Vier manieren om jouw bedrijf op social media te beschermen

Social media marketing is één van de manieren waarmee je meer bezoekers naar jouw website trekt. Het maakt niet uit of je een webshop hebt, trainingen verkoopt of een bedrijf runt dat goederen en diensten levert. Als je meer resultaat wilt halen uit jouw website dan is het opbouwen van een aanwezigheid op social media een waardevolle investering. 

Let op je imago 
Maar voordat jij je laat meeslepen, moet je er rekening mee houden dat marketing via social media gevaarlijk kan zijn voor jouw imago. Als je niet oppast, kun je negatieve reacties ontvangen of agressieve concurrenten tegenkomen die niet bang zijn om jouw naam in een verkeerd licht te plaatsen. Hieronder staan vier strategieën om je te beschermen op social media en die voorkomen dat je schadebeperkende maatregelen moet nemen. 

1. Ontwikkel een beleid voor social media

Hoewel jouw belangrijkste activiteiten op social media waarschijnlijk door jezelf of een vast iemand in jouw bedrijf worden ontwikkeld, moeten andere collega’s zich ook bewust zijn van wat ze delen en posten. Door een beleid voor social media te schrijven, voorkom je dat zij iets posten dat de veiligheid en reputatie van jouw bedrijf in gevaar brengt.

Aandachtspunten

Hieronder staan ​​de aspecten die aandacht verlangen in jouw beleid voor social media:

  • Juridische risico’s – Zorg ervoor dat de copyrights van alles wat je plaatst goed geregeld zijn. Plaats niet zomaar afbeeldingen die je op internet hebt gevonden. Kopieer geen teksten rechtstreeks van websites van jouw concurrenten. 
  • Rollen – Schrijf richtlijnen voor specifieke rollen in social media, zoals degene die berichten plaatst of de mensen die zich bezighouden met support.
  • Merkvisie – Een goede strategie is om de visie van jouw bedrijf te beschrijven. Dit helpt jezelf of jouw team voor social media om te bepalen wat wel en niet kan worden gepost en hoe jullie reageren op berichten.
  • Tone of voice – Zorg ervoor dat jouw berichten herkend worden aan de manier waarop je deze schrijft, vormgeeft en wat de beelden uitstralen.
  • Privacy – Tenslotte is het naleven van de privacywetten een belangrijk aandachtspunt. Begin met het maken van een lijst met informatie die onder geen enkele omstandigheid openbaar mag worden gemaakt.

Betrek je collega’s 
Bij het schrijven van jouw beleid voor social media is het een goed idee om iedereen in jouw bedrijf erbij te betrekken. Dit helpt je een hechte bedrijfscultuur op te bouwen en de kans te verkleinen dat werknemers jouw imago via social media in gevaar kunnen brengen.

2. Houd controle over jouw bedrijfsnaam op social media

De meeste bedrijven geven prioriteit aan populaire netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn als kanaal voor hun uitingen. Hoewel focussen op deze platforms zeker resultaten zal opleveren, moet je, waar mogelijk, ook controle over jouw bedrijfsnaam op andere netwerken krijgen. Dit voorkomt dat andere entiteiten, waaronder concurrenten, jouw bedrijfsnaam claimen en jouw online reputatie in gevaar brengen. Het kan ook helpen de broodnodige social links naar jouw site te verhogen. Dit kan voordelig zijn voor SEO. Zo scoor je ook nog eens hoger in Google. 

3. Houd wachtwoorden veilig 

Veel bedrijven op social media maken gebruik van een spreadsheet die al hun wachtwoorden bewaart. Andere bedrijven delen hun wachtwoord met hun medewerkers via e-mail. Helaas levert geen van deze methoden een beveiligingsmaatregel op die social media-accounts beschermt. Daarom zou je moeten overwegen om wachtwoordmanagers zoals LastPass of 1Password te gebruiken. Deze kun je toepassen om inloggegevens veilig te delen. De Pro versie van deze software zorgt voor gestroomlijnd delen tussen meerdere gebruikers. 

4. Monitor vermeldingen op social media 

Hoe voorkom je dat er misleidende informatie over je bedrijf wordt verspreid? Eén methode: snel reageren. Via social media kan negatieve informatie zich verspreiden als een lopend vuurtje, ongeacht of het waar is of niet. En hoewel er geen trefzekere manier is om te voorkomen dat valse informatie wordt verspreid, beperk je de schade door proactief te zijn. Er zijn verschillende oplossingen online om je automatisch te waarschuwen wanneer jouw bedrijf of productnaam wordt vermeld in social media. Het voorziet je ook van de tools die je nodig hebt om in het gesprek te springen. Zodat je eventuele verkeerde informatie kunt ophelderen of potentiële leads kunt bereiken die een sterke interesse in jouw bedrijf hebben getoond. Daarnaast kun je deze monitoroplossingen ook gebruiken om trending onderwerpen in jouw markt te identificeren. Dit zal je helpen om inspiratie op te doen voor onderwerpen die je kunt gebruiken in content marketing. 

Hoe veilig is jouw bedrijf op social media?

Hoewel het opbouwen van een goed imago lang duurt, kan het instorten als een kaartenhuis door slechts een enkele fout. Hopelijk kunnen de bovenstaande strategieën je helpen jouw bedrijf te beschermen tegen dit soort zaken. Zodra je de essentiële beschermende maatregelen hebt getroffen, kun je veilig verdergaan met marketingtactieken die jouw bedrijf laten groeien in de kanalen voor social media.

Hulp nodig bij jouw activiteiten voor social media?

Het valt soms niet mee om goede berichten te maken voor social media. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd of inspiratie hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door jouw werkzaamheden voor social media voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Of wij kunnen de activiteiten van jouw organisatie analyseren. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren op social media.

Lees verder:

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!