Kom in actie en zorg dat jij niks mist in jouw content marketing strategie!

Denk aan je laatste grote aankoop. Die deed je waarschijnlijk niet zomaar blindelings. Je investeerde waarschijnlijk tijd in het onderzoeken van merken, het lezen van productrecensies en het afwegen van opties. Je doet toch niet impulsief een grote investering aan de hand van een enkele advertentie die je zag? Natuurlijk kan dat wel de aanleiding zijn, maar het is slechts één van de stations die je aflegt in een aankooptraject.

Overtuigen via meerdere kanalen

Hetzelfde geldt voor de producten of diensten die jij levert. In welke branche je ook zit: je kunt jouw doelgroep niet overtuigen met een enkel stukje content. Je hebt veel verschillende kanalen tot je beschikking om jouw potentiële klant te overtuigen: social media, vergelijkingsites, e-mailings, bedrijfswebsites, blogs en meer.

Focus op de marketingtrechter

Wanneer je het samenspel observeert tussen deze kanalen, is het ongelooflijk belangrijk om deze op verschillende delen van de marketingtrechter te plaatsen. De manier waarop je content distribueert en contact maakt met jouw doelgroep, moet in de trechter worden verwerkt. Want als je snapt wat de meest geschikte manier is om jouw content te verspreiden, kun je op het juiste moment de juiste acties ondernemen.

De marketingtrechter bestaat uit vier fases:

  • Bewust worden.
  • Overwegen
  • Beslissen
  • Onderhouden

We lopen deze vier fases hieronder even door.

1. Bewust worden

Eerste indrukken zijn belangrijk. Houd bij het eerste contactmoment altijd rekening met de mindset van jouw doelgroep. Als die aan de bovenkant van de trechter zit, dan bevinden ze zich nog in de ontdekkingsfase. Dus naamsbekendheid, uitstraling en autoriteit zijn belangrijke factoren.

Belang van social media
Voor de verspreiding van content zijn social media in die fase erg belangrijk. Omdat mensen door hun tijdlijn scrollen staan ze open voor nieuwe berichten en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.

Concentratie van communicatie
Investeren in advertenties, online of in andere kanalen, kan ook tot goede resultaten leiden. Je moet dan wel precies weten waar je doelgroep zit en waar die op dat moment naar op zoek is. Anders verspil je veel van je budget aan mensen die buiten jouw doelgroep vallen.

2. Overwegen

Zijn mensen geïnteresseerd in wat jij biedt? Dan gaan ze de volgende stap in. Tijdens hun overweging wil je vertrouwen opbouwen met meer specifieke content. Het doel hier is om mensen dieper te informeren over de oplossing die jouw producten en diensten bieden. In ruil voor hun contactinformatie zou je zaken kunnen aanbieden als e-books, datarapportages,  webinars of case-studies.

Koers op de dialoog
De wisselwerking is eenvoudig: bied genuanceerde inhoud aan die iets specifieker is in ruil voor de contactgegevens van iemand. Het vastleggen van bijvoorbeeld een e-mailadres of telefoonnummer is belangrijk om jouw doelgroep naar de beslissingsfase te leiden. Het gesprek kan dan meer tweerichtingsverkeer zijn.

3. Beslissen

Tegen de tijd dat jouw doelgroep de beslissingsfase bereikt, heeft deze de tijd genomen om onderzoek te doen en alle mogelijke oplossingen te onderzoeken. Op dit cruciale punt beginnen ze hun opties te evalueren.

Waar voor hun geld
Anders dan het verkennende gedrag op social media en het lezen van blogposts, zijn deze mensen goed geïnformeerd over wat ze zoeken. Zij willen specifiekere content die de juistheid van hun beslissing bevestigt. Simpelweg gezegd: ze willen waar voor hun geld. De content die je nu stuurt, moet helpen om vertrouwen en betrokkenheid verder op te bouwen.

Gerichte content verspreiden
Dit is het moment om de contactgegevens die je hebt vastgelegd in de overwegingsfase in te zetten. Met die gegevens kun je gerichte content verspreiden die de voordelen en het onderscheidende vermogen van jouw producten of diensten ten opzichte van de concurrentie belichten, nog voordat ze er zelf naar op zoek gaan. Wekelijkse of maandelijkse e-mailnieuwsbrieven zijn zeer effectief in de beslissingsfase. Deze zend je periodiek naar mensen die al een band met jou hebben opgebouwd.

4. Onderhouden

Nu komt de eindsprint. Net als in de beslissingsfase, is e-mail de beste oplossing. Een nieuwsbrief fungeert geweldig als content platform voor het zenden van productupdates, proefaanbiedingen en het maken van afspraken voor demonstraties of inventarisatiegesprekken. Verkoopgesprekken zijn in deze fase zeer belangrijk, maar e-mail zet je strategisch in om contact te onderhouden. Met als uiteindelijk doel jouw doelgroep te overtuigen een aankoop te doen of een contract te tekenen.

Maak content op maat
Houd rekening bij het maken van content met de fase waarin jouw doelgroep in de customer journey zit. Marketingkanalen en content die je op die kanalen publiceert, kan mensen naar een centrale omgeving leiden. Zoals een website, waarop je alle content plaatst die nodig is om mensen door de marketingtrechter te leiden.

Spijker & Co kan je ondersteunen

Het vergt veel tijd om effectief te zijn met content. Maar wat nou als je niet voldoende tijd hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door content marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Als je hulp nodig hebt bij het maken van content, bel dan nu 0344-579181.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.