E-mailnieuwsbrieven zijn weer in. Het aantal stijgt en ook de leesintensiteit. In feite vormt de e-mailnieuwsbrief hét belangrijkste instrument voor de contentmarketing van jouw organisatie. Het is eenvoudig in te zetten, je hebt de content in eigen hand, alles is meetbaar en door de techniek bereik je er een grote doelgroep mee. Maar 2021 roept een nieuwe vraag op: hoe ontwikkel je een e-mailnieuwsbrief die vertrouwen opbouwt en leads stimuleert om bij jou klant te worden? Spijker & Co geef je graag de meest relevante tips & tricks.
Alles draait om interactie
Het versturen van emailnieuwsbrieven is nog steeds één van de beste manieren om je doelgroep te bereiken en aan je bedrijf, product of dienst te binden. Het geheim van goede emailmarketing is in de kern heel eenvoudig: het schrijven van een nieuwsbrief die uitnodigt tot interactie. In deze blog geeft Spijker & Co je tips waarmee je meer omzet uit je emailmarketing haalt. Niet door harde verkoop, maar door vertrouwen opbouwen en leads stimuleren.
Het versturen van emailnieuwsbrieven is nog steeds één van de beste manieren om je doelgroep te bereiken en aan je bedrijf, product of dienst te binden. Het geheim van goede emailmarketing is in de kern heel eenvoudig: het schrijven van een nieuwsbrief die uitnodigt tot interactie. In deze blog geeft Spijker & Co je tips waarmee je meer omzet uit je emailmarketing haalt. Niet door harde verkoop, maar door vertrouwen opbouwen en leads stimuleren.
Stap 1: Schrijf voor jouw doelgroep, niet voor jezelf
Voordat je start met jouw emailnieuwsbrief (of deze weer uit de mottenballen haalt!) is het zinvol om te bedenken waarom je eigenlijk een nieuwsbrief wilt sturen. De essentie? Het gaat niet om jou maar om de lezer van de nieuwsbrief. Houd daarom altijd de volgende vragen in je achterhoofd:
1. Wat heeft mijn doelgroep aan deze nieuwsbrief?
2. Wat zou voor mij een reden zijn om de nieuwsbrief te openen?
3. Voor welke problemen bied ik met mijn bedrijf een oplossing voor de ontvanger van de nieuwsbrief?
Stap 2: Ontwikkel een unieke & onweerstaanbare waardepropositie
Bijna elke marketeer en ondernemer gebruikt e-mail als marketingkanaal. Maar een verrassend aantal daarvan investeert niet in een nieuwsbrief als kernonderdeel van hun contentstrategie. De essentie van het probleem? Ze ontwikkelen geen consistente nieuwsbrief met een duidelijke waardepropositie. Jouw nieuwsbrief moet daarom drie niet-onderhandelbare kwaliteiten vervullen:
1. Het behandelt een kernonderwerp waar jouw publiek om geeft.
2. Het sluit aan bij waar jouw bedrijf – en de mensen die er werken – het meest gepassioneerd over zijn.
3. Jouw nieuwsbrief biedt unieke informatie en perspectief die jouw publiek nergens anders kan vinden.
Stap 3: Concentreer op content, niet op promotie
De ontvangers van je nieuwsbrief schreven zich misschien in om op de hoogte te blijven van nieuws en aanbiedingen, maar niemand zit te wachten op een voortdurende waterval van verkooppraatjes. Houd je nieuwsbrieven daarom informatief. En beperk de hoeveelheid reclame en aanbiedingen tot een absoluut minimum. Jouw nieuwsbrief kan je prima combineren met een informatieve blog. Een tip? Plaats in de nieuwsbrief links of teasers van blogs die je onlangs plaatste. In deze blogs kun je vervolgens weer linken naar je product of dienst.
Stap 4: Maak je nieuwsbrief zichtbaar
De andere grote fout die veel marketeers maken, is het begraven van een link naar hun nieuwsbrief in de voettekst van hun website. Aanmelden voor jouw nieuwsbrief zou geen speurtocht moeten zijn. Plaats een duidelijke abonneerknop voor jouw nieuwsbrief op al je blogs, de homepage van je website én in al je e-mails. Kortom, geef je doelgroep in al je digitale communicatie altijd de kans zich te abonneren. Bijvoorbeeld: nodig klanten en potentiële klanten uit om zich te abonneren op jouw nieuwsbrief als onderdeel van de bedankmail wanneer ze een stukje gated content downloaden, zich aanmelden voor een evenement of een demo aanvragen. En deel jouw nieuwsbrief op social media. Elke e-mailserviceprovider stelt jou in staat jouw nieuwsbrief te delen als een web-URL.
Stap 5. Houd rekening met mobielvriendelijkheid
Steeds meer gebruikers openen e-mails op een smartphone of tablet. Als jouw e-mailnieuwsbrief niet optimaal leesbaar is op een smartphone is de kans groot dat jouw ontvanger de nieuwsbrief direct verwijdert. Maak je nieuwsbrief dus interactief en zorg voor een goed leesbare lettergrootte.
Stap 6. Test, test, test en nog eens: test!
De bovenstaande tips hebben ongetwijfeld een positieve invloed op je nieuwsbrieven. Maar blijf alert! Test daarom altijd wat in jouw specifieke situatie en in jouw branche het beste werkt. Veel nieuwsbriefplatforms als MailChimp bieden de mogelijkheid om een A/B-test te doen. Met een A/B-test kun je twee vrijwel identieke nieuwsbrieven tegelijk versturen en bekijken welke wissels in jouw aanpak tot het beste resultaat leiden.
Stap 7: Communiceer een duidelijke Call-to-Action
Veel e-mailnieuwsbrieven hebben een saaie en weinig tot de verbeelding sprekende Call-to-Action. Zoals: “Meld u aan voor de nieuwsbrief van Bank A voor het laatste financiële nieuws, advies en bedrijfsupdates.” Als je halverwege die CTA al niet in slaap bent gevallen! Een goede Call-to-Action roept emotie op, vat al het voorgaande nog eens samen en is onweerstaanbaar.
Spijker & Co staat voor je klaar…
Inspireert dit artikel jou tot het maximaal inzetten van het instrument e-mailnieuwsbrief? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor het maximaliseren van je succes met e-mailnieuwsbrieven.