Er zijn veel verschillende soorten dienstverlenende bedrijven. Zo heb je advocaten, accountants, coaches, interimmanagers en ga zo maar door. Wat deze bedrijven uniek maakt, is dat ze geen tastbare producten aan hun klanten aanbieden, maar eerder op kennis gebaseerde diensten.
Bedrijven in deze branche verkopen in feite relaties met een beloofde uitkomst, waardoor het vaak moeilijk is om hun waarde te laten zien. Bovendien worden deze bedrijven vaak overspoeld met concurrenten die vechten voor de aandacht van hun doelgroep.
Professionele dienstverleners weten maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om zich van de massa te onderscheiden, maar… het is wel mogelijk.
Onze aanbeveling? Begin met het maken en verspreiden van content. Content is tegenwoordig de fundering onder alle marketingactiviteiten. Zonder content zal jouw bedrijf onzichtbaar worden. Hier staan tips waarmee je concurrentievoordeel kunt behalen.
Maak tijd vrij voor marketing
Eerst en vooral moet je tijd vrijmaken voor marketing. Het is niet ongebruikelijk dat mensen in professionele diensten 100% van hun tijd aan het werk van de klant willen besteden, maar als je een consistente stroom van prospects binnen wilt krijgen, moet je jouw deel doen en actief blijven met marketing.
Dit betekent niet dat je altijd een eindeloos aanbod aan leads nodig hebt, je hebt er alleen genoeg nodig om je bedrijf draaiende te houden. Dus identificeer dat aantal en herzie je inspanningen vanaf daar.
Als je een CPA of een advocaat bent en niet wilt, of je hebt de tijd niet om je te concentreren op de marketinginspanningen, kun je deze taken delegeren en zelfs uitbesteden buiten je bedrijf. Op deze manier kun je je richten op het werk van je klanten en andere taken die je aandacht vereisen. Zolang je de algemene strategie bezit, is het OK om voor de rest om hulp te vragen.
Wees specifiek
Voordat je iets doet, moet je duidelijk definiëren wie jouw ideale klant is, anders zullen de marketinginspanningen die je levert niet veel resultaat genereren. Baseer jouw doelgroep niet alleen op een voorgevoel. Zorg ervoor dat je echt onderzoek uitvoert, klanten belt, kijkt naar e-mails van klanten, etc. Het is belangrijk om hier grondig mee aan de slag te gaan. Zo leer je de doelgroep en hun pijnpunten te begrijpen en hoe jij ze kan helpen met het oplossen daarvan. Zodra je dit weet, kunt je het in jouw content opnemen (later meer over content).
Wij halen ook altijd het beste resultaat bij klanten als we exact weten wie ze proberen te bereiken. Door een goed beeld van jouw doelgroep te hebben, kun je content maken en daarmee een sterke emotionele band opbouwen met jouw doelgroep. Specialiseren kan iets geweldigs zijn, zolang je maar weet hoe je jouw doelgroep kunt bereiken en op de juiste manier met ze communiceert.
Maak een content strategie
Als jouw doelgroep beschreven is dan kun je aan de slag met het ontwikkelen van een content strategie. Een gedocumenteerde strategie kan je helpen om een goede planning te maken en jouw content effectiever te maken. Als je weet wat jouw doelen zijn, wat je gaat maken en wat je gaat meten, kunt je jouw marketingactiviteiten in de toekomst steeds verder optimaliseren.
Aangezien dienstverleners geen tastbare producten verkopen, is het vooral belangrijk dat zij hun kennis en expertise tonen door middel van content. Zo wordt het vertrouwen en de geloofwaardigheid van hun diensten vergroot.
Wordt een kennisautoriteit
Aangezien je diensten verkoopt en geen product, moet je jezelf als kennisautoriteit binnen jouw branche profileren en bewijzen dat je veel ervaring hebt en in staat om te voldoen aan de behoeften van jouw klant.
Vaak weten klanten van een professionele dienstverlener niet echt waar ze aan beginnen of begrijpen ze het proces en de diensten die geleverd worden niet helemaal. Vaak zijn de enige dingen waar ze om geven, dat je een goede reputatie hebt en weet wat je doet door jouw uitgebreide ervaring.
Welke expertise je ook hebt, maak het bekend via blogposts, testimonials, case studies en whitepapers. Vergeet niet om authentiek te zijn en je persoonlijkheid te tonen. Jouw prospects bekijken waarschijnlijk meerdere bedrijven en willen niet telkens hetzelfde verhaaltje horen. Maak jezelf uniek met je content.
Zet jouw website aan het werk
Het doel van jouw website is niet om alleen online te staan en er mooi uit te zien. Het moet echt werk voor jouw bedrijf verzetten. In een notendop, naast dat het jouw boodschap naar buiten brengt en jouw persoonlijkheid toont, kan het fungeren als een leadgenererende machine en het middelpunt zijn van jouw marketinginspanningen.
Welke elementen er allemaal op jouw website moeten staan kun je vinden in deze blogpost.
Focus op SEO
Veel mensen denken niet meteen aan SEO als ze aan de slag gaan met het maken van content, maar tegenwoordig kun je dat niet meer los van elkaar bekijken. Hoe meer waardevolle content je op jouw website plaatst, des te hoger Google jouw website plaatst in de zoekresultaten. Ze willen hun gebruikers het beste resultaat voorschotelen. Als Google herkent dat je waarde biedt aan jouw klanten en prospects, zullen ze de positie van jouw website op de pagina’s met zoekmachine-resultaten verhogen.
We willen dit nogmaals extra benadrukken: jouw content moet goed geschreven en echt nuttig zijn voor bezoekers. Het is belangrijk om in de content relevante zoekwoorden op te nemen om Google te laten weten waar de content over gaat. Maar let op, spam geen zoekwoorden. De zoekwoorden die je gebruikt, moeten natuurlijk opgenomen zijn in de tekst. Google weet wanneer je zoekwoorden teveel en met een verkeerde intentie gebruikt en zal jouw website hiervoor straffen.
Neem deze zoekwoorden op in jouw content, header-tags, metabeschrijvingen, paginatitels, alt-tekst en URL.
SEO-strategie is niet iets waar je je af en toe op richt. Het is belangrijk om er consequent aandacht aan te besteden en er zo voor te zorgen dat de tactieken die je implementeert, ook daadwerkelijk werken.
Aan de slag
Je moet met veel factoren rekening houden bij het maken en implementeren van een succesvolle content marketing strategie. Als alle onderdelen niet worden geïmplementeerd en/of niet goed samenwerken, dan haal je niet of nauwelijks resultaat uit jouw inspanningen. Door te investeren in content marketing en ervoor te zorgen dat je de juiste strategie en middelen gebruikt, kun je werken aan een gezonde toekomst voor jouw bedrijf.
Uiteraard helpt Spijker & Co je er graag bij
Wij zorgen voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en het maken van foto’s, video’s of illustraties bijvoorbeeld. Alle content vervaardigen wij aan de hand van de beschreven strategie. Bedoeld om zoveel mogelijk resultaat te behalen, op een wijze waarbij de content eenvoudig op maat verspreid kan worden via alle kanalen. De kwaliteit van content is zeer belangrijk om resultaat te halen uit content marketing en vereist een professionele en strategische aanpak.