Misschien herken je dit. Veel mensen delen berichten van anderen zonder na te denken waarom. Zoals het interessante artikel van een nieuwssite. Het leuke bericht van een klant. Of grappige uitspraken die voorbij komen op Twitter. Een goede en gerichte curation strategie verhoogt voor jou het effect van dit delen.
Content curation: manage jouw online uitstraling
Content curation is het afstruinen van internet naar berichten die je kunt delen via jouw eigen social media kanalen. De kern is dat je waardevolle informatie vindt én deelt die aansluit bij de boodschap die jij zelf wilt uitstralen. De essentie van content curation is dat je dit delen strategisch doet. Een goede content curation strategie betekent het verschil tussen een middelmatig en een uitzonderlijk effect op jouw online uitstraling. Het is absoluut noodzakelijk om een goede strategie te hebben bij de inzet van content marketing. Content curation maakt daar ook onderdeel van uit.
Het verschil tussen content marketing en content curation
Met content marketing breng je berichten naar buiten die op de één of andere manier jouw bedrijf als merk versterken. Zoals blogposts, maar ook YouTube video’s, Instagram posts of Facebook berichten. Je zult merken dat het relatief veel moeite kost om continu nieuwe berichten te maken, naast jouw dagelijkse werkzaamheden. Content curation kan je daarbij ondersteunen. Het gaat hierbij om het vinden van iets bestaands op internet, in plaats van iets nieuws te maken.
Vijf overtuigende redenen om aan content curation te doen:
- Het verlicht de druk om telkens iets nieuws te moeten maken
Je hebt misschien niet genoeg tijd om frequent nieuwe inhoud te maken. Content curation kan helpen om het gat op te vullen tussen de tijd die verstrijkt tussen het publiceren van eigen, nieuwe content. - Je legt de nadruk minder op jezelf
Als je alleen maar over jezelf praat, of probeert jezelf te verkopen, dan gaat dat tegen je werken. Jouw volgers haken dan af. - Online netwerkmogelijkheden
Met het delen van inhoud van anderen kun je hen ook helpen hun boodschap naar buiten te brengen. Je legt verbindingen tussen jouw volgers en interessante bronnen in jouw branche. - Positie als trendvolger
De buitenwereld ziet jou als volger van trends en ontwikkelingen die je wilt delen met anderen. - Groei van het aantal volgers
Je deelt meer interessante inhoud. Dus gaan ook meer mensen jou volgen. Dit maakt je totale bereik groter. Ook interessant dus voor jouw eigen berichten.
Vind interessante berichten om te delen
Je hoeft niet bang te zijn dat het heel erg veel tijd kost om dat ene pareltje te vinden wat je wilt delen. Sterker nog: je kunt de hulp inroepen van verschillende online tools die, als ze eenmaal goed ingesteld zijn, automatisch voor je op zoek gaan.
Stap 1: bepaal je onderwerpen
Het eerste wat je doet, is beschrijven naar welke onderwerpen je op zoek wilt gaan. Hier zie je een kort lijstje dat je kan helpen om die onderwerpen te beschrijven en berichten te vinden:
- Sluit het onderwerp aan bij mijn eigen bedrijf?
- Is er een goede reden waarom ik dit zou moeten delen?
- Kan ik de bron achter het bericht vertrouwen?
- Is het unieke informatie voor mijn volgers?
- Is de informatie onderhoudend of nuttig genoeg?
Stap 2: maak een planning
Vervolgens maak je een goede planning. Hanteer daarbij gerust deze vuistregel.
- Een derde van wat je deelt, zou eigen merkpromotie moeten zijn.
- Een derde moet inhoud zijn die je vindt via content curation.
- Een derde zou moeten gaan over actuele trends of gesprekken die je op social media volgt.
Stap 3: zoek relevante berichten
De laatste stap is jouw zoektocht naar relevante berichten die je kunt delen. Verschillende tools helpen je hierbij. Zoals Feedly, een RSS reader waarmee je jouw belangrijkste bronnen automatisch volgt. In één scherm zie jij welke nieuwe berichten Feedly allemaal publiceert. Google Alerts kan je ook automatisch voorzien van nieuwe berichten op bepaalde zoektermen. Daarnaast helpt het om interessante bronnen te volgen op hun social media kanalen. Dit voorkomt dat je telkens veel tijd kwijt bent aan het zoeken naar nieuwe berichten.
Uitbesteden aan Spijker & Co? Het overwegen waard
Je kunt content curation of de complete content marketing natuurlijk ook uitbesteden. Spijker & Co ondersteunt al veel organisaties op dit gebied. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.