Jouw website levert geen nieuwe klanten op! Waarom eigenlijk niet? Je website staat online, maar je trekt er geen bezoekers naartoe. Soms, als je er tijd voor hebt, dan plaats je een nieuw berichtje. Jouw website levert op deze hapsnap manier niets op, zonde van jouw investering. Jouw website moet eigenlijk het hardst werkende, meest krachtige verkoop- en marketingtool zijn. 24/7, 365 dagen per jaar digitaal in touw om aan de behoeften van jouw prospects en klanten te voldoen. Lees verder om te begrijpen waarom jouw website niet op die manier werkt (en wat je er vandaag nog aan doet!).
Je weet niet wie jouw site bezoekt of waarom
Jouw website moet je volledig ontwikkelen op basis van de behoeften van jouw potentiële klanten. Heb je niet grondig beschreven wie die mensen zijn en wat hen drijft? Dan is het tijd om hiermee te starten. Als je jouw ideale klantprofielen duidelijk omschrijft, dan heb je een basis voor alle content die jouw doelgroep op jouw site wil vinden.
Onmisbaar: Google Analytics
Nadat je klantprofielen hebt ontwikkeld, kun je in Google Analytics kijken naar het gedeelte ‘Doelgroep’. Kijk wie jouw site bezoekt, waar ze vandaan komen en kijk ook naar het aantal mobiele versus desktopbezoeken. By the way: hoe ziet jouw site er trouwens op een smartphone uit? Als je geen Google Analytics hebt draaien op je website zorg er dan vandaag nog voor dat deze onmisbare tool wel voor jou gaat werken. Google Analytics is gratis en biedt je gegevens die van grote waarde voor je kunnen zijn.
Meten = weten
Heb je andere statistische gegevens die verder gaan? Bijvoorbeeld het kwalificeren van website bezoekers in leads of verkoopkansen? Wow, dan ben je écht goed bezig. Negeer in zekere zin het totaal aantal bezoekers dat op jouw website komt; dat cijfer is alleen maar goed voor je ego. Wat belangrijk is, is hoeveel leads je krijgt van die bezoeken. Als je 20.000 bezoekers per maand hebt en geen van hen zijn goede potentiële klanten, welke waarde heeft dat dan? Hoe meer je weet over wie jouw site bezoeken, wat zij op jouw site zien en lezen en wat jouw leads downloaden, hoe meer je jouw content kunt afstemmen op de informatie die jouw leads van je willen ontvangen.
Er staat geen waardevolle content op jouw website
Nu je jouw doelgroep hebt beschreven, start je met het maken van waardevolle content die hun interesse wekt op alle momenten van hun customer journey – van bewustwording naar overweging tot het besluit tot aankoop. Maak content die de verschillende vragen behandelt die ze tijdens dit proces hebben. En check ook de aard van die vragen, van eenvoudige/generieke vragen in de bewustwordingsfase tot meer diepgaande vragen over prijs en vergelijkingen met concurrenten in de beslissingsfase. Als je content levert die is afgestemd op die behoeften, beloont Google je met een hoog zoekresultaat. Jij hebt dat wat mensen zoeken en jouw content is waardevol genoeg om hoog weer te geven in de zoekresultaten.
Je voert geen inbound marketing uit
Een website met goede content is stap 1. De volgende stap die je moet zetten is ervoor zorgen dat er meer bezoekers op terechtkomen die binnen jouw doelgroep passen en hen vervolgens omzetten van leads naar klanten. Wat betekent dit? De strategieën, tactieken en tools van inbound marketing zijn precies ontworpen om in overeenstemming te zijn met het gedrag van de kopers. Bedoeld om kwalitatief hoogwaardige prospects naar jouw website te trekken, hen om te zetten in leads door relevante, nuttige content aan te bieden en uiteindelijk te helpen relaties op te bouwen die leiden naar verkoop.
Werk aan de digitale winkel!
Inbound marketing betekent het instellen van landingspagina’s voor leadconversies, het aanbieden van content zoals ebooks, blogs en whitepapers en het promoten van content via verschillende sociale mediakanalen. Ook moet je geen verkoopberichten of spam versturen, maar nuttige informatie bieden in plaats van verkooptactieken. Het uiteindelijke doel is om bezoekers uit jouw doelgroep door de verkooptrechter te leiden en hen klant te maken van jouw bedrijf.
Blijf altijd onderzoeken en experimenteren
Zojuist las je slechts enkele redenen waarom jouw website slecht werkt. Blijf dingen onderzoeken en veranderen. Sommige experimenten zullen mislukken, maar andere blijken verbazingwekkend succesvol. Blijf gefocust op jouw klantprofielen. Neem enkele beslissingen op basis van veronderstellingen en andere op basis van gegevens. Combineer die twee samen tot een succesvolle routekaart voor waar je wilt zijn én welke doelen je wilt bereiken.
Wil je ook een website die klanten oplevert?
Hopelijk kijk je vanaf nu anders naar jouw website en ben je nieuwsgierig of deze wel resultaatgericht is. Wil je nieuwe klanten binnenhalen via jouw website? Dan helpen we je graag. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bel ons en we nemen de mogelijkheden door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen we dan jouw website en wensen in kaart.