Hier gaat het mis (én weer goed!) met jouw website!

Je hebt een mooie website. Maar de respons? Een dikke nul. Nieuwe klanten melden zich niet. En niemand vult ooit het contactformulier in. Sterker nog: nergens een positieve quote dat ze jou kozen vanwege jouw website. Hoe komt dat toch? En vooral: wat is de oplossing? We geven je vijf tips voor meer online succes. 

Profiteer van vijf tips voor meer online succes

Deze vijf suggesties helpen je online meer succes scoren. En het leuke is; het is allemaal niet zo moeilijk en kostbaar. Bij Spijker & Co helpen we je er graag bij.

1) Kader je doelgroep af

Succesvol communiceren staat of valt met de geslaagde focus op jouw doelgroep. Onderzoek daarom goed wat jouw ideale klantprofiel is. De meeste websites besteden vooral aandacht aan de producten of diensten die het bedrijf erachter levert. Nergens een hint over welk probleem die voor de klant oplossen. Vertel niet wát je levert, maar welk probleem het oplost voor jouw doelgroep. Een wereld van verschil en…respons!

Van product naar oplossing
Het is niet interessant of jouw bedrijf een mooi pand heeft of mooie bestelwagentjes. Laat staan hoe lang het bedrijf al bestaat. Jouw doelgroep heeft een probleem en zoekt een passende oplossing. Kortom, leef je in. Want de bezoeker van jouw website kijkt met andere ogen naar je website dan jij. Pas als je 100% inzicht hebt in wie jouw ideale klanten zijn en welk probleem ze hebben, kun jij je website inrichten om klanten te werven. Neem je klantenbestand onder de loep en kijk met welke reden ze zaken met je (willen) doen. Vraag hen wat hun probleem is en biedt direct de bijpassende oplossing helder en vindbaar op je site.

2) Messcherpe en absoluut onmisbare inhoud

Welke informatie moet er minimaal op jouw website staan dan? Uiteraard informatie over jouw producten of diensten. Maar vul die dan wel aan met tekst over hoe deze de problemen oplossen van de klant. Het zou nog beter zijn om deze informatie te ondersteunen met case studies, white papers, klantenervaringen en prijsindicaties. De pagina ‘Over ons’ krijgt ook altijd goed bezoek. Daar kun je informatie promoten over de achtergronden van je bedrijf, maar vergeet dan niet te vermelden wat je al hebt betekend voor jouw klanten.

Vraag om contact
De contactinformatie plaats je duidelijk op elke pagina in beeld. Minimaal het telefoonnummer, maar het adres mag eigenlijk ook in de meeste gevallen niet ontbreken. Plaats daarbij een link naar de volledige contactpagina met alle gegevens, een contactformulier, kaartje en meer.

Voorzie elke vraag direct van een antwoord
Maak een lijstje met vragen die potentiële klanten aan je stellen. Zorg vervolgens dat je die vragen op de één of andere manier beantwoordt op jouw website. Dat kun je het beste doen met content marketing: het maken van blogposts, video’s, white papers, en meer.

3) Geef de bezoekers de vormgeving die hen bevalt

Dat lijkt heel vanzelfsprekend, maar toch zien we dit vaak fout gaan. Voor de website gebruiken bedrijven uit gemak een standaard website template, plakken het logo erin, passen de kleuren aan en plaatsen nog een paar standaard stockfoto’s erop. Op het eerste gezicht ziet je website er dan netjes uit, maar het is ook tegelijk nietszeggend. Probeer met de vormgeving van jouw website de sfeer, het gevoel van jouw bedrijf over te brengen zoals je doelgroep dat verwacht van jou als probleemoplosser.

Stel jezelf kritisch ook deze vragen…

  • Vinden jouw bezoekers eigenlijk gemakkelijk en snel waar ze naar op zoek zijn?
  • Is de website logisch ingedeeld?
  • Staan er links op plaatsen waar je die zou verwachten?
  • Ook als jouw bezoeker met een smartphone op jouw website komt?

4) Vraag heel concreet om leads

Doorloop jij de drie stappen hierboven? Dan heb je het eerste resultaat al op zak. Gefeliciteerd. En nu stomen we dóór. Het is de bedoeling dat jouw website echt voor jou gaat verkopen, dus nieuwe klanten oplevert voor jouw producten of diensten. Hoe kun je daarvoor zorgen?

Call-to-action
Op elke pagina plaats je een duidelijke call-to-action. Daarmee geef je helder aan wat jij verwacht van je bezoeker na het bekijken van de pagina. Bijvoorbeeld dat ze je bellen, een offerte aanvragen of een white paper downloaden.

Digitaal een band opbouwen
Een download biedt je de mogelijkheid om het e-mailadres van de bezoeker te ontvangen in ruil voor het kennisdocument. Daarmee kun je later meer informatie sturen over de oplossing die je biedt voor het probleem waarmee de bezoeker worstelt. Kortom, bouw digitaal een band op.

5) Optimaliseer je site voor Google

Jouw meeste potentiële klanten komen op je website via Google. Veruit het belangrijkste kanaal op internet. Zorg dus voor een geoptimaliseerde site voor zoekmachines. De basis? Een gedegen zoekwoordenonderzoek. Met de juiste zoekwoorden kun je de content verder optimaliseren. En met behulp van content marketing zorg je ervoor dat mensen jouw inhoud delen. Als beloning ontvang je vervolgens relevante links van andere websites. Die geven je een push naar iets wat iedereen wil: een hogere positie in de zoekresultaten.

Wil jij ook snel meer online resultaat?

Misschien duizelt het je nu. Of heb je gewoon geen tijd om bovenstaande stappen allemaal goed te doorlopen. Wil je toch snel meer resultaat halen uit je website? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat. Kortom, drie keer online succes voor de prijs van één!

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.