. Namelijk: hoogwaardige, relevante en waardevolle inhoud. 

Bouw in 4 stappen je online vertrouwen op:

  • Maak goed geschreven, relevante inhoud. Misleid Google en dus de bezoekers niet.
  • Vergroot jouw naamsbekendheid en waarde door het authentieke verhaal van jouw bedrijf of product te vertellen.
  • Zorg ervoor dat de verwachtingen van jouw doelgroep over de content die je biedt voldoen aan de realiteit.
  • Maak structureel nieuwsberichten aan om het verhaal van jouw bedrijf of product te vertellen, vertrouwen te wekken en jouw doelgroep te binden.

3. Zorg voor goede weergaven van je website op mobiel en ‘Internet of Things’ apparaten

Volgens Doantam Phan, productmanager bij Google, zullen de algoritmen van Google uiteindelijk hoofdzakelijk de mobiele versie van de content van een website analyseren om de pagina’s van die website te rangschikken in de zoekresultaten. De algoritmen lezen de gestructureerde gegevens en fragmenten van de mobiele versie van webpagina’s en laten die zien in de zoekresultaten. Alleen al om deze reden moet je ervoor zorgen dat je rekening houdt met mobiele webbrowsers wanneer je aan de slag gaat met SEO.

Opmars van Internet of Things
Internet of Things (IoT) zal dit jaar ook gaan meespelen. Steeds meer mensen gebruiken apparaten die verbonden zijn met het internet in hun auto’s en huishoudelijke apparaten. Zoals virtuele assistenten Siri en Amazon Alexa. Dus moet je ervoor zorgen dat jouw content ook toegankelijk is voor die verschillende apparaten. Contentmarketing voor tablets, laptops, smartphones en horloges vereist vergelijkbare SEO-tactieken als die voor desktopcomputers en laptops.

7 tips voor een groter organisch bereik voor mobiel en IoT:

  • Linkbuilding, zorg voor links zowel binnen jouw eigen website als daarbuiten.
  • Biedt de belangrijkste informatie als eerste aan.
  • Gebruik multimedia zoals foto’s, video’s of audio voor meer betrokkenheid met jouw content.
  • Voeg sterke zoekwoorden toe in beschrijvingen van metagegevens.
  • Gebruik software om jouw website op mobielvriendelijkheid te testen.
  • Maak content die mensen willen delen en compatibel is op verschillende apparaten.
  • Gebruik koppelingen om de betrokkenheid en doorklikacties van campagnes te meten en te analyseren.

4. Blijf op de hoogte van de nieuwste updates van zoekmachines

Google en andere zoekmachines blijven de voorkeur geven aan kwaliteit boven kwantiteit, ongeacht of de zoekopdracht wordt uitgevoerd via een toetsenbord of gesproken assistent. Zoeken met je stem is snel en gemakkelijk. Optimaliseer jouw webpagina’s en content om de zoekintentie van je doelgroep aan te spreken.

Zó voldoe je aan de nieuwste vereisten van zoekmachines:

  • Versleutel jouw website met HTTPS. Zorg dat je niet gemarkeerd wordt als ‘niet veilig’.
  • Maak krachtige, leesbare URL’s met daarin zoekwoorden.
  • Plaats waardevolle content in spreektaal met daarin foto’s, illustraties en video’s.
  • Bedenk content die nauwkeurig aansluit op stemgestuurde zoekopdrachten.
  • Zorg dat je er vroeg bij bent, wees actief en gebruik Google Analytics om resultaat te meten en te analyseren.
  • Besteed aandacht aan het formaat van je webpagina’s (responsive).
  • Voeg een call-to-action toe aan al je webpagina’s: wat verwacht je dat bezoekers doen na het lezen van de pagina?

Heb je hulp nodig om jouw website beter te laten scoren in de zoekresultaten van Google?

Het toepassen van SEO is erg belangrijk voor de vindbaarheid en dus het succes van jouw website. Wil je meer rendement halen uit jouw website en heb je daarbij hulp nodig? Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan zodra een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we bijvoorbeeld door jouw website te optimaliseren via SEO. Neem vandaag nog contact op via 0344-579181 of info@spijkerenco.nl.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!