Is content marketing de juiste keuze voor mijn bedrijf?

Content marketing is niet alleen een trend of gimmick die komt en gaat in de marketingwereld. Het is uitgegroeid tot een essentieel ingrediënt voor marketingsucces in het digitale universum. De reden daarvoor? Met op internet een schat aan informatie binnen handbereik, komen klanten tegenwoordig met een gezonde dosis scepsis tot hun aankoopbeslissingen. Daarom: is content marketing de juiste keuze voor jouw bedrijf? Spijker & Co is 100% overtuigd en legt je graag uit waarom.

Drie cruciale drijfveren bij aankoopbeslissingen 

We zien drie cruciale drijfveren bij aankoopbeslissingen: Klantervaring, Autoriteit, expertise en vertrouwen en tot slot: Emoties. Contentmarketing vinkt alle drie de vakjes aan. En met meer mensen online dan ooit tevoren, is een content strategie via meerdere kanalen een must om het leeuwendeel van jouw doelmarkt te veroveren.

Contentmarketing wérkt 

Contentmarketing wérkt, of je nu een startup, een klein tot middelgroot bedrijf of een multinationale onderneming leidt. Zowel merken in business-to-business (B2B) als business-to-consumer (B2C) boeken aantoonbaar succes als ze hun marketingstrategie rond content bouwen en onderhouden. En voor zeer technische of nichemarkten is kwaliteitscontent bijna een must.

Startups
Startups kunnen via content marketing laagdrempelig in hun vakgebied instappen. Met content bouw je een sterke merkbekendheid op bij jouw publiek. Door gebruik te maken van die merkbekendheid door met klanten en potentiële klanten in gesprek te gaan op social media, laat je zien hoe jouw expertise hen helpt problemen op te lossen en hun bedrijf te laten groeien.

Kleine bedrijven 
Content marketing biedt kleine bedrijven onmiddellijk een strategisch voordeel. De meeste bedrijven hebben praktische en direct inzetbare hands-on kennis van hun branche. Met contentmarketing kunnen ze hun expertise laten zien, het vertrouwen van de klant winnen en tegelijkertijd autoriteit binnen de branche opbouwen. Dat geldt vooral als jouw bedrijf zich in een nichemarkt bevindt of zich concentreert op de lokale omgeving.

Multinationale ondernemingen 
Decennialang waren de grootste bedrijven ter wereld afhankelijk van gelikte printadvertenties en slimme commercials om hun boodschap over te brengen. Met de opkomst van nieuwkomers, vooral in e-commerce en de technologiesector, moet dit soort ondernemingen hun communicatiestrategie verplaatsen naar de digitale ruimte om te kunnen blijven concurreren. De grote bedrijven die content marketing inderdaad hebben omarmd, hebben gezorgd voor een formidabele concurrentie richting de beginnende nieuwkomers. Neem het Amerikaanse IBM, dat er nog maar een paar decennia geleden slecht voor stond. Met toonaangevende blogposts, video’s en social media-items op LinkedIn heeft IBM zich opnieuw gepositioneerd in de top van technologiebedrijven. Ook IKEA gebruikt probleemoplossende blogs, ontwerpideeën en doe-het-zelfadvies om hun positie als marktleider te behouden.

B2B-bedrijven: maak gebruik van inhoud om gerichte berichten te bezorgen 
Contentmarketing en business-to-business zijn niet meer los te zien. Naast traditionele vormen zoals advertising en telefonische marktbewerking is content marketing een veelgebruikt middel om doelgroepen te binden en te converteren naar concrete leads. Ook zakelijke beslissers waarderen content die hen aanspreekt, vooral in combinatie met gepersonaliseerde berichten die hen helpen de logica en onontkoombaarheid van zakendoen met jouw bedrijf in te zien. B2B-content kan de felbegeerde hoofd-hartverbinding maken die vertrouwen in jouw bedrijf stimuleert.

B2C-marketing: het gaat altijd om de inhoud 
De marketeers van vandaag moeten er rekening mee houden dat alles is veranderd. Iedereen kan een slogan maken en een paar flauwe bijvoeglijke naamwoorden aan elkaar rijgen om een ​​biertje te verkopen of iets anders. Er is een genie op het gebied van content marketing voor nodig om consumenten ernaar te laten verlangen. Begrijp je het verschil en waarom dit voor jouw bedrijf zo belangrijk is? Of liever gezegd: don’t sell the steak, sell the sizzle.

Nichemerken: vereenvoudigen = verkopen 

Niets is zo verwarrend voor zowel consumenten als ondernemers als hightech jargon en zakelijk jargon. Als je bedrijf iets verkoopt waarvoor je een ingenieursdiploma of een equivalent daarvan nodig hebt om het te begrijpen, heb je heldere en consistente content marketing nodig. Hoogwaardige content kan laten zien én overtuigen wat jouw producten voor jouw klanten kunnen betekenen. Wanneer je de terminologie van je bedrijf en producten vereenvoudigt en jij je concentreert op de behoeften van jouw klanten, smeed je een band met hen en bouw je hun vertrouwen in jouw merk op. Ongeacht jouw grootte, merk of branche: content marketing is dé spil waar jouw berichten om moeten draaien. Het informeert, helpt en verzekert jouw potentiële klanten en maakt er klanten van die terugkomen! 

Haal meer uit je andere middelen 

Tot slot nog een belangrijk voordeel van content marketing: relevante content helpt je aan een betere Google ranking waardoor jouw website beter vindbaar is en meer bezoekers krijgt. Aantrekkelijke content voedt de dialoog. Informatieve content doet een hoop voorwerk voor sales, zodat die zich kan richten op de beslissende fase in de customer journey en de persoonlijke relatie. 

Spijker & Co staat voor je klaar…  

Inspireert dit artikel over content marketing jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor content marketing.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!