Ontbreken deze elementen op jouw website als dienstverlener? Kom nú in actie!

Als professioneel dienstverlener is je website het meest waardevolle marketing- gereedschap én het centrale hart van al jouw communicatie. Jouw website moet niet alleen een mooi visueel ontwerp bieden: het moet een instrument zijn dat voor jou nieuwe klanten binnenhaalt.

Jouw website moet er voor zorgen dat je:

  • Gevonden wordt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) vereist een hoge prioriteit om bóven jouw concurrentie op de pagina’s met zoekmachineresultaten te komen.
  • Vertrouwen opbouwt. Hier schreven we al meer artikelen over. De werking van jouw website en de inhoud moeten voldoen aan de verwachtingen van jouw doelgroep. Kortom, herkenbaar en vertrouwd aanvoelen.
  • Kunt opleiden en informeren. Help jouw doelgroep begrijpen wat hun problemen en uitdagingen eigenlijk zijn. En vooral ook: hoe ze deze kunnen oplossen!
  • Contacten onderhouden en converteren. Dit is waar het genereren van leads in het spel om draait. Het komt vaak voor dat mensen jouw website een aantal malen bezoeken voordat ze besluiten met je samen te werken. Om ervoor te zorgen dat je in hun gedachten blijft, plaats je aantrekkelijke inhoud op jouw website die ze ontvangen als ze hun e-mailadres achterlaten. Daarna blijf je waardevolle inhoud maken die relevant is voor hun specifieke fase in het klanttraject en die stuur je hen toe. Dit zal helpen om hen te ‘promoveren’ van lead naar klant.

Veel websites van dienstverlenende bedrijven zien er hetzelfde uit

Ze hebben allemaal exact dezelfde structuur en berichten. Dit geldt zelfs voor verschillende sectoren. Kijk zelf maar eens! Op die manier is het dus moeilijk om je onderscheidend van anderen te presenteren. Je maakt het dan moeilijker voor een potentiële klant om voor jou te kiezen, in plaats van voor jouw concurrenten.

Met onderstaande punten presenteer jij je tóch onderscheidend:

Spreek jouw specifieke doelgroep aan

De kern hiervan is dat je een diep begrip moet hebben van wie je doelgroep is om ze rechtstreeks aan te kunnen spreken. Jouw doelgroep moet het idee krijgen dat je er speciaal voor hen bent. Deze herkenning zorgt voor een band met je, zonder dat ze met jou gesproken hebben.

Belangrijke tips voor content
Houd het volgende in gedachten bij het ontwikkelen van content om jouw doelgroep te bereiken:

  • Concentreer je tijdens het schrijven van de tekst op jouw doelgroepen niet op jouw bedrijf. Dus vervang ‘wij’ door ‘jij/u’. De boodschap komt veel beter binnen bij hen als je deze aanpak volgt. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is een must!
  • Schrijf alsof je met een bepaalde persoon praat, niet met een groep mensen.
  • Vermijd het gebruik van jargon.Dit is vooral belangrijk voor professionele diensten. Het kan zo gemakkelijk zijn om verstrikt te raken in jouw alledaagse taalgebruik met technische termen. Het brengt jouw doelgroep mogelijk in verwarring omdat ze niet precies kunnen volgen waar je het over hebt.
  • Schrijf alsof je een gesprek voert.Dit maakt het minder afstandelijk en geeft jouw potentiële klanten het gevoel dat je mét in plaats van óver hen praat.

Zorg voor onderscheidend vermogen

Zoals gezegd, zien veel websites van professionele dienstverleners er hetzelfde uit en moet je dus een manier vinden om op te vallen. Neem jouw bedrijf onder de loep, de cultuur en de diensten die je levert en ontdek wat jou uniek maakt.

Check je eigen cultuur
Een goede plek om mee te starten is door te kijken naar jouw cultuur. In feite het meest relevante aspect van jouw bedrijf. Je kunt jouw cultuur uitdragen door middel van verhalen van klanten of projecten op jouw site. Je zult concurrenten hebben die dezelfde diensten aanbieden als jou, maar de persoonlijkheid van jouw bedrijf kan je werkelijk onderscheidend maken.

Laat je publiek weten wie je bent
Maak een pagina ‘Over ons’, toon foto’s van jouw team, deel leuke feiten, enzovoorts. Toon je missie en waarden zodat mensen weten waar je voor staat. Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt doen. Denk hier eens over na en voeg deze elementen zo snel mogelijk toe aan jouw site.

Denk na over vormgeving en beelden
Je kent de uitdrukking, “Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken”. Dit geldt ook voor een website. Jouw website is vaak de eerste indruk van een potentiële klant, dus je moet er een goede indruk mee maken. Zorg ervoor dat het beeld dat mensen van je krijgen nauwkeurig klopt met het imago en de doelgroep die je nastreeft.

Doe je best om saaie, standaard stockfoto’s te vermijden
Deze maken je minder authentiek.

Bezoek de websites van jouw concurrenten
Je zult misschien een paar goede ideeën kunnen verzamelen voor jezelf, maar je moet er ook voor waken dat je niet allemaal hetzelfde uitstraalt. Dat maakt je niet onderscheidend.

Zorg ervoor dat jouw site geoptimaliseerd is voor smartphones

Veel mensen bezoeken websites tegenwoordig via hun smartphone. Zorg er dus voor dat jouw website ook daarop goed toont. Google bestraft sites die zich niet aanpassen aan de schermgrootte van de bezoeker. Je zult er versteld van staan hoeveel websites er nog bestaan die dat niet doen. Dit frustreert niet alleen de bezoeker, maar zorgt er ook nog eens voor dat je slechter scoort in zoekresultaten.

Wat moet er zeker op jouw homepage staan?

Naast bovenstaande punten, plaats je altijd de volgende elementen op de startpagina van jouw website:

  • Een belofte. Je moet een duidelijke belofte doen die de problemen van jouw klanten oplost. Zorg ervoor dat deze bovenaan en in grote letters staat.
  • Een call-to-action (CTA). CTA’s helpen mensen door het klantproces heen te lopen en adviseren hen over de volgende stappen. Wat verwacht je van jouw bezoekers dat ze gaan doen? Wees daar 100% helder in.
  • Maak het eenvoudig voor mensen om contact met je op te nemen. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die in lokale zoekresultaten hoog willen scoren. Immers, de NAW-gegevens van een bedrijf (naam, adres en telefoonnummer) zijn een lokale rankingfactor.
  • Vertrouwen, bewijs en autoriteitsaspecten. Een bedrijf dat professionele diensten aanbiedt, wordt zeker vergeleken met anderen die dezelfde diensten leveren, voordat iemand beslist met wie zij willen samenwerken. Om op te vallen, moet je jouw uiterste best doen om de volgende elementen op jouw homepage te plaatsen: testimonials, logo’s van klanten, logo’s van certificaten die je behaald hebt, klantresultaten of casestudy’s.
  • Nieuwe inhoud. Om jouw prospects en klanten het beste van dienst te zijn, moet je actuele, waardevolle informatie aan hen verstrekken. Het laat zien dat jouw bedrijf actief is en klanten wil helpen om resultaat te boeken.
  • Diensten. Veel bedrijven vergeten op hun homepage de diensten te vermelden die ze leveren. Vaak vind je die pas als je op een knop ‘Diensten’ in het menu klikt.

Promoot jouw onderscheid direct op je homepage

Denk goed na over het feit wat je onderscheidend maakt van de concurrentie en benadruk dit op jouw homepage.

Wil je ook een onderscheidende website?

Hopelijk kijk je vanaf nu voortaan anders naar websites en wil je jouw website ook echt onderscheidend maken. Heb je hier hulp bij nodig? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen we dan jouw website en onderscheidend vermogen in kaart.

Meer weten?

Voor meer informatie ben je welkom op onze pagina over webdesign.

 

5-punten-nieuwe-klanten

Pas binnen een week zelf je website aan op deze 5 punten en haal nieuwe klanten binnen!

Levert jouw website nauwelijk iets op? Krijg je vrijwel geen bezoekers op jouw site? Verlaten bezoekers jouw website snel voordat ze contact met je opnemen? Hier is een korte en eenvoudige whitepaper gericht om meer bezoekers uit de juiste doelgroep op jouw website te krijgen. In dit gemakkelijk leesbare en gebruiksvriendelijke whitepaper leer je:

  • hoe je meer bezoekers uit de juiste doelgroep op jouw website krijgt
  • hoe mensen jouw website gaan delen met andere mensen
  • hoe je je website kunt aanpassen zodat bezoekers de gewenste actie ondernemen, bijvoorbeeld contact met je opnemen

Dit zijn allemaal eenvoudige stappen die je zelf de komende 7 dagen kunt doen om meer resultaat te halen uit jouw website.

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze checklist aan te vragen ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.