Profiteer van jouw Google Mijn Bedrijf profiel

Er zijn allerlei misverstanden over de bijzondere vermelding van een bedrijf of organisatie in de zoekresultaten van Google. Je krijgt dan vaak een Google Mijn Bedrijf profiel te zien met een aantal gegevens als adres, openingstijden, foto’s en een plattegrond.

Doe de test

Google probeert van ieder bedrijf en organisatie met een fysiek adres een automatisch profiel te maken. Benieuwd? Type maar eens alleen de naam van je bedrijf in (niet de website) en misschien de stad waar je bedrijf is gevestigd. De kans is groot dat er van jou een Google Mijn Bedrijf-profiel is gemaakt met de naam van jouw bedrijf. Google is voortdurend op zoek naar informatie, adressen, telefoonnummers en om informatie te bieden wanneer mensen die zoeken. Wees dus niet verrast als je er een van jezelf vindt!

Claim je vermelding

Als je dat nog niet gedaan hebt, dan moet je die vermelding voor jezelf claimen. Vervolgens komen er enkele krachtige hulpprogramma’s voor je beschikbaar. Het is iets wat gratis beschikbaar is voor elk bedrijf zoals hierboven vermeld. Als je vanuit huis werkt en je wilt jouw adres daar niet vermeld hebben, dan kun je een servicegebied claimen waar je werkt en waar jouw klanten zitten, maar dat moet wel in jouw buurt zitten. Je kunt niet in Maastricht wonen en werken en aangeven dat jouw klanten in Amsterdam zitten.

Claimen en verbeteren
Wees niet verbaasd als er niets gevraagd is aan je toen deze profielen, zo’n vijf jaar geleden, gemaakt zijn in Google Places en Google Plus. Met Google Mijn Bedrijf kun je in ieder geval de vermelding claimen en verbeteren.

Handige tips voor profielverbetering

Hieronder lees je hoe je de vermelding kunt claimen en tips hoe je die kunt verbeteren. Niet iedere mogelijkheid is relevant voor iedereen. Maar we weten zeker dat er onderdelen bij zitten die jouw bedrijf voordelen kunnen opleveren.

Claim jouw bedrijfsvermelding op Google

Ga https://www.google.nl/intl/nl/business/. Als je al eerder jouw profiel hebt geclaimd dan kun je hier inloggen en het profiel bewerken. Zo niet, klik dan op de groene knop rechtsboven ‘Aan de slag’. Als je merkt dat het niet geverifieerd is, dan staat er “Is dit uw bedrijf”? Dat is een heel goed teken dat de vermelding nog niet is geclaimd. Klik op ‘Ja, dit is mijn bedrijf’ en je zult een aantal stappen aantreffen die je mogelijk moet doorlopen. Ze kunnen je bijvoorbeeld een briefkaart sturen of misschien kun je het proces doorlopen met een e-mail of met een sms. Dit hangt af van de status van jouw profiel en hoe zeker Google is over de informatie die daarin staat. Helaas is dat niet vooraf te voorspellen.

Verwijder duplicaten

Er is een ander probleem dat we nogal eens in de praktijk tegenkomen. Wees niet verbaasd als je meerdere vermeldingen aantreft. Dit komt door de historie van Google Places, Google Local en Google Plus. Sommige bedrijven hebben soms onbewust meerdere Google Plus-accounts aangemaakt. Het kan bijvoorbeeld zijn omdat iemand de organisatie verlaten heeft en dat daarna alsnog besloten is dat zo’n account nodig was. Het kan een variatie zijn op de naam of een ander telefoonnummer zijn. Of misschien ben je tussentijds met jouw bedrijf verhuisd naar een ander adres.

Verwijder foutieve vermeldingen

Het eerste wat je dan moet doen is om van alle foutieve vermeldingen af te komen. Wat je kunt doen is klikken op de link met de tekst ‘voorstellen en bewerken’. Je kunt vervolgens aangeven dat dit profiel permanent gesloten is. Google wil graag actuele, correcte informatie tonen en meestal controleren ze binnen een week of dat correct is.

Verificatie vanuit Google

Als jouw bedrijfsprofiel is geclaimd door iemand die niet meer voor je werkt of je weet niet echt wie het heeft geclaimd, dan duurt het wat langer. Google gaat daadwerkelijk proberen het e-mailadres te bereiken dat in hun bestand staat. Als ze geen reactie krijgen, gaan ze door en passen zij het voor je aan. Opschonen van duplicaten is wellicht de eerste stap.

Google Mijn Bedrijfsvermelding

Laten we nu naar het profiel zelf kijken. De belangrijkste informatie is de naam van jouw bedrijf, het adres en telefoonnummer. Word niet te creatief met de vermelding met jouw bedrijfsnaam. Er zijn mensen die proberen zoekwoorden aan het einde van hun naam te plaatsen en allerlei gekke dingen waarvan iemand hen heeft laten weten dat ze er baat bij hebben. Doe dit absoluut niet. Plaats gewoon de echte naam van jouw bedrijf, waarvan je wilt dat jouw klanten dat te zien krijgen. Het adres en telefoonnummer moeten overeenkomen met de gegevens die op jouw website staan. Zorg ervoor dat die zaken kloppen.

Kies de juiste categorie

Ook dit is belangrijk. Kies de juiste categorie waarin jouw bedrijf werkzaam is. Google gokt namelijk anders zelf tot welke categorie jouw bedrijf behoort, gebaseerd op een beschrijving die ze zijn tegengekomen op internet. Dat hoef je niet over te nemen, ook zij kunnen het mis hebben. Je primaire categorie moet de categorie zijn waarin je beslist terecht wilt komen als je doelgroep zoekt naar jouw type bedrijf.

Secundaire categorieën

Het goede nieuws is dat je ook een aantal secundaire categorieën kunt kiezen. Dus raden wij je zeker aan dat je dat ook nog eens doet. Zorg ervoor dat het wel echt categorieën zijn die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Anders doen ze meer kwaad dan goed.

Voeg afbeeldingen toe

Sommige informatie die je kunt aanpassen, zoals openingstijden, doe je vrij eenvoudig. Er is ook een mogelijkheid om afbeeldingen te uploaden. Google vertoont deze bij de vermelding. Goede, representatieve foto’s kunnen snel vertrouwen opbouwen bij de persoon die zoekt via Google. Upload 8 tot 10 foto’s van jouw producten, jouw bedrijf of van de mensen die er werken.

Krijg inzicht in de kenmerken van Google Mijn Bedrijf

Als je bent ingelogd op jouw Google-account en een zoekopdracht uitvoert naar jouw bedrijf dan vind je een bewerkbare versie van jouw Google Mijn Bedrijf-profiel. Niemand anders kan dat zien, alleen jij. Het mooie is dat je daar daadwerkelijk kunt reageren op reviews. Je kunt wijzigingen aanbrengen. Je kunt zien welke statistische gegevens zij delen van jou.

Interessante zaken die je kunt aanpassen

Hieronder staat een aantal interessante zaken die je kunt aanpassen.

Posts

Als je ingelogd bent dan staat er aan de linkerkant van het scherm een nieuwe functie die je uit zou moeten proberen. Je kunt berichten plaatsen die een week lang getoond worden bij zoekopdrachten. Misschien heb je een speciale blogpost of misschien een nieuw product of een workshop die je wilt promoten. Je kunt al deze informatie daarin plaatsen. Onze ervaring is dat er mensen op deze berichten klikken en het kan je dus meer bezoekers opleveren. Het kan de moeite waard zijn om hierin een ​​beetje tijd te investeren en er regelmatig nieuwe berichten in te plaatsen.

Prestaties

In het vak Prestaties staat informatie over hoe vaak jouw profiel wordt weergegeven in de zoekresultaten of op Google Maps en welke acties mensen daarop uitvoeren. Klikken ze door naar jouw website? Zijn ze op zoek naar een routebeschrijving? Het is nuttig om daar regelmatig naar te kijken.

Reviews

Daaronder staat een vak met de reviews die je ontvangen hebt. Je kunt ze niet alleen zien, maar je kunt er daar ook op reageren. Het krijgen van beoordelingen is extreem belangrijk voor jouw zoekresultaten. Reageer op elke review, ongeacht of dit nu een goede of slechte is. Het geeft je de mogelijkheid om een ​​persoonlijke kant van jouw bedrijf te laten zien.

Onmisbaar om lokaal gevonden te worden

Google Mijn Bedrijf is echt een belangrijke factor in de bepaling van jouw score in zoekresultaten, vooral als je veel werkt voor lokale klanten. In veel zoekresultaten komt tegenwoordig een plattegrond naar voren met relevante bedrijven in de buurt van degene die zoekt. Daar moet je dus tussen staan!

Spijker & Co helpt!

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en kansen binnen jouw Google Mijn Bedrijf profiel. Wil je er meer van weten of heb je hulp nodig met het beheer ervan? Neem dan gerust contact op met Spijker & Co. Wij hebben veel ervaring met het instellen van deze profielen om klanten vindbaar te maken in relevante zoekresultaten.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!