Tips & tricks voor succesvolle vraaggeneratie

Met jouw bedrijf heb je alleen bestaansrecht als je bij de passende doelgroepen voortdurend vraag weet te genereren. Zo maak je van prospects tevreden én terugkerende klanten. Maar hoe wek je interesse voor jouw product of dienst? Welke strategie vormt de snelste en meest directe weg naar succes? Spijker & Co geeft je graag een aantal eenvoudig toe te passen tips & tricks voor jouw ‘next step” in vraaggeneratie.

Focus op de funnel 

Vraaggeneratie in de kern? Dat is in essentie het wekken van interesse in jouw product en diensten. Dit doet je met inspirerende content over je bedrijf, product of dienst. Dé alom erkende methode hiervoor is het opbouwen van een zogeheten funnel. Een funnel is een denkbeeldige trechter waarmee je anonieme bezoekers als het ware begeleidt en opwarmt naar de fase van leads en daarna tot klanten. In de funnel doe je dit gefaseerd en elke fase in deze vraaggeneratie kent zijn eigen acties. Kortom, vraaggeneratie kan niet zonder funnel, zoveel is zeker.

Stapsgewijze basisstrategie voor vraaggeneratie 

Graag geeft Spijker & Co je een hanteerbare en vele malen succesvol gebleken basisstrategie voor vraaggeneratie. Die strategie bestaat uit 7 heldere stappen.

Stap 1. Bedenk effectieve Buyer Persona’s 

Koper persona’s zijn bedachte profielen van individuele en voor jouw bedrijf meest ideale klanten. Voor de opbouw van deze Buyer Persona’s gebruik je alle door jou verzamelde data uit je bestaande marketingsuccessen. Het voordeel? Op basis van deze profielen kun je je advertenties maximaal targetten. Ook maak je voor al je sociale media en marketinguitingen optimaal gepersonaliseerde inhoud. Sterker nog: je kunt op basis van reële gegevens al je marketingcommunicatie aanpassen aan de specifieke behoeften van je doelgroep. Een ideale methode om leads beter om te turnen in loyale klanten. Door jouw inspanningen te focussen op het genereren van vraag, werk je gericht door de funel heen aan het creëren van opwinding over jouw producten en diensten. Deze aanpak bereikt dat mensen jouw bedrijf niet alleen leren kennen, maar ook gaan vertrouwen.

Stap 2. Maak voor de doelgroep perfect aangepaste content

Elke fase van de trechter (funnel) voor vraaggeneratie vereist aangepaste content. Want uiteindelijk is het slim bedachte content die leads door de trechter duwt, aandacht geeft én aan je bedrijf bindt en koestert. Kortom, aangepaste content maken voor elke fase van de funnel is misschien wel het meest cruciale facet van jouw strategie voor het genereren van vraag. Vraag die uiteindelijk tot je ultieme doel leidt: een aankoop! Belangrijk is dat jouw content de specifieke problemen van jouw personage helpt oplossen. Want elk probleem dat jouw personage ervaart is voor jou een ideale kans om dat probleem met een product of dienst uit de wereld van de lead te helpen. 

Stap 3. Ontmoet jouw persona’s waar ze zijn, werken en leven 

Okay, je hebt je persona’s gemaakt en daarmee je ideale klant nauwgezet beschreven. Ook heb je een degelijk SEO-onderzoek uitgevoerd. Nu komt het moment om de door jou daarop aangepaste content in te zetten en hen te ‘ontmoeten’, daar waar zij elke dag zijn, studeren, werken, leven en ontspannen. Een voorbeeld: zijn ze helemaal fan van Instagram? Maak dan speciale berichten over je nieuwe content op dit platform, pas de link in je bio aan en maak aantrekkelijke en verleidelijke verhalen om je persona te vertellen wat je hebt geproduceerd. Is Facebook hun favoriete hang out? Verplaats je focus dan naar dat platform en pas je marketingstrategie voor sociale media hierop snel aan.

Stap 4. Zorg voor Lead Nurturing Sequence 

Belandt de naam van een lead in een leadgeneratie formulier? Met als doel inhoud te ontvangen? Of om zich bijvoorbeeld te abonneren op jouw nieuwsbrief? Gefeliciteerd, want dit is hét ideale moment om marketingautomatisering te implementeren. De leads die uit content voortkomen, bieden jou drie tot vijf keer meer kans om deze te converteren dan pure cold leads. Dus…grijp in deze fase je kans! Zorg ervoor dat je een formulier bijvoegt bij een specifieke, bewust verzonden e-mail. Of nog beter: maak hier een serie e-mails van. Een zogeheten Lead Nurturing Sequence. Deze elkaar opvolgende mails effenen het pad voor jou om die voorsprong verder te leiden door de trechter voor het genereren van vraag. Dit is dus de volgende belangrijke stap dichterbij een harde aankoop.Een lead plaatst zijn informatie bijvoorbeeld om een ​​aanbieding te ontvangen over tuingereedschap. Deze leads ontvangen vervolgens van jou een e-mail waarin ze worden bedankt voor de download met een bijgevoegde video voor meer informatie over tuingereedschap gekoppeld aan het seizoen van het jaar, opgevolgd door soortgelijke verleidingsmails.

Stap 5. Start met leads scoren 

Vraaggeneratie schenkt jou het ultieme instrument om leads te werven. Vervolgens is het tijd om te scoren! Dit doe je door gericht prioriteiten te stellen op basis van de specifieke informatie die jouw leads jou in de funnel gaven. Dit helpt jou met sprongen om maximaal gekwalificeerde leads te identificeren en op te volgen. Denk bij dit soort informatie aan: voor- en/of achternaam opgeven, bezoeken aan campagnepagina’s, websitebezoek, ingevulde formulieren en meer. Hét bewijs dat jouw tijdsinvestering hierin loont? Uit onderzoek blijkt dat marketingorganisaties die leadscoring inzetten, een stijging mogen noteren van 77% in het rendement op investering (ROI) van hun leadgeneratie.

Stap 6. Profiteer van meten & optimaliseren 

Nu ga je meten hoe jouw inspanningen voor vraaggeneratie hun vruchten afwerpen. Met Analytics zie je in één oogopslag de sterke en zwakke punten in je strategie. Spijker & Co geeft je graag enkele nuttige statistieken:Afsluitingspercentages, Kosten per acquisitieKosten per leadGemiddelde aankoopgrootte en ook: hoeveel tijd het in beslag nam voordat een lead een eerste aankoop deed.

Stap 7. Doorgaan met je huidige klanten frequent verrassen 

Jouw strategieën voor het genereren van vraag stoppen natuurlijk niet zodra jouw kersverse klant iets bij jou koopt. Nu komt de fase waarin je hard blijft werken om jouw klanten frequent te blijven verrassen. Volgens bigcommerce.com identificeren 74% van de consumenten mond-tot-mondreclame als een belangrijke beïnvloeder bij hun aankoopbeslissingen. Kopers die uit de trechter komen, leveren jouw bedrijf nog meer omzet op als zij daadwerkelijk van hun ervaring hebben genoten. Aan de andere kant van het spectrum, als deze klanten hun ervaring – of het product – niet leuk vonden, kunnen ze met hun negatieve beleving voorkomen dat mensen de top van je trechter binnengaan. Zorg er daarom voor dat jij de fase “plezier” opneemt in jouw strategieën voor vraaggeneratie. Voorbeelden van plezierinhoud kunnen zijn leuke quizzen of het luisteren naar feedback van klanten en deze opnemen in video’s of artikelen.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over vraaggeneratie jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek voor vraaggeneratie in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor leadgeneratie.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!