Wat is Branding? En waarom is het zo belangrijk?

Branding is onmisbaar. Want Branding maakt van jouw bedrijf, dienst of product een onweerstaanbaar sterk en succesvol merk. Nu, morgen en voor altijd. Met jouw juiste inzet op Branding trek je de ideale en levenslange klant. In feite is Branding alles wat je doet met marketing om op te vallen, impact te hebben en jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Hét uitgangspunt? Marketing is het proces dat jouw leads en verkopen oplevert, maar Branding is de basis waarop jij jouw reputatie en klantloyaliteit bouwt. Spijker en Co brengt je in deze blog graag de essentie van Branding bij.

Wat betekent Branding? 

Branding is de continue serie acties die jij onderneemt om jouw merk te bouwen en te onderhouden. Met andere woorden, jouw merk is een zelfstandig naamwoord, maar Branding is een werkwoord. Wanneer jij een logo ontwerpt, is dat Branding. Wanneer jij jouw ‘merkstem’ ontwikkelt, is dat Branding. Wanneer jij samen met jouw marketingteam brainstormt over een advertentiecampagne, is dat Branding. Kortom, elke actie die jij onderneemt om jouw merk vorm te geven, is Branding.

Waarom is Branding zo belangrijk?

Branding is belangrijk omdat het jou helpt om je met je bedrijf, product of dienst te onderscheiden van de concurrentie. Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf je hebt, in welke branche je actief bent of wat voor soort klant je zoekt; als je zakendoet, heb je serieuze concurrentie. Met Branding bepaal jij op welke manieren jij anders, speciaal en uniek bent. En het laat jouw klanten zien waarom ze met jou zouden moeten samenwerken in plaats van met jouw concurrenten. Branding gaat over het maken van verbindingen en bouwt bij jouw doelgroep merkherkenning op. Als je een succesvol merk wilt bouwen, moet je herkenbaar zijn. De juiste Branding (inclusief het ontwerpen van een indrukwekkend logo, website en andere merkactiva) helpt jou een onderscheidende stijl te creëren. Hierdoor vergroot het jouw merkherkenning in de markt.

Consistente merkbeleving 
Om jouw bedrijf te laten slagen, moet jij jouw klanten een consistente ervaring bieden, ongeacht hoe ze met jouw merk omgaan, of dat nu via jouw website is, op een persoonlijk evenement of door jouw sociale media-accounts te volgen. Met Branding bepaal jij hoe mensen jouw merk waarnemen en ervaren. Ook zorgt het ervoor dat bij jouw klanten en prospects de perceptie en ervaring consistent blijven op al jouw merktoetsstenen.

Connectie creëren 
De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven die een emotionele band met hun publiek opbouwen. Die emotionele connectie is wat een prospect in een klant verandert en een klant in een merkenthousiasteling. Maar hoe creëer en bouw je die verbinding? Met Branding! Verschillende merkstrategieën helpen jou om op een dieper niveau met je publiek in contact te komen en een gevoel van loyaliteit aan jouw merk te creëren. Je Branding moet ervoor zorgen dat je opvalt en tegelijkertijd consistent blijft.

Elementen van Branding 

Wat zijn de elementen van Branding? We hebben het dan over missieverklaring & merkwaarden. Want jouw missie en merkwaarden vormen dé basis voor jouw Branding. Beschouw jouw missie als het brein van de operatie: een korte en bondige verklaring die de huidige toestand en het doel van jouw organisatie definieert. Ondertussen vormt de visie van jouw bedrijf het hart en dit biedt een inspirerende en motiverende momentopname van wat jij op de lange termijn wilt bereiken.

Merkrichtlijnen 
Met de missie en visie als de pijlers van jouw organisatie, is jouw merkstrategie alles daartussenin. Hiermee geef jij vervolgens jouw merkrichtlijnen vorm, ook wel jouw “merkbijbel” genoemd. Deze richtlijnen vat jij samen in een kerndocument dat jouw bedrijfsdoelen weerspiegelt en ondersteunt. Een blauwdruk voor besluitvorming en ideeën voor toekomstige marketingcampagnes. Ook bevat het alle stilistische elementen van jouw Branding, inclusief je kleurenpalet, lettertypen en een overzicht van jouw merkstem: de teksttoon waarin je communiceert met je doelgroepen. Spijker & Co zet in vogelvlucht graag de belangrijkste elementen van je merkrichtlijnen op een rij:

Logo
Jouw logo is het gezicht van jouw bedrijf. Het ontwerpen van jouw logo is misschien wel de belangrijkste Branding voor jouw bedrijf. Denk tijdens het ontwerpproces na over wie jij als merk bent en hoe je wilt dat jouw klanten je zien. 

Website
Jouw website is het digitale onroerend goed van jouw merk. Wanneer jouw doelgroep een digitaal bezoek brengt, moet jouw website visueel aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk en vooral een weerspiegeling zijn van wie jij als merk bent. 

Extra activa
Er is geen eenduidige benadering van Branding. Afhankelijk van jouw bedrijf en branche heb je wellicht extra middelen nodig, zoals visitekaartjes, productverpakkingen of flyers voor evenementen. Beoordeel jouw bedrijf en de unieke behoeften van jouw doelgroep, en ontwikkel vervolgens passende aanvullende merkmiddelen.

Een beter merk betekent betere marketing 

Over het algemeen hebben producten een beperkte levenscyclus, maar merken gaan – als ze goed worden beheerd – voor altijd mee. En als je eenmaal precies weet wie je bent als merk, wordt het veel gemakkelijker om jouw merk op de markt te brengen. Jouw merkrichtlijnen, in combinatie met doorlopend marktonderzoek en -analyse, geven jou een tactisch voordeel bij het bepalen van de beste manier om jouw producten op de markt te brengen. Richt je je op traditionele marketing zoals radio en billboard, of wordt je potentiële klant meer beïnvloed door virale YouTube-video’s en Snapchat-filters? Marketing kan een mix en match van tactieken zijn, maar pas op dat je jezelf niet te dun verspreidt. Door voortdurend jouw merkgids te raadplegen, zou jij jouw inspanningen moeten kunnen concentreren op de tactieken die er echt toe doen. Aan het eind van de dag is marketing het proces dat jouw bedrijf leads en verkopen oplevert, maar Branding is de basis waarop jij jouw reputatie en klantloyaliteit bouwt.

Geef jouw bedrijf meer mogelijkheden met Branding 

Het enige wat je niet moet vergeten, is dat Branding een werkwoord is. Het is een handeling. Dus hoewel het in het begin misschien ontmoedigend lijkt – gezien alle planning, middelen en personeel die nodig zijn om een ​​onvergetelijk merk te cultiveren – is het ook empowerment. In plaats van anderen jouw verhaal te laten vertellen, spreek je over Branding.

Spijker en Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel jou tot het maximaal inzetten van Branding? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek consistent te benutten? Kom dan praten met Spijker en Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker en Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor Branding.