Een logo laten ontwerpen ? Let hier op!

Het ontwerpen van een nieuw logo krijgt niet altijd de aandacht die het verdient. We zien veel logo’s van bedrijven die snel even tussendoor in elkaar gezet zijn. Zonder na te denken over het doel van het logo. Waar moet je op letten als je een logo laat ontwerpen? 

Hieronder staan alle fouten die je kunt maken bij het ontwerpen van jouw nieuwe logo. Vermijd je deze allemaal? Dan kun je jouw logo veel beter laten ontwerpen. En ervoor zorgen dat het juist perfect past bij jouw imago. Daarnaast onderscheid jij je met een goed ontworpen logo van jouw concurrenten.

Fout 1: Jezelf niet de juiste vragen stellen of vooraf onderzoek uitvoeren

Een logo laten ontwerpen start met het helder krijgen van je eigen doelstellingen. Je moet weten hoe jij wilt dat jouw doelgroep jou ziet, je gewenste imago dus . Daarnaast moet jij je concurrenten kennen en ook hoe zij zich positioneren. Heb je dat niet helder? Dan is het lastig om een goed, passend logo te laten ontwerpen waarmee jij je ook nog eens onderscheidt van jouw concurrenten.

Stel jezelf deze drie kernvragen:

  • Wil ik mijn bedrijf neerzetten als exclusief of laagdrempelig?
  • Moet mijn logo een jonger of ouder publiek aanspreken?
  • Welke kleuren passen bij mijn gewenste imago?

Demografische kenmerken van jouw doelgroep
Het is goed om de demografische kenmerken van jouw doelgroep voor ogen te houden als je een nieuw logo laat ontwerpen. Je moet weten wat hun leeftijd, geslacht en functietitel is. Zijn ze hoogopgeleid? Zakelijk of consumentgericht of zijn het bijvoorbeeld jongeren? En zijn er misschien culturele gevoeligheden die je in de gaten moet houden?

Kies voor onderscheid 
Onderzoek de logo’s van jouw concurrenten. Dan weet je zeker dat je niet iets laat ontwerpen wat lijkt op een ander logo. Pas op voor het schenden van auteursrecht. Daarnaast kun je dankzij het onderzoek naar de logo’s van jouw concurrenten er ook voor zorgen dat jouw logo-ontwerp er beter uitziet dan dat van hen. De antwoorden op al deze vragen vormen de basis voor jouw huisstijl – of die nu modern, technisch, leuk en speels is, of professioneel en conservatief, of iets anders. Deze stijl bepaalt de lettertypen en kleuren die je voor het logo kiest.

Fout 2: Direct tekenen van een logo en niet eerst schetsen maken

De meeste mensen starten onmiddellijk met het tekenen van een logo in de stijl en kleuren die ze voor ogen hebben. Ze werken dat ene ontwerp direct verder uit. Het is veel beter om eerst wat ruwe ideeën te schetsen. Bij voorkeur op papier, maar het mag ook op de computer. Als je met de computer schetst, dan kun je helaas wel in de volgende valkuil stappen: als je niet precies weet hoe je alle verschillende vormen kunt tekenen in het computerprogramma, dan beperkt jou dit. En als je met een computer ontwerpt, gebruik dan Adobe Illustrator of een ander programma dat in vectoren werkt, want anders stap je in de volgende fout…

Fout 3: Het logo niet tekenen als vectorbestand

Dit komen we nog steeds erg vaak tegen: mensen die zelf een logo ontwikkeld hebben in programma’s die niet in vectoren werken. Als je niet begint met een vectorbestand, dan weet je zeker dat er een moment komt dat jouw logo opnieuw gemaakt moet worden door een vormgever of drukkerij. Vectorbestanden moeten worden gemaakt in Adobe Illustrator of een ander vectorprogramma en niet in Photoshop. Het opslaan van een bestand als een EPS vanuit Photoshop maakt het nog geen vectorbestand. Die fout wordt erg veel gemaakt.

Op elke maat en altijd scherp
Vectorafbeeldingen zijn het tegenovergestelde van tekeningen in pixels. Vectoren zijn gebaseerd op wiskundige vergelijkingen. Het voordeel daarvan is dat je ze op elke maat kunt gebruiken en dat ze altijd haarscherp blijven. Ze zijn resolutieafhankelijk, dus met elke resolutie uit te voeren.

Pixelbestanden zijn niet professioneel
Pixelbestanden worden gemaakt in programma’s zoals Photoshop of eenvoudige tekenpakketten. Ze zijn gebaseerd op pixels en kunnen alleen worden verkleind zonder een verslechtering van de kwaliteit. Als je ze groter maakt, dan zie je dat ze onscherp worden. Als ze te ver vergroot worden, dan zie je zelfs de pixels aan de randen. Het ziet er dan niet mooi uit. Pixelbestanden zijn ook niet eenvoudig transparant te maken, zoals vectoren, omdat vectoren geen achtergrond hebben, tenzij je er echt een toevoegt.

Denk vooruit als je een logo laat ontwerpen…

Je moet vooruitdenken over mogelijke toepassingen zoals het plaatsen van het logo op reclameborden, posters, autobelettering, stiksels op kleding, en meer. In eerste instantie denk je misschien dat je het niet nodig hebt, maar ervaring leert dat je vroeg of laat toch een vectorbestand nodig hebt. Zonde als je het logo dan weer helemaal opnieuw moet maken.

Fout 4: Het nieuwe logo niet in zwart of diapositief bekijken

Logo’s worden vaak alleen beoordeeld zoals ze meestal gebruikt worden: op een witte achtergrond in de juiste kleuren. De praktijk echter is dat je die versie niet overal voor kunt gebruiken. Soms kun je je logo alleen maar in zwart (of één kleur) plaatsen of moet het logo op een donkere ondergrond geplaatst worden zodat deze wegvalt. Belangrijk: je moet vooraf dus kijken hoe jouw logo er in die situaties uit ziet en alternatieven ontwerpen. Extra voordeel van het jouw logo alleen in zwart bekijken, is dat je beter naar de vorm kunt kijken, zonder afgeleid te worden door kleuren.

Fout 5: Trendy designelementen of lettertypes gebruiken

Er zijn ook modetrends in logo’s. Wij kunnen vaak aan een logo al zien in welk jaar dit gemaakt is. Zo zijn er rond de eeuwwisseling veel logo’s ontwikkeld met een swoosh. Hetzelfde geldt voor het gekozen lettertype, ook daar zitten trends tussen. Het lastige van zo’n trend is dat die weer voorbij gaat en het logo daardoor direct verouderd toont. Probeer dus los van de trends een tijdloos logo te laten ontwerpen.

Fout 6: Niet beoordelen hoe het logo eruit ziet als het klein geplaatst wordt

Vaak worden logo’s op een computerscherm ontworpen en uitgeprint op een A4 formaat papier om beoordeeld te worden. Maar kijk zeker eens wat er gebeurt als je het logo enorm verkleint, tot circa een centimeter breed. Je moet ervoor zorgen dat de woorden nog steeds leesbaar zijn en dat lijnen of contouren niet verdwijnen. We zien vaak logo’s die zijn ontworpen met een enorm contrast in grootte tussen de tekst en het pictogram of afbeelding erin. Of zelfs tussen sommige woorden, waarbij je het ene woord kunt lezen, maar niet het andere woord in het kleinere formaat. Je hebt een kleine versie soms nodig voor plaatsing op een website, visitekaartje of bedrukking van een pen.

“Gestapelde” versie van je logo laten ontwerpen
Als je bijvoorbeeld een behoorlijk lang, horizontaal logo maakt, moet je een zogeheten “gestapelde” versie maken als je het logo in een meer vierkante vorm gebruikt. Of als het kleiner moet worden gemaakt, om het leesbaar te houden. Stel dat je een logo met een pictogram aan de linkerkant en een bedrijfsnaam aan de rechterkant hebt. De gestapelde versie zou betekenen dat je het pictogram als basis plaatst en de tekst eronder moet plaatsen in plaats van aan de rechterkant.

Fout 7: De kleuren en lettertype van jouw logo niet vastleggen

Zelfs als je geen uitgebreide huisstijlbeschrijving nodig hebt, is het wel handig om één pagina te maken waarop de kleuren van het logo voor drukwerk en internet staan en de lettertypen die je hebt gebruikt. Wat ook heel belangrijk is, is het registreren van de kleurequivalenten voor de kleuren die je voor het logo hebt gekozen.

De functie van steunkleuren
Voor drukwerk registreer je de kleuren als PMS-kleuren (Pantone), ook wel steunkleuren genoemd, omdat het geen “ingebouwde” kleuren zijn, of mengsels, met andere woorden, zoals CMYK-kleuren. Steunkleuren gebruik je wanneer je jouw drukwerk niet in full color laat afdrukken. Op een gegeven moment gaan jouw budget en de hoeveelheid afdrukken bepalen of jouw drukwerk in full color of in steunkleuren wordt afgedrukt.

De kleur is niet altijd de kleur…

Check jouw kleuren ook even in verschillende Pantone-waaiers zoals de gecoate en ongecoate versie. Dit kan belangrijk zijn omdat sommige kleuren een geheel andere kleur op ongestreken (uncoated) papier afdrukken als op gestreken (coated).

Neem bijvoorbeeld PMS kleur 123…
….die kleur is duidelijk geel als het wordt afgedrukt op gecoat papier. Maar op ongecoat papier wordt het oranje. Dat kan een onaangename verrassing opleveren als je jouw drukwerk binnenkrijgt. De oplossing is om te zoeken naar nauwe overeenkomsten van die kleur op een gestreken papiervoorraad om te zien hoe het eruitziet op niet-gecoat papier uit de Pantone-boeken. In dit voorbeeld zou je kunnen beschrijven dat je PMS 123 gebruikt voor gecoat papier en PMS 115 voor niet-gecoat papier, omdat 115 op niet-gecoat papier zeer nauw overeenkomt met 123 op gecoat papier.

Raadpleeg altijd je Pantone-waaiers
Trouwens, geel is niet de enige kleur waarmee dit kan gebeuren. Er zijn enkele donkere, blauwe kleuren die er paars uitzien op ongecoat papier. Raadpleeg dus altijd Pantone-waaiers om te controleren of de kleuren er zo uit komen te zien als jij wilt.

Check, dubbelcheck

Nadat je dit hebt gecheckt, moet je hetzelfde doen voor de full color versie van elk van de Pantone-kleuren die je in het logo gebruikt – voor gecoat en ongecoat papier. Ten slotte moet je de RGB- en hexadecimale codes bepalen voor de kleuren voor gebruik op een website en andere digitale uitingen.

Samenvattend zou je dit moeten vastleggen:

  • Gebruikte lettertypes.
  • Pantone-kleurenvoor gecoat en ongecoat papier.
  • CMYK-waardes voor gecoat en ongecoat papier.
  • RGB– en hex-waarden voor elke kleur.

Fout 8: Geen basisset logobestanden maken

Laten we eens kijken naar enkele manieren waarop jouw logo zal worden gebruikt. Je moet mogelijk logobestanden naar leveranciers verzenden voor bewegwijzering of het afdrukken van mokken. En je wilt Microsoft Word-documenten of PowerPoint-presentaties maken. Je moet mogelijk ook jouw logo sturen om bijvoorbeeld op een andere website te gebruiken als onderdeel van een sponsorovereenkomst. Of als onderdeel van een sponsoradvertentie in de krant. Er zijn veel verschillende bestanden nodig om dit allemaal te kunnen leveren.

Het ene logobestand is het andere niet…
Voor drukwerk moet je de vectorbestanden hebben in EPS-formaat vanuit Illustrator of een ander vectorgebaseerd programma. In toepassingen met een gemiddelde resolutie, zoals Word en PowerPoint, heb je JPEG’s en PNG’s nodig. Voor internet heb je PNG nodig. Je kunt ook een SVG aanleveren. SVG’s zijn vectorafbeeldingen voor het web, dus het zijn geen pixelafbeeldingen en ze zijn schaalbaar zonder kwaliteitsverlies, net zoals vectorbestanden als ze worden afgedrukt.

Attentie!

Je hebt normaal gesproken geen JPEG-logo voor het web nodig, omdat JPEG een indeling is die beter geschikt is voor foto’s en afbeeldingen met kleurovergangen. Logo’s bestaande uit effen kleuren, tekst en vormen of lijnen kunnen het beste worden opgeslagen als PNG-bestanden. Als je deze opslaat als JPEG-bestanden, zijn ze niet zo scherp.

Tip: Sla één origineel vectorbestand op met de tekst als bewerkbaar

Deze bestanden moeten allemaal worden aangemaakt vanuit de originele vector-bestanden.
Vergeet niet eerst alle tekst in het logo te converteren naar contouren, zodat wanneer iemand het bestand opent, hij of zij de fonts niet nodig heeft. Bovendien wil je niemand de mogelijkheid geven om het lettertype in dat bestand te veranderen. Sla één origineel vector-bestand op met de tekst als bewerkbaar, mocht je in de toekomst ooit tekstbewerkingen in het logo moeten aanbrengen. Het zal je veel tijd besparen.

Voor vector-bestanden heb je nodig:

  • Een zwarte versie.
  • Een witte versie.
  • Een gecoate versie met PMS kleuren.
  • Eventueel een ongecoate versie als deze afwijkt van de gecoate versie.
  • Een CMYK-gecoate versie.
  • Een niet-gecoate CMYK-versie (nogmaals, als deze afwijkt).

Voor Word- en PowerPoint-bestanden, die 150 dpi moeten zijn, heb je nodig:

  • Een zwarte JPEG.
  • Een zwarte PNG.
  • Een witte PNG.
  • Een kleuren JPEG.
  • Een kleuren PNG.

Goed om te weten
PNG-bestanden ondersteunen transparantie. Je kunt dus geen wit logo in JPEG-indeling maken, omdat de achtergrond ook wit is en omdat JPEG’s niet in lagen kunnen staan.

Bestanden voor het web moeten 72 dpi zijn en in de RGB-modus:

  • Een zwarte PNG.
  • Een zwarte SVG.
  • Een witte PNG.
  • Een witte SVG.
  • Een kleur PNG.
  • Een kleuren SVG

Fout 9: Maskers van een vectorbestand worden niet goed gemaakt

Hiermee bedoelen we een vectorbestand dat niet goed gemaakt is met maskers. Er worden witte vormen gebruikt om andere delen van het logo te bedekken in plaats van het op de juiste manier uit het logo te verwijderen via de padzoeker in Illustrator. Het probleem hiermee is dat wanneer je zo’n logo op een gekleurde achtergrond plaatst, het wit dat is gebruikt om een ​​ander stuk in het logo te maskeren, daadwerkelijk wordt weergegeven. Het zou dan écht transparant moeten zijn, maar dat gaat niet omdat je dan weer te zien krijgt wat het afdekt.

Fout 10: Logo laten ontwerpen voor weinig geld

Okay, deze fout heeft geen betrekking op het eigenlijke ontwerp van het logo, maar het heeft ermee te maken dat er te weinig tijd/geld geïnvesteerd wordt. Onderschat dit niet, het is belangrijk om hier genoeg aandacht aan te geven.

Dit is waarom…

Logo-ontwerp is slechts een onderdeel van jouw merk. Maar laten we eerst eens verduidelijken wat een merk is. Een merk is niet alleen een logo. Het is de hele ervaring die potentiële en bestaande klanten of klanten hebben met een bedrijf of organisatie – van het uiterlijk van promotiemateriaal tot en met hoe het bedrijf of de organisatie met klanten omgaat.

Een goed merk:

  • Roept een positief gevoel op over een bedrijf of organisatie, dienst of product.
  • Trekt (potentiële) klanten aan.
  • Zorgt voor vertrouwen en loyaliteit bij de doelgroep, zodat deze zich prettig voelt bij het werken met of kopen van dat bedrijf of organisatie.
  • Onderscheidt een bedrijf of organisatie van zijn concurrenten.

Een slecht merk:

  • Laat een slechte indruk achter of helemaal geen.
  • Is onprofessioneel en zorgt ervoor dat de doelgroep twijfelt over het bedrijf. Ze denken misschien: “Gaat dit bedrijf ook met mij zo om?”.
  • Zal de doelgroep niet inspireren om actie te ondernemen.
  • Is niet memorabel of uniek.

Een logo laten ontwerpen start met een goede briefing

Een logo-ontwerp is de hoeksteen van een merk waaruit al het andere marketingmateriaal voortkomt. Het is dus belangrijk om direct sterk van start te gaan met een goede briefing aan de ontwerper. Wat moet er in de briefing komen te staan:

  • Bedrijfsnaam: De naam van jouw bedrijf kan in feite alleszeggend zijn. Misschien heb je al een bedrijfsnaam omdat het gaat om een nieuw logo voor een bestaand bedrijf. Maar misschien ben je een starter en heb je nog helemaal niets voor wat logo en huisstijl betreft. Zelf van te voren goed nadenken over je bedrijfsnaam helpt ontzettend bij het ontwerpen van een goed logo.
  • Slogan: Al je diensten en producten en waar je voor staat als bedrijf beschrijven in een korte, sterke bedrijfsnaam is soms moeilijk. Dan kun je het iets eenvoudiger maken door een slogan toe te voegen aan je bedrijfsnaam. Dit helpt om een logo te laten ontwerpen waaraan mensen direct kunnen zien wat jouw bedrijf doet. Een goed samengestelde slogan beschrijft dat scherp en krachtig. En blijft hangen in de herinnering van je doelgroep, waardoor jij je positionering in de markt beter zult kunnen maken. Probeer dus van te voren eens na te denken over een pakkende slogan die aan je logo en huisstijl toegevoegd kan worden. 
  • Bedrijfsomschrijving: Omdat een perfect en sterk logo ontwerpen samenhangt met alles wat je bedrijf omvat, is het belangrijk dat je goed weet te omschrijven waar jouw bedrijf voor staat. Wie is je doelgroep? Wat heb je hen te bieden? 
  • Afbeeldingen: Je hebt misschien al een beeld in je hoofd hoe het nieuwe logo er ongeveer uit zou moeten komen te zien. Beschrijf dat beeld, je hoeft het niet helemaal uit te tekenen, maar een ruwe schets helpt enorm. Professionele ontwerpers zijn in staat om dit ruwe beeld daadwerkelijk om te zetten naar een goed bruikbaar logo. Als je bepaalde afbeeldingen die bijvoorbeeld verwijzen naar jouw branche of bedrijf in je logo wilt laten verwerken, dan is het fijn om dit vroegtijdig in het ontwerptraject aan te geven.
  • Geef je smaak aan: Stuur voorbeelden mee van logo’s die je mooi of juist niet mooi vindt. Zo geef je de ontwerper een richting aan van jouw eigen smaak.
  • Kleurgebruik: Welke kleuren zie je graag terugkomen in je logo en met hoeveel kleuren wil je het logo (laten) ontwerpen? 

Door een goede briefing te maken, help je de ontwerper om een beter logo te ontwerpen dat echt past bij jouw bedrijf.

Inspiratie voor een logo 

Heb je geen idee voor jouw logo en wil je van tevoren rondkijken? Je kunt inspiratie opdoen door op Google te zoeken onder afbeeldingen (images.google.nl). Typ je eigen beroepsgroep in plus het woord ‘logo’, dus bijvoorbeeld:
garagebedrijf logo
accountancy logo
schilder logo
De kans is groot dat je een reeks van logo’s vindt van bedrijven die producten of diensten leveren die lijken op die van jou.

Logo laten ontwerpen? Spijker & Co werkt professioneel, snel en doeltreffend!

Het vergt veel tijd en kennis om tot een goed logo ontwerp te komen. Maar wat als je dat niet hebt? Spijker & Co kan de vormgeving van jouw logo en huisstijl ontwerpen. Onze kracht is het vermogen jouw visie en doelstellingen in alle verschijningsvormen van jouw organisatie door te laten klinken: logo, huisstijl, folder, magazine, website en reclamebord. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij kunnen het ontwerp voor je verzorgen. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Het resultaat is een sterke corporate identity waardoor je in de markt met overtuigingskracht kunt communiceren. Benieuwd? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.


Lees ook eens deze blogposts:

Hoe kan jij je website promoten? Scoor meer bezoekers met deze 19 tips
Kleurverschillen in RGB, HEX, CMYK, RAL en PMS
10 tips voor een goede Powerpoint presentatie

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!