Profiteer nú van 5 bewezen methoden van inbound marketing

Inbound marketing is niet meer weg te denken uit je digitale strategie. Slimme inbound marketing creëert een overtuigende merkervaring voor jouw potentiële klanten, in plaats van hard selling. Profiteer daarom nú van deze 5 bewezen voorbeelden van inbound marketing, jou aangereikt door Spijker & Co.

Wat ís inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie die klanten naar jou toe brengt in plaats van eindeloos advertenties plaatsen en maar hopen dat de boodschap hen op het juiste moment bereikt. Inboud marketing is dé strategie om in contact te komen met klanten door middel van ervaringen, tips en content die zij nuttig vinden. Deze strategie genereert een mooi en dubbel effect: het positioneert jouw organisatie als expert en tegelijkertijd vergroot je de merkherkenning voor jouw klanten. Inbound marketing is effectief omdat het waarde biedt aan consumenten die al actief op zoek zijn naar informatie over een product of dienst. Het is jouw taak om jezelf te positioneren als dé leverancier van die waardevolle informatie die zij op het juiste moment willen hebben.

5 belangrijkste vormen van inbound marketing

Voorbeelden van inbound marketing zijn blogs, whitepapers, e-mailnieuwsbrieven, video’s en zelfs podcasts. Spijker & Co zet voor jou de 5 belangrijkste vormen van inbound marketing graag op een rij.

1.Bloggen

Dé hoeksteen van alle contentmarketing en inbound marketing: de blog. Omdat alle inbound marketing draait om het bieden van waarde aan jouw klanten door middel van inhoud, is een blog een geweldige eerste stap voor veel bedrijven om hun inkomende leads uit te bouwen. Ja, bloggen was vroeger een van de topitems op de lijst om de SEO van websites te helpen verbeteren. Hoewel dit nog steeds waar is, mits je het correct doet, merken de meeste bedrijven dat bloggen de nummer één manier is om nuttige inhoud aan te bieden die hun fans en klanten willen. En daardoor eigenlijk net zo effectief als een SEO-boost.

2. Casestudy’s maken

Mond-tot-mondreclame en recensies zijn nog steeds dé gouden methode om snel nieuwe leads en klanten te werven. Jouw klanten zijn op zoek naar beoordelingen en aanbevelingen voordat ze de meeste aankoopbeslissingen nemen. Het positioneren van jouw bedrijf door daadwerkelijk bewezen resultaten te laten zien, is een zeer effectieve manier om nieuwe leads aan te trekken. Een onderzoek wijst uit dat voor 91% van de mensen tussen 18 en 34 jaar een online recensie bijna net zo waardevol is als persoonlijke aanbevelingen. Dus jouw klanten willen zien dat jouw bedrijf dé helpende en professionele partner is die ze zoeken om hun probleem op te lossen. Om dat aan te tonen, bied je op het internet casestudy’s aan met bewezen resultaten over je diensten of producten.

3. Overtuigen met webinars

Met de opkomst van Zoom-bijeenkomsten en virtuele evenementen zijn webinars snel uitgegroeid tot waardevolle marketingtools die razendsnel nieuwe leads kunnen genereren. Met een goed gepland webinar kan jouw bedrijf met één campagne nieuwe leads aantrekken, koesteren en hen vervolgens omzetten in warme leads. Een tip? Bied een gratis webinar van 30 minuten tot een uur aan over een niche-onderwerp waarvan jij weet dat jouw klanten er vragen over hebben of waarmee ze worstelen in relatie tot de diensten of producten die jij aanbiedt. Dit werkt buitengewoon goed voor het converteren van koude leads die niet bekend zijn met jouw merk. Waarom? Je geeft hen binnen een uur de kans om jouw merk te ontmoeten, vragen te stellen én te communiceren. Deze sympathieke methode voor inbound marketing creëert direct merkherkenning en affiniteit. Als je bedenkt dat tussen de 2% en 5% van de webinarbezoekers iets van je zal kopen, zou jij die kans dan laten liggen?

4. Podcast- en videoseries starten

Podcasts en videoseries zijn ook een relatief eenvoudige manier om meer uit jouw contentmarketing te halen. Bij het begrip ‘contentmarketing’ denken de meeste mensen nog steeds aan dezelfde paar mogelijkheden: blogs, artikelen en social media. Het belangrijkste wat deze methoden gemeen hebben? Op een leuke manier iets leren! Je reikt met podcasts en videoseries je doelgroep aantrekkelijke inhoud aan die zij keer op keer kunnen bekijken en lezen. Podcasts worden steeds populairder. Dit is de reden waarom jij deze in 2021 in de top 5 ziet staan van meest gebruikte methoden voor inbound marketing. Met meer dan 500 miljoen uur aan video’s die elke dag op YouTube worden bekeken, kunnen we met een gerust hart zeggen dat videocontent en videoseries échte blijvertjes zijn.

5. Last but not least…SEO!

Zoekmachineoptimalisatie (of SEO) is de technische term voor wat website-eigenaren moeten doen binnen hun inhoud en aan de achterkant van hun site, zodat zoekmachines ze gemakkelijker kunnen vinden. Natuurlijk is SEO de beste beproefde strategie om al jouw inspanningen op het gebied van contentmarketing te stimuleren. Echter, vaak onbemind omdat zoveel van dit specifieke werk achter de schermen gebeurt en je er maar langzaam vooruitgang mee boekt. Maar toch: de sterke samenwerking tussen content en SEO bestaat al sinds het prille ontstaan van zoekmachines. Zoekmachines zijn heel slim in het doorzoeken van websites en zoeken naar aanwijzingen voor waar jouw website over gaat. Hoe gemakkelijker deze aanwijzingen te vinden zijn, hoe sneller je correct wordt geïndexeerd en weergegeven in gerelateerde zoekresultaten voor jouw doelgroepen. Klinkt goed, toch? Daarom moeten SEO en contentmarketing hand in hand gaan. Als jij een solide SEO-strategie voor jouw content hebt, helpt die inhoud jou precies die leads te bereiken die je op een organische manier wilt bereiken.

Spijker & Co staat voor je klaar…

Inspireert dit artikel over inbound marketing jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor inbound marketing en dús het genereren van nieuwe leads en klanten.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!