Wat is sociaal bewijs en hoe haal jij er je voordeel uit?

Wat is sociaal bewijs (social proof)? Laten we het eenvoudig houden: het betekent het vertrouwen op de ervaring van anderen bij het nemen van een beslissing.

Als je online beoordelingen leest voordat je iets koopt of vrienden vraagt wat een goed restaurant is, dan ben je op zoek naar sociaal bewijs. Als je online op zoek gaat naar een goed vakantieadres, dan zie je door de bomen soms het bos niet meer. Het aanbod is groot en hoe kun je nu het beste kiezen? Of je het je realiseert of niet: je vertrouwt waarschijnlijk op sociale bewijzen om jouw keuze te maken.Vertrouwen op sociaal bewijs is normaal gedrag. 92% van de 18- tot 34-jarigen krijgt input van vrienden en familie voordat zij een aankoop doen. Het is dus belangrijk om hiervan gebruik te maken. 

8 succesvolle manieren om sociaal bewijs in te zetten

Sociaal bewijs kent vele vormen. Je kunt het op verschillende manieren inpassen in jouw marketingstrategie. Hieronder geeft Spijker & Co jou de meest waardevolle vormen van social marketing én hoe je deze succesvol inzet. 

1. Online beoordelingen 

De meeste mensen lezen online beoordelingen voordat ze overgaan tot aankoop van een product of dienst. Dat gebeurt ook als ze een restaurant of hotel zoeken. 91% van de mensen vertrouwt online beoordelingen net zoveel als aanbevelingen door vrienden. Zorg er dus voor dat er positieve beoordelingen van jouw klanten online staan. Graag geven wij je enkele manieren om beoordelingen van klanten te krijgen.

  • Vraag ernaar
    Na elke aankoop moet je klanten een verzoek zenden om een ​​beoordeling of recensie achter te laten. Maak dit zo eenvoudig en laagdrempelig mogelijk. Dat betekent korte feedbackformulieren of beoordelingen die mensen met één klik kunnen doen (sterren bijvoorbeeld).
  • Stimuleer mensen
    Neem bijvoorbeeld een kortingscode op voor een toekomstige bestelling. Dit zorgt niet alleen voor beoordelingen, maar ook voor nieuwe bestellingen!
  • Stuur herinneringen
    Zit je in een branche die wordt gedomineerd door een beoordelingssite van derden (zoals TripAdvisor voor reizen of Yelp voor eten en drinken)? Wees direct! Vraag jouw klanten om hun feedback op deze platforms te delen. Bied ze eventueel korting aan als ze een beoordeling achterlaten.
  • Adresseer negatieve feedback
    Zelfs de meest geliefde bedrijven krijgen zo nu en dan een slechte beoordeling. Vaak kan een goede klantenservice helpen om deze schade te herstellen: reageer op de beoordeling, wees vriendelijk en bied een oplossing (zoals een retour of ruil). Dit laat potentiële klanten zien dat je betrouwbaar bent. Review-sites zijn prachtige plekken om positieve feedback te verzamelen. Neem deze vervolgens op in jouw eigen social media berichten, e-mailmarketing en website.

2. Aanbevelingen van influencers 

Als jouw product door de juiste influencer gepromoot wordt, dan wil iedere volger van die influencer wellicht ook jouw product gebruiken. Dat is de kracht van invloed! Meer dan de helft van de jonge vrouwen heeft wel eens een aankoop gedaan op basis van een influencer. Ze kunnen jouw product of dienst introduceren bij een nieuw publiek en jouw reputatie versterken. Je kunt ervoor kiezen om samen te werken door middel van posts op social media, blogberichten of video’s. Houd bij het bepalen van het formaat en het bereik van de samenwerking rekening met jouw doelgroep. Als je oudere volwassenen probeert te bereiken, is een influencer op Snapchat waarschijnlijk niet de beste keuze. En je zult waarschijnlijk geen Generatie Z-tieners op een ouderschapsblog vangen, hoe populair deze ook is. De sleutel tot het inzetten van een succesvolle influencer marketingstrategie is het vinden van de perfecte persoon. 

3. Testimonials

Wil je het vertrouwen van jouw doelgroep winnen? Bewijs aan hen dat jouw product of dienst zijn beloften waarmaakt. Een beproefde methode om te laten zien dat jouw product of dienst werkt, is het delen van testimonials van klanten. Net als recensies die hierboven zijn besproken, geven testimonials echte feedback over klantervaringen. Hoewel elke klant een beoordeling kan achterlaten, worden testimonials samengesteld en geselecteerd door het bedrijf. Plaats niet alleen gedetailleerde testimonials op jouw website, maar plaats ook korte zinnen of samenvattingen op social media. 

4. Betrokkenheid op social media 

Eén van de eenvoudigste manieren om sociaal bewijs te leveren, is jouw betrokkenheid tonen op social media. Als veel mensen in jouw doelgroep iets leuk vinden, dan vind jij dat uiteraard ook leuk. Het betekent niet dat je miljoenen volgers nodig hebt om je waarde te bewijzen. Een groot publiek bereiken op social media is een goede indicator voor populariteit, maar kleinere groepen volgers kunnen ook heel krachtig zijn als ze erg betrokken zijn bij jouw berichten. Veel likes, reacties en deelacties ontvangen op je social en zakelijke nieuwsberichten helpt met het opbouwen van vertrouwen binnen jouw doelgroep. Er is geen snelle manier om deze status te bereiken via social media. Je moet de tijd en moeite nemen om aandachtig te luisteren en te reageren. Maar de opbrengst is groot, omdat het loyaliteit opbouwt en je reputatie onder jouw volgers versterkt. Als je de sociale betrokkenheid van jouw bedrijf wilt vergroten, kun je overwegen een bewustwordingscampagne te voeren. Een gerichte inspanning voor een beperkte periode om je te helpen jouw zichtbaarheid te vergroten en het aantal volgers te vergroten. 

5. Reageer op discussies

Buiten je eigen kanalen, is er nog een manier om sociaal bewijs te leveren. Discussies rond jouw branche, bedrijf of concurrenten volgen levert informatie op die je kunt gebruiken binnen jouw strategie. Naast het verzamelen van deze informatie, zou je erop moeten reageren. Dit kan het resultaat op je eigen kanalen versterken. 

6. Door gebruikers gegenereerde inhoud 

Vergelijkbaar met hierboven: volg berichten van anderen die gaan over jouw product of dienst. Stimuleer dit door bijvoorbeeld een actie waarin je mensen oproept om foto’s te plaatsen waarin jouw product te zien is. Het is een prachtige manier om sociaal bewijs te genereren en het levert mooie foto’s of video’s op. En als je toevallig invloedrijke klanten hebt? Dan werkt het dubbelop. Hun volgers komen zo in aanraking met jouw product of dienst.

7.Verwijzingsmarketing 

Verwijzingsmarketing richt zich op bestaande klanten die beloond worden om jouw product of dienst aan te bevelen bij nieuwe klanten. Het is één van de meest waardevolle vormen van sociaal bewijs, omdat het komt van iemand die jouw doelgroep vertrouwt.

8 Mediavermeldingen 

Vergeet de traditionele media niet! Nieuwssites, kranten en tijdschriften zijn nog steeds vertrouwde bronnen voor veel doelgroepen. Dus kunnen deze een belangrijk kanaal zijn om jouw product of dienst te promoten. Evenals testimonials en beoordelingen bieden mediavermeldingen een betrouwbare externe goedkeuring van jouw product of dienst. Grote mediakanalen maken hier de stevigste impact, maar je kunt ook goed kiezen voor een kleinere, branchespecifieke publicatie.

Spijker & Co helpt je graag 

Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Ons team van ervaren communicatieprofessionals uit verschillende disciplines helpt je bijvoorbeeld aan meer bezoekers, leads en klanten. Wij weten precies hoe we je moeten laten opvallen bij jouw doelgroep. Ook zijn wij als geen ander in staat om al jouw communicatie optimaal op elkaar af te stemmen. Samen met ons bouw jij snel meer vertrouwen op in jouw vakgebied!

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!