8 hardnekkige social media misvattingen weerlegd

Social media marketing was in het verleden een ondergeschoven kindje bij veel bedrijven. Pak je het goed aan? Dan is het juist één van de topstrategieën om jouw doelgroep te bereiken en te betrekken en jouw producten en diensten te promoten. Met als winst het genereren van leads en omzet.

De populariteit van de inzet van social media marketing bij bedrijven om hun doelen te bereiken is groot. Een bijeffect is dat velen het zien als magische oplossing voor onmiddellijke zichtbaarheid en het leveren van resultaat. Dit levert veel misvattingen op die eerder kwaad dan goed doen. We sommen de 8 meest voorkomende hieronder voor je op.

1. Meer volgers betekent succes

Niet onbegrijpelijk, we zijn nu eenmaal gewend om in aantallen te denken. Maar het is niet zo dat je automatisch succesvol bent als je meer volgers en likes trekt. Echter, bij veel bedrijven draait de hele strategie wel op deze basis. De waarheid is dat een nieuwe volger of like niet automatisch betekent dat je een nieuwe klant hebt geworven. In feite zijn niet al jouw volgers mogelijk geïnteresseerd in jouw product of dienst. Als het erom gaat jouw succes in social media te meten, dan moet je niet kijken naar de ruwe cijfers maar je richten op betrokkenheidstatistieken. Hieruit kun je aflezen of jouw volgers echt geïnteresseerd zijn in jouw berichten. Zoals zo vaak geldt ook hier: ‘Kwaliteit gaat boven kwantiteit’.

2. Social media is gratis marketing

Het kost niets om je aan te melden voor een persoonlijk of zakelijk account bij één van de grote social mediaplatforms die je waarschijnlijk zult gebruiken. Zoals Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en meer. Je kunt daarop gratis berichten plaatsen. Maar dit betekent niet dat social media marketing écht gratis is.

Investeren in aandacht
In social media zul je veel tijd moeten investeren in onderzoek, inspanning en verfijning. Net als alle andere vormen van marketing, vraagt ​​social media marketing aandacht en hard werk. Dit betekent dat je niet alleen kunt vertrouwen op het maken van zoveel mogelijk berichten en er vervolgens maar het beste van hoopt. Jouw tijd is waardevol en hoe meer tijd je in jouw social media marketingstrategie steekt, des te hoger het resultaat dat je behaalt.

3. Je moet jong zijn om social media succesvol in te zetten

Veel bedrijven maken de fout om ervan uit te gaan dat hun social media marketingmanager jong moet zijn omdat ‘social media hun domein is’. Dit is echt niet nodig. Social media marketing is niet complex. Het uitgangspunt is eenvoudig: praat met jouw klanten en laat hen zien dat je een gezaghebbende, betrouwbare bron bent. Dit is ook gebaseerd op de demografische gegevens van gebruikers van social media. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn millennials niet de enigen die social media gebruiken. Volgens een onderzoek van HubSpot:

  • Is 40% van de actieve gebruikers van Facebook ouder dan 35 jaar.
  • Heeft 52% van de 55-64-jarige internetgebruikers zich aangesloten bij een sociaal netwerk.
  • Bevindt 93% van de volwassen internetgebruikers zich op Facebook.

Niet gebonden aan leeftijd
Simpel gezegd: alleen omdat iemand jong is, betekent dit niet dat deze automatisch een ‘genie van social media’ is. Er zijn natuurlijk wel jonge SMM-managers die goed in hun werk zijn. Zij hebben hun vaardigheden op orde, maar dat ligt niet aan hun leeftijd.

4. Je moet actief zijn op elk platform

Er is een groot aantal verschillende social media kanalen. Het kan verleidelijk zijn om jouw bedrijf te presenteren op zoveel mogelijk van deze kanalen. Zodat je de meerderheid van je doelgroep kunt bereiken. Dit kan echter soms tegen je werken. Je moet immers je tijd verdelen over al die kanalen en voortdurend aanpassen aan de verschillende manieren waarop elk social media platform moet worden bediend met berichten. Een advies? Richt liever je inspanningen op de kanalen waar je de beste resultaten behaalt.

Hootsuite beveelt aan om met behulp van deze criteria de perfecte kanalen voor jouw bedrijf te vinden:

  • Demografische doelgroep – op welke kanalen zit doelgroep? Denk na over hun mogelijke online gedrag.
  • Functionaliteit – Elk sociaal netwerk heeft een kenmerk dat je kunt inzetten. Bijvoorbeeld: streef je naar discussie (Twitter) of het tonen van je producten (Instagram)?
  • Specifieke data – Op basis van jouw doelen, naar welke resultaten ben je op zoek? Overweeg welke kanalen je kunnen helpen bij het genereren van de resultaten die je zoekt.

5. Social media is een afzonderlijke strategie

Social media marketing wordt vaak omschreven als een onafhankelijke strategie. In sommige opzichten klopt dat ook. Het heeft zijn eigen kracht en is inzetbaar zonder een vooraf bedachte strategie.

Het werkt echter nog steeds het beste als het wordt ingezet samen met andere, onderling verbonden strategieën zoals content marketing en zoekmachine marketing.

Deze strategieën ondersteunen en versterken elkaar allemaal. Het bereik van jouw website en de berichten die daarop staan kan je verveelvoudigen door jouw inspanningen op social media. Jouw berichten op social media ondersteun je door links naar jouw website te plaatsen. Hiermee bied je de mogelijkheid om meer informatie aan jouw doelgroep te verstrekken.

6. Bezoekersaantallen groeien vanzelf

Het typische advies dat je krijgt bij sommige content marketing- en social mediamarketing-specialisten is om ‘inhoud van hoge kwaliteit te maken’, en de rest komt vanzelf. Genoeg ‘goede’ content trekt het juiste publiek aan en jouw strategie zal succesvol zijn. Helaas is dit niet helemaal waar.

Zelfs goede inhoud begint in een vacuüm. Je moet die content op de juiste manier promoten als je wilt dat jouw doelgroep deze ziet. Dit kan enige tijd en moeite vergen.

7. Hashtags zijn erg belangrijk

Sinds het gebruik van hashtags in Tumblr (eerst ‘tags’ genoemd) en Twitter hebben hashtags zich verder verspreid naar andere platforms zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Google+ en meer. Ze zijn populair bij gebruikers die willen dat iedereen hun berichten opmerkt.

Het punt van hashtags is dat deze deelnemen aan gemeenschappelijke gespreksdiscussies, vooral over evenementen, marketingcampagnes of speciaal nieuws. Als je ze voor andere doelen wilt gebruiken, dan zijn ze niet succesvol, vooral als je hashtags generieker zijn.

Hashtags kunnen ook tegen je gaan werken, vooral wanneer ze te veel worden gebruikt. Het geeft de indruk dat je te hard probeert om gezien te worden of dat je je volgers er mee spamt. Het is essentieel om controle uit te oefenen en je gebruik van hashtags niet te overdrijven wanneer je maar kunt.

8. Social media levert geen concreet resultaat op

Veel mensen denken dat social media marketing gewoon goed is om je publiek te vermaken, maar er is zoveel meer uit te halen. Social media is niet alleen nuttig om meer bezoekers te trekken naar jouw website: het leidt ook tot leads en klanten.

Vermijd de misvattingen
Social media is een waardevolle strategie met zijn kosteneffectiviteit en krachtige verbinding met potentiële doelgroepen. Maar om er écht nuttig mee te zijn, moet je precies weten waar je aan begint en niet geloven in deze social media misvattingen.

Ondersteuning nodig met social media marketing?

Het vergt veel tijd om actief te zijn met social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door social media marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!