Google is niet meer weg te denken uit de strategie om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Het is zeer belangrijk om op de juiste zoekwoorden een goede en hoge vermelding in de resultaten op Google te krijgen. Helaas is Zoekmachineoptimalisatie (hoger scoren in Google) een complex en technisch verhaal. Extra complicerend is dat Google niet de verschillende factoren onthult die van invloed zijn op hun zoekresultaten.
Daar is natuurlijk een goede reden voor: als Google gedetailleerd beschrijft hoe hun systeem werkt, zouden veel mensen deze informatie gebruiken om het systeem te misleiden. Echter, het gebrek aan transparantie heeft ook tot veel desinformatie geleid. Voeg hier een steeds verder evoluerend Google-algoritme aan toe. Hierdoor zijn dingen die in het verleden werkten, niet langer effectief. Al met al kan het heel moeilijk zijn om een goed inzicht te krijgen in waar je op moet concentreren om de resultaten in de zoekresultaten van jouw bedrijf te verbeteren.
Wij krijgen wekelijks veel vragen en opmerkingen over het hoger scoren bij Google. Daar zitten ook veel misverstanden bij, de top tien kun je hieronder vinden.
Veelgehoorde misverstanden
- SEO levert snel resultaat op.
Het is echt niet mogelijk om direct beter te scoren in de zoekresultaten van Google door SEO-technieken toe te passen. SEO is een continu proces en moet je voortdurend aanpassen aan veranderingen in de wijze van indexering door Google. - Scoor hoog in de zoekresultaten en je werk zit erop
SEO-werkzaamheden zijn nooit klaar. Als je goed scoort, dan wil dat niet betekenen dat je kunt stoppen met het werk. Je moet continu stappen zetten om hoger te blijven scoren dan jouw concurrenten op de zoekwoorden. - Hoe ouder jouw domeinnaam, des te beter
Het is bewezen dat ook nieuwere en kleinere websites beter kunnen scoren op zoektermen dan oudere. Dit is namelijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de links die de website krijgt van andere, hooggewaardeerde websites. - Linken naar andere websites helpt
De meeste websites hebben links naar andere websites, maar wat écht belangrijk is, zijn de kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen. - Jouw website moet klaar zijn om te beginnen met SEO
Het tegendeel is waar. Je kunt al beginnen met SEO zodra je de eerste stappen zet met een nieuwe website. Als jouw website openbaar wordt, dan zal Google beginnen met het indexeren van de inhoud. Of deze nu compleet is of half afgebouwd. - Goed geschreven teksten zijn voldoende om hoog te scoren in de zoekresultaten
Natuurlijk is het belangrijk om goed geschreven teksten op jouw website te hebben. Maar zelfs als je de beste informatie biedt, die geschreven is door een professional, dan nog heb je technische SEO-elementen nodig die de focus leggen op de juiste zoekwoorden. Daarnaast heb je invloedrijke links nodig van buitenaf om goed te scoren. - Elke link van een andere website is goed
Er zijn goede links en slechte links. Slechte links komen van webpagina’s die links verzamelen met de intentie om hoog te scoren. Vaak zijn dit een soort nieuwswebsites of adressengidsen online. Google kent autoriteitswaardes toe aan websites om het verschil tussen websites aan te geven. Heb je teveel links van foute websites? Dan straft Google je en verschijn je lager in de zoekresultaten. - Je moet jouw website continu updaten om hoog te scoren
Met één nieuw bericht per week kun je al hoog scoren. Er zijn websites die elke dag nieuwe berichten plaatsen en nog steeds niet te vinden zijn op de eerste pagina in de zoekresultaten. De kwaliteit van de content is belangrijker dan de kwantiteit. - Jouw website heeft geen blog of nieuwsgedeelte nodig
In welke branche je ook zit: er zijn altijd nieuwe dingen te melden. Met een blog kun je jezelf profileren. Dit helpt je aan relevante teksten om te scoren op verschillende zoekwoorden in Google. Daarnaast leveren de berichten je bezoekers op en links van andere websites. Dit zorgt ervoor dat je hoger gaat scoren in Google. - Interne links hebben geen invloed op SEO
Met interne links kunnen bezoekers navigeren door je website. Zonder deze links zouden ze nooit naar een andere pagina gaan en weinig tijd doorbrengen op jouw website. Dat heeft een positief effect op de hoogte van jouw zoekresultaat in Google.
Bewust adverteren
Het is ook mogelijk om, naast of in plaats van SEO (zoekmachineoptimalisatie), te gaan voor SEA (adverteren op zoekmachines). Deze advertenties toont Google, tegen betaling, boven de normale zoekresultaten. Hiermee koop je dus een goede positie in Google. Je hebt hier een budget voor nodig. De hoogte ervan is afhankelijk van de populariteit van de zoekterm en het aantal concurrenten dat ook wil adverteren.
Heb je hulp nodig?
Zoals je leest, is het toepassen van SEO erg belangrijk voor de vindbaarheid en dus het succes van jouw website. Wil je meer rendement halen uit jouw website en heb je daarbij hulp nodig? Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we door jouw website te optimaliseren via SEO of het plaatsen van advertenties (SEA) op de voor jou belangrijke zoektermen.