Het uitgelezen middel om met klanten contact te onderhouden tijdens de Corona-crisis is e-mailmarketing. Wat e-mailmarketing betreft, is het meest voorkomende bezwaar dat we horen: ‘ik heb maar van een paar mensen e-mailadressen en ik vind het raar om naar zo’n kleine lijst te mailen.’
Volgens ons is de echte reden waarom mensen niet elke week naar hun lijst en klanten e-mailen, dat ze niet weten hoe en daarom maar allemaal excuses en redenen bedenken om niet een mailing uit te sturen en te communiceren …
- Mijn abonneelijst is niet groot genoeg
- Ik wil mijn klanten niet lastig vallen
- Maar wat als mijn abonnees zich uitschrijven?
- Heb ik genoeg berichten om te versturen?
- Zien mensen mij niet als een spammer?
Beginnen maar niet volhouden
Het meest voorkomende probleem dat we bij bedrijven zien, is dat ze voortvarend beginnen met een nieuwsbrief of wekelijkse e-mail, maar het uiteindelijk niet volhouden.
De eerste keren kunnen ze de tijd opbrengen om e-mailings te maken, maar dan komen ze erachter hoeveel tijd het kost. Gevolg: niet lang daarna verdwijnt het e-mailmarketing plan, samen met het content marketing plan, in de la. Met een beetje geluk komen die plannen zo nu en dan nog eens uit de la tevoorschijn en wordt er incidenteel weer een mailing verstuurd.
De zin ‘Maar ik heb niets nieuws te melden op dit ogenblik, ik heb geen berichten!’ wordt vaak als argument gebruikt om geen mailing te versturen. Toch is er een hele simpele truc om dat probleem op te lossen.
Vind meer berichten om te delen
Als je beseft hoe krachtig en makkelijk e-mailmarketing is, dan zou je elke week een nieuwe mailing maken. Het is de beste en snelste methode om leads te koesteren en meer omzet te genereren.
In elke organisatie gebeurt zoveel dat het eenvoudig is om meerdere berichten per maand te maken. Je moet alleen prioriteren wat belangrijker is – het vinden, creëren of opnieuw opzetten van berichten die jouw bedrijf zullen helpen om verkoop te genereren, of om te blijven praten over het feit dat er niets nieuws te melden is.
Maak het niet te complex
Een andere belemmering die we vaak tegenkomen om de e-mailmarketing strategie consequent te blijven uitvoeren is het feit dat het vaak te complex gemaakt wordt. Er wordt teveel tijd besteed aan de vormgeving van de e-mailing of het zoeken naar geschikte beelden. Of het maken van de e-mailing is zo ingewikkeld gemaakt dat je uren bezig bent voordat deze in elkaar gezet is.
Hou het eenvoudig. Een e-mailing is geen website. Je hebt geen aparte templates nodig voor alle verschillende soorten e-mailings die je zou kunnen verzenden. De kans is groot dat je er maar één of twee nodig hebt. En in de meeste e-mailmarketing pakketten kun je een e-mailing tegenwoordig met drag and drop samenstellen. Op basis van één template heb je dan bijna oneindige mogelijkheden om op eenvoudige wijze een mooie mailing in elkaar te zetten.
Niet direct resultaat
Nadat bedrijven gestart zijn met e-mailmarketing, kunnen ze vaak gefrustreerd worden omdat ze niet direct resultaat zien. Ze hebben een paar e-mails, verdeeld over een paar weken, verstuurd, maar ze krijgen nog niet veel response. Wat gebeurt er?
E-mailmarketing werkt net zoals elke andere marketingactiviteit. Het vereist geduld, frequentie en consistentie. Als je alleen maar af en toe een nieuwsbrief verstuurd, dan zul je nauwelijks resultaat zien.
Veel te vaak nemen mensen aan dat een e-mail lijst werkt als een lijst met klanten die zitten te wachten tot ze een e-mail van je ontvangen en dan het moment aangrijpen om iets te bestellen. Die mensen mailen dan ook alleen als ze even geen werk hebben en denken dan dat het werk weer vanzelf komt binnenstromen.
Hoewel dat soms wel kan gebeuren, is het geen duurzaam werkend model. Je moet die e-maillijst blijven onderhouden en ervoor zorgen dat ze precies weten wie je bent en waar je mee kunt helpen.
De eerste e-mailing die je verstuurd
Het is niet zo moeilijk om met e-mailmarketing te beginnen. Eerst moet je weten naar wie je het zou moeten versturen. Simpel, dat is iedereen die je kent. Iedereen die je iets wil verkopen of iedereen waar je een gesprek mee wil starten.
Daarna moet je weten wat jouw doel is wanneer je een e-mailing stuurt. Je wil meer nieuwe leads ontvangen en je wilt meer interactie hebben met bestaande klanten. Als je dat niet wilt, dan is het niet de moeite waard om mensen te mailen.
Stap 1
Zoek een stukje inhoud, een blog- of nieuwsbericht of een stuk bestaande tekst van een website. Het meest ideale zou het zijn als het een stuk tekst is dat je op jouw eigen website staat, iets dat je zelf hebt geschreven. Maar het moet in ieder geval iets zijn dat de ontvanger zal waarderen.
Denk na over hoe dat stuk tekst een conversatie kan starten en leiden naar een dienst of product dat je verkoopt. Als je bijvoorbeeld een airconditioning wilt verkopen, dan schrijf je over hoe groot de invloed is van hoge temperatuur op de productiviteit van mensen.
Stap 2
Gebruik vervolgens een eenvoudig indeling om snel en gemakkelijk jouw e-mailing te schrijven.
Dit zou zo’n eenvoudige indeling kunnen zijn.
Onderwerp: Tip om te lezen: “Titel van het online bericht”
Inhoud:
Beste [voornaam],
Ik wil graag onderstaand bericht met je delen, want ik denk dat je het interessant zult vinden.
[Titel van het online bericht]
[Korte samenvatting van het bericht]
[Link naar het bericht]
Mocht je meer informatie willen ontvangen dan help ik je graag verder.
Met vriendelijke groet,
Etc.
Stuur regelmatig e-mailings, ook als je maar een paar e-mailadressen hebt
E-mailmarketing moet je hetzelfde benaderen als het opbouwen van een netwerk. Je kunt beginnen met een paar e-mailadressen, zelfs als zijn het er maar vijf. Zorg ervoor dat je consequent elke week een nuttig bericht mailt naar deze vijf mensen. Als je dat voor vijf mensen kunt doen, dan kun je het later ook voor 50, 500 of 5.000 mensen doen.
In het begin maak je fouten (en later natuurlijk ook nog weleens). Het is juist fijn om met een kleiner aantal mailadressen te beginnen en te leren van jouw fouten, terwijl je de lijst verder uitbreidt. Laat je niet ontmoedigen door de grootte van de lijst die je nu hebt. Het gaat om het creëren van een gewoonte om consequent een boodschap uit te sturen.
Twee soorten e-mailings die je zou moeten versturen
Voor een goede e-mailmarketing strategie heb je niet meer dan twee soorten e-mailings nodig:
- Geautomatiseerde e-mailings
- Nieuwsbrieven
Geautomatiseerde e-mailings zijn een serie e-mails die verzonden worden naar mensen die bepaalde acties uitvoeren. Bijvoorbeeld, wanneer iemand zich interesse toont in een product of dienst van je, dan kun je ze een aantal standaard e-mails sturen over een vaste periode. Je stuurt dan meer relevante informatie in brokken of verkoopgerichte mails die ze dan om de paar dagen zullen ontvangen. Deze serie kun je volledig automatiseren in jouw e-mailmarketing pakket en de serie wordt opgestart via een actie op jouw website.
Als tweede kun je nieuwsbrieven versturen. Die kun je heel eenvoudig houden. Wij nemen bijvoorbeeld onze laatste blogbericht als basis en stuur dat naar onze lijst. We schrijven daarvoor een passende onderwerpregel en een korte inleiding op het blogbericht.
Als je niets nieuws geschreven hebt, dan kun je ook een bericht van een andere bron delen die relevant zijn voor de ontvanger. Het moet echt iets zijn waarmee je jouw klanten kunt helpen. Denk na over je publiek en waar je hen mee kan helpen, dat hoeft niet relevant te zijn aan de producten of diensten die je zelf levert.
Ga nu van start
Je kunt naar aanleiding van dit bericht vol vertrouwen aan de slag gaan. Bouw de gewoonte op om regelmatig een e-mailing te versturen. Vaak hoor ik: ‘Ja, maar ik wil niet dat mensen zich uitschrijven van mijn lijst!’. In feite is dat juist goed, de mensen die overblijven op je lijst zijn echt geïnteresseerd in wat je doet en wat je hun aanbiedt. Die mensen moet je koesteren en ‘warm’ houden.
Wil je hier echt serieus mee aan de slag en hebt er hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Bij Spijker & Co verzenden we wekelijks e-mailings voor een groot aantal klanten.