Stel je website centraal in al jouw marketingactiviteiten

Jouw website is het centrale hart van je online marketingaanwezigheid. De enige plek op internet waar je volledige controle hebt over jouw beelden, berichten en andere content. Kortom, je digitale imago. Al het andere wat je online doet, zou bezoekers naar deze website moeten leiden.

Maar dat is het nu juist! Er zijn veel andere online kanalen om te overwegen. Variërend van verschillende social media en betaalde en organische zoekopdrachten tot en met lokale vermeldingen. Met al deze andere marketingkanalen in de mix, is het raadzaam om alles rond jouw website te plannen en van daaruit te starten. Graag reikt Spijker & Co jou de stappen aan om dat voor elkaar te krijgen.

1. Publiceer een website die werkt

Allereerst moet je een effectieve, resultaatgerichte website maken! Hier lees je wat het verschil is met een ’normale’ website. De essentie is ervoor te zorgen dat de basis marketingelementen kloppen voordat je stap twee zet met de meer geavanceerde elementen. Dat betekent het maken van een website die een duidelijke belofte aan de bezoeker toont plus veel elementen die vertrouwen opwekken. Natuurlijk moet jouw website mobielvriendelijk zijn met een slim, eenvoudig ontwerp dat gemakkelijk te navigeren is. Voorzien van een sterke SEO-strategie, compleet met metadata, trefwoordonderzoek en off-page elementen. Ook geef je natuurlijk elke pagina een sterke call-to-action mee om conversies te stimuleren. Bovendien wil je content delen in verschillende vormen (blogposts, video’s en podcasts). Content die waardevol is voor jouw doelgroep en waarmee je je kunt profileren als dé bron voor alle informatie op jouw vakgebied. Okay, zijn deze basiselementen van jouw geoptimaliseerde website actief? Richt dan jouw aandacht naar buiten en integreer de andere online marketingkanalen in jouw plan.

2. Ga aan de slag met social media

Social media zijn inmiddels een essentieel onderdeel van de dagelijkse online ervaring van de meeste mensen. Sites zoals Facebook, Instagram en LinkedIn trekken miljarden dagelijkse gebruikers aan. Dus is het van cruciaal belang dat je aanwezig bent op deze belangrijke sociale kanalen. Bij het maken van profielen op deze sites, wil je ervoor zorgen dat jouw content en vormgeving zijn afgestemd op wat er op jouw website staat. Logo’s, kleurenschema’s en tone-of-voice die bij het schrijven van de teksten wordt gebruikt, stem je af op wat jouw bezoekers zullen vinden als ze op jouw website terechtkomen. Een verschil in look & feel tussen social media en jouw website kan potentiële klanten afschrikken en het vertrouwen in jouw bedrijf aantasten. Zodra je het basisprofiel hebt gemaakt (inclusief jouw website-URL, natuurlijk!), kun je de kracht van social media inzetten om actief bezoekers naar jouw website te trekken. Het delen van content op jouw website is één van de gemakkelijkste manieren om dit te doen. Wanneer je een blogpost, uitlegvideo, webinar of podcastaflevering maakt, deel deze inhoud dan op social media. De content laat je vergezeld gaan van een korte samenvatting, zodat volgers weten waar het allemaal over gaat, en een link die hen naar de inhoud op jouw website leidt.

3. Bouw e-mailmarketing uit

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van een compleet marketingsysteem. Echter, het kan soms onsamenhangend en losstaan ​​van jouw website. Waarom? Omdat je via e-mail rechtstreeks met jouw doelgroep communiceert, dus wat heeft jouw website ermee te maken? Zorg daarom voor een symbiotische relatie ​​tussen jouw e-maillijst en jouw website. Een goede website biedt formulieren voor het vastleggen van leads, zodat geïnteresseerde bezoekers zich kunnen aanmelden voor jouw mailinglijst. Jij, op jouw beurt, kunt dan waardevolle informatie verzamelen over wie ze zijn. Bovendien moet de inhoud van e-mails die naar jouw lijst worden verzonden, links naar jouw website bevatten. Misschien verstuur je een maandelijkse nieuwsbrief, die kan linken naar relevante bloginhoud op jouw site. Of stuur je e-mails over nieuwe producten die je op het punt staat ​​te lanceren. De link in de e-mail stuurt lezers naar een pagina op je site met exclusieve informatie over het binnenkort publiekelijk aangekondigde product.

4. Start met online adverteren

Ben je eenmaal organisch aanwezig op social media? Dan kun je jouw marketinghorizon verbreden met betaalde advertenties en betaalde zoekresultaten op Google. Met betaalde sociale en zoekinspanningen maak je advertenties die op specifieke groepen zijn gericht. Dit kunnen mensen zijn die in een bepaald geografisch gebied wonen, mensen die al klant zijn of mensen met een demografisch profiel dat vergelijkbaar is met de klanten die je al hebt. Nadat je jouw doelgroep hebt gesegmenteerd en een advertentietekst hebt gemaakt die elke subgroep aanspreekt, volgt de laatste stap bij het opzetten van een succesvolle advertentiecampagne: het hebben van een bestemmingspagina (landingspagina) op de website die speciaal voor elke advertentie is ontworpen. Een landingspagina die is afgestemd op de boodschap in de advertentie, kan de conversieratio’s van betaalde sociale advertenties en zoekadvertenties helpen verhogen. In plaats van bezoekers naar een algemene pagina op jouw website te sturen, begroet je hen met de informatie die specifiek is voor de advertentiecampagne die hun aandacht trok. Dit betekent dat het voor hen gemakkelijker is om de gewenste informatie te vinden en vervolgens actie te ondernemen.

5. Integreer offline en online tactieken

Hoewel online marketing essentieel is voor moderne bedrijven, is het belangrijk om ook offline tactieken toe te passen. Vooral voor lokale bedrijven heeft adverteren via meer traditionele kanalen vaak waarde. Zoals lokale gedrukte advertenties in de krant of een direct mail-campagne voor bepaalde wijken. Hoewel deze tactieken offline plaatsvinden, is het mogelijk om nog steeds verkeer van offline marketingactiviteiten naar jouw website te trekken. Het maken van UTM-codes is een effectieve manier om bij te houden waar het verkeer vandaan komt. Als je voor elke offline tactiek aparte codes maakt, kun je de resultaten meten van elke gedrukte advertentie, direct mailer of radiospot die je plaatst. Een effectieve website moet het hart zijn van de marketinginspanningen van elk bedrijf. Of het nu online of offline is: alle marketingroutes moeten terug naar die site leiden. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw doelgroep beter te begrijpen, jouw content te beheren en conversies te stimuleren in elke fase van het klanttraject. Maar een geweldige website kan niet in een vacuüm bestaan; het heeft alle andere marketinginspanningen eromheen nodig om zijn meest effectieve zelf te zijn.

Wil je ook een website die centraal staat?

Hopelijk kijk je vanaf nu voortaan anders naar websites en ben je nieuwsgierig geworden of jouw website wel resultaatgericht is. Als je een standaard website hebt en je wilt er een resultaatgerichte van maken, dan helpen wij je bij Spijker & Co graag. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om jouw website centraal te zetten? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen we dan jouw website en wensen in kaart.

5-punten-nieuwe-klanten

Pas binnen een week zelf je website aan op deze 5 punten en haal nieuwe klanten binnen!

Levert jouw website nauwelijk iets op? Krijg je vrijwel geen bezoekers op jouw site? Verlaten bezoekers jouw website snel voordat ze contact met je opnemen? Hier is een korte en eenvoudige whitepaper gericht om meer bezoekers uit de juiste doelgroep op jouw website te krijgen. In dit gemakkelijk leesbare en gebruiksvriendelijke whitepaper leer je:

  • hoe je meer bezoekers uit de juiste doelgroep op jouw website krijgt
  • hoe mensen jouw website gaan delen met andere mensen
  • hoe je je website kunt aanpassen zodat bezoekers de gewenste actie ondernemen, bijvoorbeeld contact met je opnemen

Dit zijn allemaal eenvoudige stappen die je zelf de komende 7 dagen kunt doen om meer resultaat te halen uit jouw website.

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze checklist aan te vragen ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.