Maak jij je ook schuldig aan onderstaande, veelgemaakt fouten op het gebied van content marketing? Met kleine, maar effectieve wijzigingen in jouw aanpak haal je meer profijt uit jouw strategie en inspanningen op dit gebied. Kortom, vermijd de valkuilen en benut onze tips!
Veel bedrijven produceren allerlei content als marketinginstrument voor hun product of dienst. Zoals nieuwsberichten, social media posts of artikelen. De meerderheid van deze bedrijven vindt dat deze activiteiten te weinig opleveren. In het onderzoek naar de Content Marketing Trends, ontdekte het Content Marketing Institute dat 76% van de B2C-bedrijven en 88% van de B2B-bedrijven content marketing inzetten. Echter, slechts 38% van de B2C-bedrijven en 30% van de B2B-bedrijven vinden hun activiteiten succesvol. Er wordt veel tijd en geld verspild omdat men niet de juiste tactieken kiest.
Meer succes dankzij het vermijden van drie fouten
Wanneer je besluit om content marketing in te zetten, wordt jouw bedrijf een uitgever met de macht om bestaande klanten te binden en nieuwe aan te trekken door kennis, nuttige tips en belangrijk nieuws over jouw bedrijf te delen. Vermijd de volgende fouten en gebruik deze tips om jouw content marketingstrategie te versterken. Dit in plaats van snel berichten schrijven, het samenstellen van white papers of het produceren van video’s die de juiste doelgroep mogelijk niet bereiken en beïnvloeden.
Fout 1: Jouw doelgroep negeren
Het produceren van content zonder de juiste doelgroep in gedachten te houden, kan ervoor zorgen dat jouw boodschap niet aankomt of dat de doelgroep juist afhaakt. Niet iedereen kan berichten schrijven met een toon die de doelgroep aanspreekt. Veel mensen zijn te betrokken bij hun eigen vak waardoor ze stukken schrijven die veel te technisch zijn, vaktaal bevatten en de kern van de boodschap niet samenvatten Het bericht gaat dan verloren omdat jouw klant het gewoonweg niet begrijpt. Of niet begrijpt wat het voordeel van het product of dienst is voor hun situatie.
Tip: Maak je berichten effectiever
Als je jouw doelgroep van binnen en buiten kent, dan kun je jouw berichten veel effectiever maken. Die sluiten daarmee veel meer aan bij deze mensen en zij zullen deze lezen en mogelijk zelfs delen met anderen. Als je klantpersonages hebt gemaakt die de demografische gegevens, wensen en behoeften van jouw doelgroep beschrijven, kun je die gebruiken om jou te helpen om content te vervaardigen. Als je dat nog niet hebt gedaan, ga er dan nu mee aan de slag! De beschrijving bepaalt de toon, de tekst, de beelden en het type medium van jouw boodschap.
Tip: Schrijf voor interactie
De doelgroep van een B2B-softwarebedrijf zal heel anders zijn dan de doelgroep van een familievriendelijk restaurant en als zodanig zal de inhoud van hun berichten sterk variëren. Als je wilt dat er interactie ontstaat tussen jouw berichten en jouw doelgroep, dan moet je deze op de meest aantrekkelijke manier presenteren.
Fout 2: Er zit geen emotie in jouw berichten
Er zijn veel vormen van content, van video’s en white papers tot en met productinformatiebladen en blogposts. Het doel van content marketing is om jouw naamsbekendheid te vergroten en uiteindelijk de verkoop te stimuleren. Maar content die je alleen schrijft om te verkopen, komt snel over als spam, is saai en wordt waarschijnlijk genegeerd. Het doel van jouw content is om een verhaal te vertellen dat resoneert en uiteindelijk leidt tot actie en verkoop dankzij het opbouwen van een relatie met de klant.
Tip: Maak content zinvoller en gedenkwaardiger
Zelfs de droogste, meest “saaie” producten kunnen via een emotionele en relateerbare content worden gepresenteerd aan jouw doelgroep. Daarmee wordt de content zinvoller en gedenkwaardiger. Psychology Today meldt dat emoties een essentieel ingrediënt zijn in de besluitvorming. Dit betekent dat een emotionele aantrekkingskracht op een of andere manier aanwezig moet zijn in de inhoud. Dit kan zijn door het gebruik van humor en door mensen de opwindende aantrekkingskracht van geluk te tonen die ze kunnen bereiken door jouw product te gebruiken. Of door jouw service of product te relateren aan iets waar zij emotioneel mee verbonden zijn, zoals hun familie of eigen interesses.
Fout 3: Jouw inspanningen niet meten
Je denkt dat je alles goed doet. Je hebt een redactiekalender gemaakt, je maakt en ontwikkelt regelmatig nieuwe stukken inhoud en je deelt jouw content in alle relevante kanalen, van e-mailnieuwsbrieven tot sociale mediakanalen. Je hebt echter geen analyse tools geïnstalleerd. Je klikt op publiceren en hoopt alleen dat mensen jouw berichten te zien krijgen, naar jouw website gaan en een aankoop doen of contact met je opnemen. Zelfs een gratis tool zoals Google Analytics wordt niet of nauwelijks geraadpleegd. Dus je doet gewoon wat je denkt wat je moet doen, zonder ooit echt te weten of het werkt.
Tip: Benut content statistieken
Volgens auteur en content marketing-expert Jay Baer zijn er vier soorten content marketing-statistieken die gemeten moeten worden: consumptie, delen, lead generatie en verkoop. Consumptie- en deelmetingen laten je zien welke soorten content impact hebben op jouw doelgroep. Terwijl lead generatie en verkoop je helpen de exacte stukjes te achterhalen die jouw bedrijf geld opleveren. Door deze factoren te onderzoeken, kun je zaken aanpassen om jouw acties nog effectiever te maken. Je spendeert tijd en geld aan het maken van content. Dus het testen, meten en optimaliseren van jouw content is belangrijk om het beste rendement uit jouw investering te halen.
Tip: Laat content voor je werken…
Door je publiek te kennen, content te creëren die emotioneel aantrekkelijk is om het gedenkwaardig te maken en analyse tools te gebruiken om de effectiviteit van je inhoud te meten, kun je grotere stappen zetten in je content marketingstrategie. Begin te denken als een uitgever. Je wilt uiteindelijk dat jouw content geld oplevert voor jouw bedrijf. Daarom kun je het beste jouw inspanningen optimaliseren door content te creëren die aantrekkelijk is en die zal werken voor jouw bedrijf.
Ondersteuning nodig?
Spijker & Co biedt hulp bij het totale content marketingproces, te beginnen met de strategie. Wij zorgen ook voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en bijvoorbeeld het maken van foto’s, video’s of illustraties. Alle content maken wij aan de hand van de beschreven strategie én op maat. Bedoeld om een maximaal mogelijk resultaat te behalen.