Skip to content

De grootste marketing uitdagingen voor kleine ondernemingen

Uit een recent onderzoek is gebleken dat slechts 47% van de ondernemingen met 1 tot 5 werknemers tevreden is over hun online aanwezigheid. Dat is best een probleem, gezien het feit dat een effectieve online aanwezigheid vaak een cruciale rol speelt in het succes van het bedrijf.

Behoor jij ook tot de 53% die weet dat hun online aanwezigheid geen bijdrage levert aan het binnenhalen van nieuwe klanten of omzet? Hieronder staan de zeven belangrijkste zaken die jouw onderneming zou moeten hebben om een sterke online aanwezigheid te creëren.

  1. Een website met een content management systeem (CMS)
  2. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    1. Maak rijke, educatieve inhoud met het juiste trefwoord
    2. Maak het gemakkelijk voor zoekmachines om jouw website goed te indexeren
    3. Zorg voor links van andere websites naar jouw website toe
  3. E-mail marketing platform
  4. Sociale media marketing
  5. Online adverteren
  6. Mobiele weergave en locatie gebaseerde marketing
  7. Analyseren van statistieken en conversie

De online aanwezigheid van jouw onderneming is de sleutel tot succes, ongeacht in welke branche je opereert, dus zorg ervoor dat je er vertrouwen in hebt.

De grootste marketing uitdaging

Marketing uitdagingen

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de grootste uitdaging voor ondernemingen is dat ze niet genoeg leads binnen halen en het werven daarvan staat hoog op hun verlanglijstje. Voor mij is dat geen grote verrassing, voor het voortbestaan van een onderneming is het noodzakelijk dat je een constante stroom van leads ontvangt.

Om nieuwe leads te ontvangen zijn er drie primaire strategieën die je zou kunnen volgen:

  1. Ontwikkel content marketing funnels
    Het traject wat een persoon doorloopt tot het bereiken van een doel (bijvoorbeeld vergroten naamsbekendheid of het kopen van een product/dienst) wordt een funnel genoemd. Je hebt verschillende doelen als bedrijf en voor elk doel zou een content marketing plan gemaakt moeten worden. Aandachtspunten daarbij zijn:

    1. Schrijf minder inhoud, voeg meer waarde toe voor de bezoeker
    2. Segmenteer bezoekers zodat je gerichter kunt werken
    3. Automatiseer en verbeter follow-ups
    4. Ontwikkel verschillende checklists, whitepapers, templates, etc. om contactgegevens te ontvangen van potentiële klanten
  1. Geef presentaties
    Het geven van een presentatie aan een groep mensen is één van de beste manier om nieuwe klanten te krijgen. Het ontwikkelen van een doelgerichte professionele presentatie en deze aan een groep geïnteresseerde mensen tonen is heel effectief. Je kunt daarmee laten zien wat je voor deze mensen kunt betekenen en je expertise op dat vlak echt laten zien.
  2. Werk aan strategische partnerschappen
    De mogelijkheid om samen te werken met niet-concurrerende bedrijven die dezelfde doelgroepen bedienen wordt vaak over het hoofd gezien. Samen optrekken met zo’n bedrijf zorgt ervoor dat het adressenbestand die je samen kunt benaderen veel groter wordt. Op die manier kun je sneller leads genereren.

Meest dringende marketingbehoefte

Marketing uitdagingen

Als er aan de ondernemers gevraagd wordt wat ze denken het meeste nodig te hebben met betrekking tot hun marketing inspanningen, dan komen twee punten sterk naar voren: het ontbreken van een duidelijke strategie en het implementeren van een effectieve online reclamecampagne.

Voor het voeren van een effectieve online reclamecampagne heb je minimaal een duidelijk marketingplan nodig met daarin:

  • De beschrijving van jouw ideale klant
  • De kernboodshap en jouw USP’s (waarom zouden mensen voor jou kiezen in plaats voor een concurrent)
  • Een duidelijke marketingstrategie
  • De communicatiekanalen die je gaat inzetten
  • Een lead generatie plan (op welke manier ontvang je de contactgegevens van een lead)
  • Een conversieplan (hoe zet je bezoekers om naar leads/klanten)
  • De marketing en redactionele kalender
  • Het budget
  • Belangrijkste strategische indicatoren (KPI’s waarop je gaat meten)
  • Lijst van de belangrijkste verkoop-, omzet- en winstprognoses

Zijn de resultaten uit dit onderzoek verrassend voor je en worstel je ook met je marketing uitdagingen? Laat het ons weten, want bij Spijker & Co zijn we hierin gespecialiseerd en helpen we je er graag verder mee.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top