Meer klanten door de inzet van content marketing

Heb je er weleens aan gedacht om content marketing inzetten? Net als veel andere organisaties worstelt je bedrijf waarschijnlijk met alle ontwikkelingen op het gebied van marketing en communicatie. De wereld lijkt door de transparantie van internet kleiner te worden, terwijl het aanbod van informatie wat op klanten wordt afgevuurd alsmaar groeit. De manier waarop mensen informatie tot zich nemen is veranderd. Vertrouwde manieren om te communiceren met jouw potentiële klanten werken niet meer goed. Voordat je in het concept content marketing duikt, moet je er eerst meer over leren. Wat is bijvoorbeeld content marketing? Is het een hype of helpt content marketing je echt om jouw doelstellingen te bereiken? En zo ja, hoe? Bij Spijker & Co in Buren vertellen we je er graag meer over.

Wat is content marketing?

Het Content Marketing Institute heeft de volgende definitie van content marketing beschreven:

… een strategische marketingbenadering gericht op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente inhoud om een ​​duidelijk gedefinieerd publiek te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende klantacties te genereren.

Een toelichting op deze definitie:

  1. Content marketing is een strategische marketingbenadering. Dus niet lukraak berichten plaatsen op jouw social media kanalen. Je hebt een duidelijk beeld nodig van wat je wil bereiken en hoe de inhoud van jouw berichten je dichter brengen bij het behalen van de doelstellingen.
  2. De inhoud van je berichten richt zich op een duidelijk gedefinieerde doelgroep. Wat zijn hun behoeften, interesses, vragen, zorgen en pijnpunten? Hoe past jouw product of dienst in hun leven? Welke toegevoegde waarde bied je hun? Wat voor soort berichten zou je kunnen verspreiden om hen op een zinvolle manier te informeren en vermaken?
  3. De inhoud van de berichten moet waardevol, relevant en consequent zijn voor jouw doelgroep.

Waardevol – De mensen die je berichten lezen of je video’s bekijken steken hun tijd erin. Ze moeten het gevoel krijgen dat ze iets hebben geleerd of vermaakt zijn. Hun tijd is kostbaar, ga daar zorgvuldig mee om.

Relevant – De inhoud van je bericht moet aan de verwachtingen, behoeften en interesses van de lezer voldoen. Wordt het de persoon waar ze naar toe gaan duidelijk, welke oplossing jij kunt leveren. Laat merken dat je jouw doelgroep kent, dat je begrijpt wat interessant, grappig, hartverwarmend of belangrijk voor hen is.

Consistent – Effectieve informatie, die over een bepaalde periode wordt verstrekt, maakt je direct herkenbaar. De uitstraling, gevoel, toon en schrijfstijl – en natuurlijk de inhoud – moeten steeds op dezelfde manier naar buiten gebracht worden om potentiële klanten jou te leren kennen en vertrouwd te maken met jouw organisatie.

Tot slot zorgt een goede content marketing strategie voor winstgevende klantacties. Mensen willen zakendoen met organisaties waarbij ze zich begrepen voelen. Ze vertrouwen op de aanbevelingen van andere personen die ze kennen. Dus als een bevriende relatie jouw bericht deelt via social media, dan krijgt de boodschap meer geloofwaardigheid. Content marketing biedt je de mogelijkheid om die geloofwaardigheid te verdienen door berichten te maken die aantonen hoe jouw product of dienst een positief verschil kan maken in het leven van jouw klanten.

Waarom content marketing inzetten belangrijk is

Content marketing - Spijker & Co

Over het algemeen willen mensen graag goede informatie ontvangen, maar hebben we een krachtige weerstand tegen verkooppraatjes. De meeste van ons onderzoeken producten en diensten online voordat er tot aankoop wordt overgegaan. We bestuderen verschillende auto’s, vergelijken prijzen en eigenschappen en pas dan zetten we een voet bij de dealer binnen. Dat geldt ook voor jouw bedrijf. Voordat iemand contact met je opneemt, heeft deze persoon waarschijnlijk al op jouw website en die van je concurrenten gekeken. Daarom is het inzetten van content marketing erg belangrijk. Potentiële klanten laten zich steeds minder beïnvloeden door traditionele reclamecampagnes en ouderwetse verkooppraatjes. Zij lezen liever informatieve teksten over producten en diensten of laten zich leiden door online referenties.

Content marketing inzetten bij zoekmachines

Mensen zoeken vaak via Google naar een oplossing voor hun probleem of vraag. Mogelijk heb je zelf al een zoekwoordenonderzoek gedaan, heb je de resultaten daarvan in de la liggen en heb je daarmee jouw website geoptimaliseerd. Zoekmachines updaten regelmatig de algoritmes die zij gebruiken om websites te beoordelen, waarmee de kwaliteit van zoekresultaten continu verbeterd wordt. Google’s algoritme-updates van de afgelopen jaren zijn erop gericht om het inzetten van goede content marketing te belonen en informatie van slechte kwaliteit te bestraffen. Als je nieuwe informatie toevoegt over hetzelfde onderwerp op jouw website en bestaande informatie bijwerkt, dan verbeter je daarmee jouw positie in de zoekresultaten.

Google bestraft ook steeds meer websites met inhoud die zij zien als ‘zoekmachine-spam’ oftewel optimaal geoptimaliseerde pagina’s. Een voorbeeld hiervan is ‘keyword stuffing’, wat in het algemeen betekent dat hetzelfde zoekwoord te vaak gebruikt wordt, terwijl het geen waarde toevoegt aan de informatie. De Moz ‘Beginner’s Guide to SEO’ geeft het volgende voorbeeld hiervan:

‘Bob’s goedkope Amsterdamse-loodgieter is de beste goedkope Amsterdamse-loodgieter voor al je loodgietersbehoeften. Neem contact op met een goedkope Amsterdamse-loodgieter voordat het te laat is.’

Een goede vuistregel is dat als het ongemakkelijk is om te lezen, het waarschijnlijk een rode vlag oplevert bij Google. Schrijf altijd eerst voor de lezer en gebruik synoniemen van zoekwoorden. Zo kun je goede content marketing inzetten en wordt jouw informatie zowel gebruiks- als zoekmachine-vriendelijk geoptimaliseerd.

Aan de slag met content marketing

Content marketing - Spijker & Co

Hoe ontwikkel je een online marketingstrategie die waardevol is voor het inzetten van content marketing voor jouw bedrijf? Hieronder staan vijf belangrijke stappen om je op weg te helpen:

Stap 1: Planning. Bepaal welke doelstellingen je wil bereiken en welke rol de geboden informatie zal spelen om deze te behalen. Hoe kan content marketing andere activiteiten zoals verkoop, service, promoties of reclame ondersteunen?

Stap 2: Publiek. Welke doelgroep wil je bereiken? Waar zit de match tussen hun belangen, problemen of informatiebehoefte en jouw producten of diensten?

Stap 3: Boodschap. Het schrijven van goede informatie begint met een duidelijk gevoel van wat je wil vertellen. Zorg voor een consistente toon die de expertise en waarden van jouw bedrijf vertegenwoordigt. De informatie moet worden geoptimaliseerd voor de doelgroep, voor zoekmachines en voor jouw zakelijke doelstellingen.

Stap 4: Implementeer. Hoe ga je de berichten verspreiden? Plaats je die via een blog op jouw website? Deel je ze via social media en/of e-mailmarketing? Consistent publiceren via een vast tijdschema is het beste om een band te creëren met jouw doelgroep.

Stap 5: Monitor resultaten. Bekijk wat het effect is van jouw acties op het bezoek op jouw website en de zoekmachineresultaten. Bereik je de juiste mensen met jouw informatie? Ontvang je reacties op jouw berichten? Zet het mensen aan tot actie?

Door resultaten te monitoren, kun je belangrijke inzichten verzamelen over de manier waarop mensen reageren. Daar kun je van leren en jouw strategie vervolgens daarop aanpassen. Dit zorgt ervoor dat het resultaat van jouw inspanning steeds hoger wordt.

Schakel hulp in voor goede content marketing

Spijker & Co in Buren, nabij Tiel, biedt hulp bij het hele content-marketing-proces, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie voor het inzetten van waardevolle en relevante content marketing voor jouw doelgroep. Wij kunnen er ook voor zorgen dat jouw content verspreid wordt via verschillende kanalen, bijvoorbeeld: website, e-mailing, social media, persberichten, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Wij maken de content op maat voor elk verschillend kanaal, zodat het resultaat geoptimaliseerd wordt. Neem contact met ons op en schakel onze hulp in. Bel naar 0344-579181 of stuur een e-mail naar info@spijkerenco.nl.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!