Vermijd jouw kostbare zomerdip op social media: 6 tips

Het hele jaar door werk je consequent aan je social mediabeleid. Per platform bedenk en je plaats je zorgvuldig geproduceerde content. Hiermee bouw je gestaag aan waardevolle merkwaarde voor je bedrijf, organisatie, dienst of product. En dan staat de zomervakantie voor de deur en sturen veel bedrijven ineens ook hun activiteiten op social media ‘met reces’. Een vreemd besluit, want je opgebouwde bereik, betrokkenheid en merkwaarde kelderen naar beneden. En dan moet je in september weer uit dat digitale dal omhoog zien te kruipen. Daarom geeft Spijker & Co jou deze 6 eenvoudig, snel en gratis toe te passen tips. Hiermee vermijd jij jouw kostbare zomerdip op social media.

Tip 1: Geen dip maar drukte                                                                                                                                                                                 ‘Niemand kijkt tijdens zijn vakantie op social media’. Een veelgehoord cliché en eigenlijk een broodje aap verhaal. Weet je wanneer jouw berichten het meest gelezen worden? Check je social media statistieken maar eens. Je ontdekt dan zeer waarschijnlijk dat je doelgroep ‘op social media zit’ in hun pauzes, het einde van de werkdag en vooral in de avond. De terechte conclusie? Ook jouw doelgroep gebruikt social media zeer waarschijnlijk als ze…vrij zijn! En tja, dat zijn mensen vooral in de zomervakantie. Niet voor niets is wifi op de camping of in het hotel voorwaarde één voor veel Nederlanders. Kortom, de zomerperiode zou op z’n minst een drukke tijd voor jou moeten zijn op social media. Geen dip maar…drukte!  

Tip 2: De hele zomer live aan de knoppen? Nee hoor…                                                                                                          Moet jij dan maar de hele zomer live aan alle knoppen voor jouw social media zitten? Ben je gek, met een handige tool als Hootsuite of Buffer plan je vooraf heel easy al je content en posts in. Op Facebook doe je dat in het platform zelf. Op Instagram gebruik je de app Later en voor Twitter gebruik je Hootsuite of Buffer. Alles loopt door terwijl jij ook lekker weg bent. Natuurlijk ben je nieuwsgierig en check je vanaf je vakantieadres gewoon elke dag even de scores.

Tip 3: Doe eens een zomers experimentje                                                                                                                                  Het hele jaar door zit je in een strak keurslijf voor je social media: content, doelgroepen, targets, het gáát maar door. Ondertussen pik je allerlei innovaties op voor social media die je best eens zou willen uitproberen, maar door de drukte moet laten liggen. De zomerperiode is daarvoor dé gelegenheid. Je andere werkzaamheden gaan wellicht naar een iets lager pitje, dus krijg je ruimte in je agenda (en je hoofd!) om uit te proberen wat al die anderen ook doen. Zoals: live video, stories, sticker, gifjes, polls chatbots en misschien zelfs influencer marketing. Neem Pinterest. Veel bedrijven twijfelen of dit iets voor hen is. Maak daarom je eigen digitale proeftuin in de zomer en test het uit. Werkt het niet? Dan verwijder je het weer geruisloos. Heb je iets beet? Dan is dit een buitenkansje om uit te bouwen, direct na de zomer. Kortom, durf te experimenteren als de koperen ploert op z’n hoogst staat!

Tip 4: Blijf reageren!                                                                                                                                                                   Een belangrijke tip: de essentie van social media is interactie. Jij plaatst, je doelgroep reageert en daar reageer jij weer op. Het posten van de content regel je automatisch, maar het is wel raadzaam om ook in de zomer regelmatig de reacties te checken. Je hoeft niet overal op te reageren, maar bepaalde reacties vereisen dat wel. Zoals een klant die klaagt op social media, dat verlangt altijd direct een respons. Maak met je collega’s een zomerrooster wie op welke dag de meest opmerkelijke reacties controleert en daarop reageert vanuit jullie bedrijfspolicy. Zo verdeel je het werk en blijf je toch ‘in control’.

Tip 5: Geen lente- maar zomerschoonmaak                                                                                                                       Enerzijds inspireren we je graag om door te blijven posten in de zomer en vooral ook te experimenteren. Anderzijds is de zomer ook een goede periode om even afstand te nemen. Een perfect moment om al je social mediakanalen eens langs te lopen. Bekijk deze met een kritische blik. Neem goed de tijd om er aandacht aan te besteden. Er zijn ongetwijfeld facetten die een opfrisbeurt kunnen gebruiken. 

Tip 6: Verzin een zomerse challenge!                                                                                                                                               We zeiden het al: social media draait om interactie. Dus zenden, maar ook ontvangen. Hoe vaak benut jij die kans? De zomer is een ideale periode om hiermee te experimenteren. Verzin daarom een zomerse challenge, laat je doelgroep reageren en stel een attentie in het vooruitzicht. Verkoop je auto’s van een bepaald merk? Vraag je doelgroep om op vakantie een foto van dat merk auto te maken. De winnaar is bijvoorbeeld degene die de foto het verst van huis maakt. Ben je makelaar? Vraag je doelgroep via social media een foto te zenden van het meest excentrieke buitenlandse huis dat ze onderweg te koop zien staan. Dit soort interacties heeft iets feestelijks en genereert veel interacties en goodwill.

Ook Spijker & Co post door….                                                                                                                                           Spijker & Co is niet alleen social media en content specialist: we doen zelf ook wat wij jou hier adviseren. Neem deze blog, die plaatsen we in hartje zomer! En jij leest ‘m nu…Graag helpen wij ook jou en je bedrijf of organisatie om de zomerdip op social media te voorkomen of te beperken. Neem gerust even contact op, want ons team is en blijft standby, ook in de zomer!

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!