Je hebt een website, maar wilt graag meer bezoekers. Wat is het eerste waar je aan denkt bij het verbeteren van de traffic op je website? Precies! Social media, SEO, nieuwsbrieven, en meer. Logisch, maar veel mensen vergeten in de haast al die andere bewezen alternatieven om je website te promoten. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en het beste is om een combinatie te maken van de verschillende opties. Hieronder willen wij je inspireren met allerlei verschillende manieren om je website te promoten.
Zo kun jij je website promoten:
1. Jouw website promoten begint met online marketing strategie
Het beste kun je beginnen met het schrijven van een online marketing strategie. In het promotieplan analyseer je op welke manieren jij in contact kunt komen met je doelgroep en hoe je dit bereikt. Benoem in het promotieplan concrete actiepunten. Die actiepunten zorgen er vervolgens voor dat je snel en efficiënt tot handelen over kunt gaan.
2. Adverteer op Google
Als alternatief kun je jouw website adverteren op Google. Dat gaat verder dan het plaatsen van een betaalde advertentie. Er kleven zowel voordelen als nadelen aan het adverteren. Voordeel is dat het zorgt voor een effectieve promotie op korte termijn, maar het nadeel is dat op de lange termijn de resultaten niet duurzaam zijn. Jouw budget om te adverteren is immers niet oneindig en als je budget op is verdwijnt jouw advertentie uit de zoekresultaten. En dan haal je geen bezoekers meer binnen. Het is daarom beter om jouw website gratis te promoten via Google. Daar heb je wel meer tijd voor nodig, maar op de lange termijn profiteer je er veel van.
3. Scoor hoog in Google zoekresultaten (gratis)
Google is niet meer weg te denken uit de strategie om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is precies wat nieuwe potentiële klanten naar jouw site brengt. Als iemand een Google-zoekopdracht uitvoert om zijn of haar probleem op te lossen, en jouw bedrijf ís daartoe in staat, dan wil je natuurlijk dat ze jouw website als eerste bekijken. Denk aan jouw eigen gedrag tijdens het browsen: hoe vaak kijk je naar de zoekresultaten van de tweede, derde of vierde pagina op Google? Als jouw site niet op de eerste pagina met resultaten staat, bekijken de meeste mensen jouw site niet, daarom moet je jouw website promoten.
4. Zorg dat je website actueel is
Met andere woorden: onderhoud je website regelmatig en kijk of de inhoud die erop staat nog klopt en compleet is. Haal sterk verouderde informatie van de site en zorg ervoor dat je regelmatig aanvullende content plaatst. Bezoekers blijven dan terugkomen. Zorg ervoor dat je website goed is vormgegeven en dat de teksten geen spelfouten bevatten. Staan jouw contactgegevens wel duidelijk op elke pagina? Biedt bezoekers ook de mogelijkheid om zich aan te melden voor een e-mailnieuwsbrief, je kunt ze dan op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen jouw bedrijf.
5. Zet e-mailmarketing in
De slimme inzet van een effectieve e-mailmarketingstrategie is een essentieel hulpmiddel voor het opbouwen van naamsbekendheid en het binnenhalen van meer bezoekers. Veel mensen denken bij e-mailmarketing alleen aan verkoopgerichte mails. Echter, het opbouwen van een sterke relatie met jouw doelgroep met e-mailings is één van de machtigste marketingstrategieën voor het verbeteren van de omzet en het binnenhalen van nieuwe klanten. Plus in één moeite door het versterken van de positie van jouw bedrijf.
6. Promoten via social media
Social media marketing wordt een beetje een ondergeschoven kindje bij veel bedrijven. Veel bedrijven zijn ermee begonnen, maar door gebrek aan tijd plaatsen zij nauwelijks berichten op hun social media kanalen. Veel mensen denken dat social media marketing gewoon inhoudt dat je berichtjes plaatst. Zoals op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Het biedt je echter veel meer mogelijkheden. Vooral als je resultaat wilt scoren met je activiteiten. Pak je het goed aan? Dan is het juist één van de topstrategieën om jouw doelgroep te bereiken en te betrekken en je website te promoten. Met als winst het genereren van leads en omzet. Ga er serieus mee aan de slag en bereik zoveel meer.
7. Beantwoord vragen op forums
Het beantwoorden van vragen die mensen stellen op internet is ook een goede manier om jezelf in de kijker te zetten. En zolang je niet te opzichtig reclame maakt voor jezelf, zit je goed. Dus ga op zoek naar fora, nieuwsgroepen of discussieplatforms waar over zaken gesproken wordt die betrekking kunnen hebben op jouw producten of diensten. Verwijs niet direct door naar jouw eigen website, maar werp je op als kenner en beantwoord vragen. Als mensen zien dat je er verstand van hebt, levert dat veel meer op en zullen ze jouw website wel bezoeken.
8. Plaats jouw PowerPoint presentaties op Slideshare
Heb je een PowerPoint presentatie die gaat over jouw producten, diensten en expertise in jouw vakgebied? Deel die kennis dan en zorg dat je ook op Slideshare een link naar je website plaatst. Optimaliseer je presentaties en voeg een presentatie op je eigen website toe, daarmee kun je ook jouw website promoten.
9. Maak een goede e-mailhandtekening aan
Je verstuurt en beantwoordt vast veel e-mails op een dag. Onder elke e-mail hoort een goed opgemaakte handtekening te staan met daarin een link naar je website. Plaats er ook een goede call-to-action bij die ontvangers aanspoort om jouw website te bezoeken. Heb je een speciale actie lopen deze maand? Of heb je een nieuw product of dienst gelanceerd? Of een evenement waar je graag mensen heen wilt lokken? Wil je dat men zich inschrijft op de nieuwsbrief? Plaats die tekst dan automatisch in elke e-mail die je verzendt.
10. Vermeld jouw bedrijf op Google Mijn Bedrijf
Als jij een lokaal opererend bedrijf bent, zal een toevoeging in Google Mijn Bedrijf je helpen jouw doelgroep efficiënter te benaderen via Google Maps en bij het zoeken op het web. Google probeert van ieder bedrijf en organisatie met een fysiek adres een automatisch profiel te maken. Benieuwd? Type maar eens alleen de naam van je bedrijf in (niet de website) en misschien de stad waar je bedrijf is gevestigd. De kans is groot dat er van jou een Google Mijn Bedrijf-profiel is gemaakt met de naam van jouw bedrijf.
Google is voortdurend op zoek naar informatie, adressen, telefoonnummers en om informatie te bieden wanneer mensen die zoeken. Wees dus niet verrast als je er een van jezelf vindt! Heb je zelf nog geen toegang tot die informatie op Google? Dan moet je die vermelding voor jezelf claimen. Vervolgens komen er enkele krachtige hulpprogramma’s voor je beschikbaar. Het is iets wat gratis beschikbaar is voor elk bedrijf zoals hierboven vermeld. Lees hier verder hoe je kunt profiteren van jouw Google Mijn Bedrijf profiel.
Offline als boost van je online
Je kunt niet alleen online je website promoten, maar ook offline. Offline marketing, zeg je? Om je website te promoten? Ja, en het werkt ook nog. Dus hieronder staan nog acht tips om niet alleen online je website te promoten.
11. Website promoten via gedrukte media, tv en radio
Lezen mensen nog steeds tijdschriften? Absoluut. Het kopen van reclameruimte in gedrukte media brengt je volop aandacht voor jouw website. Een tip? Kies een magazine dat dicht bij je niche ligt. Als je bijvoorbeeld online parfums verkoopt, scoor je goede resultaten als je die in modemagazines adverteert. TV-commercials werken ook. Nadeel is dat die veel duurder zijn, maar ook aantrekkelijker. Als je het budget hebt om te investeren in dergelijke commercials, moet je er zeker voor gaan!
Radio rendeert…
Ook radio commercials renderen. Ja, mensen luisteren nog steeds naar de radio. Wij, van Spijker & Co, plukken bijvoorbeeld volop vruchten van een commercial op lokale radio, lees ook dit bericht: Radioreclame werkt!
Een persbericht? Gratis aandacht!
Ook persberichten over de bijzondere zaken waar jouw bedrijf zich mee onderscheidt, halen vaak moeiteloos de media. De vuistregel? Als jouw verhaal bijzonder genoeg is, pikken de media het op. Gratis aandacht!
12. Beletter je voertuigen: promoot je website ‘on the move’
Heeft jouw bedrijf auto’s langs de weg? Zet daar dan vandaag nog het adres van jouw website op. Of ook subtiel: op jouw privé-auto. Dit is een opvallende truc, want het kan mensen ertoe aanzetten om jouw website op hun smartphones op te zoeken zodra ze de url zien. Natuurlijk moet de tekst of het ontwerp intrigeren en de specifieke niche van jouw website weergeven.
13. Workshops, lezingen, seminars: hoort, zegt het voort…
Je wilt meer bezoekers aantrekken en omzetten realiseren met kopers? Geef dan een lezing, workshop of seminar. Een mooie manier om mensen meer te laten leren over de dingen die jouw bedrijf biedt.
Maak werk van je workshops
Workshops, lezingen en seminars zijn écht, met échte mensen die je één-op-één kunt aanspreken. Daardoor heeft promotie van je website veel impact. Wil je een workshop geven? Maar heb je geen kantoor? Huur dan een ruimte. Deel het adres van je website met iedereen die meer informatie wenst.
14. Promoot jouw website met reclame op jouw pand: komt het zien! Komt het zien!
Je kunt het verkeer naar je website verhogen als je het internetadres op borden op en rond jouw bedrijf plaatst. Op die manier promoveer je jouw pand tot advertentieplek waar je voorbijgangers attendeert op jouw website.
15. Direct mail campagnes: je investering loont
Direct mail marketing is nog steeds sterk. Natuurlijk kleven er nadelen aan direct mail marketing: Het ontwerpen, printen en mailing kosten geld. Toch kunnen direct mailings zeer succesvol zijn als…je ze goed uitvoert! Het allergrootste voordeel? Je ploft op de deurmat bij je potentiële klant in huis.
16. Promotionele artikelen: website promotie als weggevertje
Dit is een klassieker. Mensen houden van weggevertjes. En in plaats van je promoties online aan te bieden, kun je ook gewoon weer echte, fysieke artikelen weggeven. Organiseer een evenement. Nodig mensen uit om te netwerken terwijl ze jouw producten testen. Geef ze wat monsters mee naar huis. Uiteraard druk je het adres van de website op alle pakketten.
17. Netwerkbijeenkomsten: jouw website promoten zonder moeite
Mond-tot-mond marketing is nog steeds succesvol. Het feit dat je de meeste promotie online doet, betekent niet dat je het ‘good old’ netwerken moet vergeten. Wanneer er vakbeurzen of andere evenementen voor jouw doelgroep plaatsvinden, zorg dan dat je daar bent! Praat met de mensen die het evenement organiseren om te zien of je een stand kunt opzetten voor jouw bedrijf. Hier krijg je de kans om te praten met een zeer doelgericht publiek. Deze mensen komen naar evenementen omdat ze geïnteresseerd zijn in de aangeboden producten of diensten. Hoe mooi is dat?
18. Visitekaartjes: ruilen van aandacht
Wanneer je iemand ontmoet, vragen ze meestal wat je doet. Geef op dat moment een opvallend visitekaartje en de kans is groot dat zij jouw website bezoeken. Vertel je medewerkers om ook visitekaartjes uit te geven.
19. Sponsor lokale activiteiten
Lever jij producten of diensten in je directe omgeving? Sponsor dan bijvoorbeeld een evenement in je omgeving. Help de school in de buurt. Geef aan de lokale sportvereniging. In ruil wil je natuurlijk een mooi plekje op de website en met naam en toenaam genoemd worden. Het linkje naar je website is zeer waardevol als het gaat om lokale vindbaarheid.
Jouw website promoten? Wij ondersteunen
Ontbreekt het jou aan tijd voor het maken van goede promotie voor jouw website? Of weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact op met Spijker & Co. Wij hebben veel ervaring in het promoten van websites en het binnenhalen van nieuwe klanten.
Lees ook eens deze blogposts: