Basis schrijftips voor meer succes met social media

Het schrijven van content is één van de krachtigste tools die je kunt inzetten om jouw doelgroep te benaderen voor de diensten of producten die je verkoopt. Je kunt content maken voor verschillende soorten uitingen. Bijvoorbeeld voor websites, advertenties, folders of social media marketing. Maar let op: de vaardigheden die vereist zijn om te schrijven voor social media verschillen van die waarmee je een artikel of een advertentietekst schrijft.

Eenvoudige en directe, wervende teksten

De werkelijkheid is dat de meeste mensen nauwelijks aandacht geven aan eenvoudige en directe, wervende teksten. Zij besteden hun tijd liever aan kwalitatief hoogstaande content die waarde toevoegt aan hun eigen leven of bedrijf. Om kwalitatieve content te maken, moet je de vaardigheden voor het schrijven van inhoud perfectioneren. Zodat je een meesterwerk creëert dat jouw doelgroep op alle mogelijke manieren aanspreekt. Deze blogpost toont je de essentiële stappen die je doorloopt om dit doel te bereiken.

Maak jouw verhaal persoonlijk

Eén van de basisprincipes die werkt bij interactie met mensen, is hen het gevoel te geven dat ze jou kunnen vertrouwen. Jezelf openstellen voor mensen is één van de beste technieken waarmee je vertrouwen kunt geven.

De waarheid wekt vertrouwen

Het vertellen van de waarheid is het krachtigste middel wat je kunt inzetten. Bij het maken van content voor social media kun je dit in de praktijk brengen door verhalen te vertellen die waar zijn, die emotioneel aangrijpend en herkenbaar zijn voor jouw doelgroep. Als je in staat bent om dit effectief uit te voeren, ziet jouw doelgroep jouw content als betrouwbaar. Dit helpt je om gezien te worden als autoriteit op jouw vakgebied. Probeer altijd te verwijzen naar relevante externe informatie die je mogelijk hebt. Gebruik social media-analyses om de richting te bepalen die je in moet slaan.

Zorg ervoor dat je opvalt

Internet en vooral social media zijn erg snel en druk, de berichtenstroom is groot. Met dit feit in gedachten, zou één van je belangrijkste doelen moeten zijn om jezelf te onderscheiden van de rest. Je moet in staat zijn om content te produceren waarmee je een breed publiek boeit.

Ontdek de voorkeuren van jouw doelgroep

De beste manier om dit te bereiken, is door inzicht te hebben in de voorkeuren van jouw doelgroep. Als je jouw doelgroep op een goede manier kunt bereiken en raken, dan zullen ze je onthouden en uitkijken naar jouw berichten op social media.

Zorg voor een consistente uitstraling

Het leveren van een consistente uitstraling zorgt ervoor dat jouw doelgroep jou herkent en herinnert. Als je dezelfde kleuren, lettertype en taal gebruikt, krijg je onmiddellijk herkenning. Als je dit vanaf het begin doet, kan jouw doelgroep alles ontdekken wat jij hebt gemaakt.

Wees innovatief

Gebruik bijvoorbeeld programma’s die speciaal gemaakt zijn voor het creëren van een consistente uitstraling. Die helpen je om dagelijks creatief bezig te zijn met het schrijven van je sociale media-content en ervoor te zorgen dat jouw naamsbekendheid stijgt.

Maak contact met jouw doelgroep

Social media draait om het voeren van gesprekken. Jouw doelgroep wil jou op dezelfde manier kunnen bereiken zoals je hen wilt bereiken. Het hebben van een Twitter, Instagram of Facebook account is een geweldige manier om jouw klanten zich gehoord te laten voelen. En om feedback te verzamelen voor jouw bedrijf.

Reageer altijd

Laat hen zien dat je hun inbreng waardeert, positief of negatief. Reageer altijd respectvol en professioneel als dat mogelijk is.

Niet alles draait om jou; het draait om je doelgroep!

Je niet richten op de doelgroep is een fout die veel schrijvers van social media-content maken. De reden waarom je dat wel moet doen, is dat jouw doelgroep graag content bekijkt die op hen gericht is. Zij ontwikkelen vervolgens positieve gevoelens over de maker van de content en dat ben…jij! Dit veroorzaakt vervolgens een domino-effect. Dit zorgt ervoor dat zij actiever betrokken zijn bij het lezen van jouw content. Mogelijk abonneren zij zich op jouw nieuwsbrief of worden klant door jouw producten of diensten af te nemen.

Schrijf pakkende titels

Wat de kwaliteit van jouw geschreven content ook is: als de titel van het stuk niet pakkend genoeg is, dan zullen mensen er niet eens op klikken. Dus volg je de stappen in deze blogpost om effectieve inhoud te schrijven. Maar vergeet niet om er een goede titel boven te plaatsen. Die nodigt mensen uit om het ook écht te gaan lezen.

Illustreer jouw verhaal

Ieder mens is visueel ingesteld. Gebruik daarom beeld om jouw social media-content aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep. Afbeeldingen zijn niet alleen een lust voor het oog, maar doorbreken ook de monotonie. Afbeeldingen die jouw verhaal perfect illustreren, zijn essentieel bij het creëren van content die jouw doelgroep gaat lezen en de boodschap erachter laat doordringen.

Houd het vooral simpel!

Schrijf jouw content op een duidelijke en beknopte manier. Plak nooit meer dan voldoende feitjes of gegevens in één bericht. Jouw doelgroep kan de draad kwijt raken als je jouw belangrijkste boodschap opknipt in allerlei zijsporen. Om dit te vermijden, werk je vanuit dit principe: hoe minder en uitgebreider jouw inhoud, des te aantrekkelijker en effectiever deze is!

Kortom…

Effectieve content maken voor social media is één van de beste middelen die je kunt inzetten om jezelf op de kaart te zetten of jouw producten en diensten in de spotlight te zetten. Door content te verfijnen, ben je beter in staat om je social media-berichten een stap dichterbij hun beoogde doel te brengen.

Spijker & Co kan je ondersteunen

Het vergt veel tijd om effectief te zijn met social media. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!