Waarom levert jouw website geen klanten op?

We hebben hier bij Spijker & Co allemaal een tic, want we kijken anders tegen websites aan dan de meeste bedrijven of zelfs onze collega-bureaus. Wij bekijken en analyseren websites namelijk door de ogen van bezoekers. Wat ons daarbij opvalt, is dat de meeste websites gebouwd worden als standaard website. Ook wel ‘brochure website’ genoemd.

Deze vier kernvragen stellen wij onszelf bij het analyseren van jouw site:

  • “Ik vraag me af of potentiële klanten van dit bedrijf deze website wel nuttig vinden?”
  • “Waarom staan er geen Call to Actions op de website?”
  • “Welke dienst of product verkoopt dit bedrijf specifiek? En wat schiet een klant er mee op als ze die afnemen?”
  • “Waarom zouden mensen met dit bedrijf zaken moeten doen in plaats van met de concurrentie?”

Van onze eerlijkheid wordt jouw site beter

Noem het een beroepsmatige afwijking als je wilt, maar wij hebben een neus voor standaard websites. Hoewel deze afwijking soms vervelend kan zijn (je kijkt nooit meer normaal naar een website), is het een behoorlijk professionele troef geworden. Onze klanten die kiezen voor een resultaatgerichte website vinden het geweldig dat wij ons zo druk maken over het genereren van leads. Potentiële klanten die ons inschakelen voor website advisering waarderen ook onze openhartigheid.

Ook jij kunt een standaard website herkennen

Iedereen kan leren om een standaard website te herkennen. Wil je weten of jij ook zo’n website hebt? Lees dan hieronder over de specifieke dingen waar wij op letten.

Standaard website of een resultaatgerichte?

Het draait in ieder geval niet om de vormgeving. Veel mensen denken dat de mooie vormgeving van een website de meeste impact maakt. Laten we dat misverstand maar wegnemen: vormgeving is geen onderscheidende factor. Er zijn veel standaard websites die er mooi en professioneel uitzien, waardoor het vinden van een verschil tussen deze websites een uitdaging vormt. Een website die resultaatgericht is, bijvoorbeeld voor het genereren van leads, toont altijd duidelijke, tastbare verschillen.

De vormgeving is niet cruciaal

Uiteraard levert een slecht vormgegeven website, ook al is deze resultaatgericht gemaakt, nauwelijks tot geen resultaat op. Wij letten dus wel op een harmonieus kleurenschema, een gebalanceerde lay-out, een goed contrast, en meer. Echter, de vormgeving is niet wat een resultaatgerichte website onderscheidt van een standaard website.

Standaard websites missen 5 elementen

Wat maakt dan het verschil? Wat missen standaard websites? Standaard websites hebben moeite met het genereren van leads omdat ze deze 5 elementen missen:

  1. Nuttige inhoud.
  2. Calls to Action.
  3. Duidelijke waardepropositie.
  4. Conversiegerichte formulieren.
  5. Bruikbare statistieken.

Deze 5 elementen leggen we graag aan je uit:

1. Nuttige inhoud

Een standaard website biedt geen nuttige informatie voor de bezoeker en staat vol met promotionele inhoud en informatie over het bedrijf achter de website. Je zult dit vast herkennen, maar vaak valt het je niet zo op, omdat we allemaal de neiging hebben om reclame te negeren. Een standaard website schreeuwt het uit: “Word nu klant van ons, want wij zijn goed!”

Opbouwen van vertrouwen
Standaard websites richten zich op – zoals Jay Bayer in zijn boek Youtility beschrijft – HYPE in plaats van HELP. Resultaatgerichte websites zijn gebouwd om behulpzaam te zijn bij het opbouwen van vertrouwen bij een potentiële klant.

2. Calls to Action (voor elke fase van de koopcyclus)

Een standaard website bevat weinig tot geen Calls to Action. Dit is makkelijk te controleren door gewoon rond te neuzen op een website en op zoek te gaan naar knoppen die bijvoorbeeld zeggen:

  • Neem contact met ons op.
  • Gratis advies.
  • Voor meer informatie.
  • Gratis demo.
  • Download deze handleiding / whitepaper / rapport / casestudy of template (allemaal voorbeelden van “Lead Magnets”).
  • Bekijk deze video.
  • Meld u aan voor een gratis webinar.
  • Ontvang onze nieuwsbrief.

Het essentiële belang van Calls to Action
Het ontbreken van Calls to Action vermindert het vermogen van een website om in elke fase van de koopcyclus de bezoeker op te roepen tot verdere actie over te gaan. Standaard websites begrijpen niet de psychologie achter het implementeren van meerdere Calls to Action.

3. Duidelijke waardepropositie

Heb je ooit een website bezocht, geklikt op een paar pagina’s en gedacht: Ik heb nog steeds geen idee wat ze doen? De waardepropositie van een bedrijf is een belangrijk onderdeel van de homepage op de website. Wat is een waardepropositie? Dat is een duidelijke verklaring die uitlegt welk voordeel een bedrijf biedt voor wie en hoe zij dat op unieke wijze goed kunnen waarmaken. Standaard websites zijn meestal dubbelzinnig en onduidelijk in hun taalgebruik. Ze laten bezoekers zoeken naar wat ze specifiek te bieden hebben en roepen helaas onnodige frustraties op.

Duidelijke taal overtuigt
Raad eens wat er gebeurt als mensen gefrustreerd raken op websites? Ze vertrekken naar de volgende. Onthoud dat duidelijke taal altijd overtuigingskracht overtreft. Resultaatgerichte websites laten er geen twijfel over bestaan. Daar staat in duidelijke taal op geschreven welk probleem het product of dienst oplost voor de bezoeker en waarom dat het beste is voor hun specifieke situatie.

4. Conversiegerichte formulieren

Op een standaard website staat alleen een telefoonnummer en een e-mailadres om contact met het bedrijf op te nemen. Dat is wel heel basic. Soms zie je wel een contactformulier op de contactpagina, maar dat komt dan niet verder dan de velden naam, e-mailadres en bericht.

Conversiegerichte formulieren zijn beter dan e-maillinks omdat ze:

  • Spam verminderen.
  • Specifieke informatie van een potentiële klant verminderen.
  • Geen e-mailprogramma vereisen om mee te werken.
  • Leiden naar een bedankpagina die nogmaals de voordelen voor de klant benoemt.

Een praktische tip…
Veel succesvolle websites voor het genereren van leads bieden beide (e-maillink en formulier), maar bieden nooit alleen slechts een e-maillink.

5. Bruikbare statistieken

Bijna 30 miljoen websites gebruiken Google Analytics. Standaard websites staan meestal niet gekoppeld aan Google Analytics, of de data wordt niet regelmatig geanalyseerd. Een gemiste kans, want data van websites is cruciaal. Door veel klanten te helpen van hun standaard website een resultaatgericht exemplaar te maken, is Spijker & Co dit gaan beseffen. Veel eigenaren van standaard websites hebben geen idee van het aantal relevante bezoekers op hun website, het gebruikersgedrag daarvan en het effect van specifieke inhoud op hun website. In plaats van gegevens te analyseren, doen ze aannames op basis van hun gevoel.

Zó ontdek je Google Analytics
Echter, eigenaren van resultaatgerichte websites zijn dol op de data die hun website genereert. Ze begrijpen dat dit een mogelijkheid is om te weten te komen wat werkt, en wat niet. Dit aspect van een standaard website is een beetje moeilijker om te ontdekken en vereist wat onderzoek. Klik gewoon met de rechtermuisknop ergens op de website en – in de meeste browsers – selecteer “Bekijk paginabron”. Zoek vervolgens naar de Google Analytics-code (de trackingcode begint met ‘UA-‘).

Wil je ook een website die nieuwe klanten oplevert?

Hopelijk kijk je vanaf nu voortaan anders naar websites en ben je nieuwsgierig geworden of jouw website wel resultaatgericht is. Als je een standaard website hebt en je wilt er een resultaatgerichte van maken, dan helpen we je graag.  Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee zullen we dan jouw website en wensen in kaart brengen.

Meer weten?
Voor meer informatie kun je terecht op onze pagina over webdesign.

Pasfoto_2022_paars

Wil je weten hoe jouw branding en marketing beter kan worden? In een online gesprek van 15 minuten beantwoord ik al je vragen.

Je kunt ook je vragen vooraf naar mij sturen op rene@spijkerenco.nl, zodat we onze tijd effectief kunnen insteken.