Huiver jij bij de gedachte dat je teksten moet schrijven voor e-mailmarketing? Een ‘normale’ zakelijke e-mail schrijven is soms al lastig genoeg als je zelf niet zo’n schrijver bent. De gedachte om een e-mail naar een volledige mailinglijst te sturen kan dan ronduit angstaanjagend zijn!
Gelukkig gaat de perfecte e-mail over meer dan alleen schrijven…
Als je eenmaal de essentiële componenten hebt ontdekt, is het ook voor de minder getalenteerde schrijvers onder ons eenvoudig om uit te blinken. Spijker & Co presenteert je de stappen waarmee jij de perfecte e-mail schrijft.
De eerste klap is een daalder waard: start met een sterke onderwerpregel
Volgens Campaign Manager ontvangt de gemiddelde kantoormedewerker 121 e-mails per dag. Dat zijn veel berichten in slechts één inbox. Dit betekent dat je vanaf het begin iets moet doen om de aandacht van je lezers te trekken. Dit begint met een sterke onderwerpregel. Met deze tips maak je een superaantrekkelijke onderwerpregel:
- Creëer een gevoel van urgentie – “De verkoop eindigt vanmiddag om 17.00 uur”.
- Doe een aanbieding die ze niet kunnen weigeren – “Gratis verzending bij bestellingen van € 25 of meer”.
- Wek hun interesse – “Wat is het geheim van het onderhouden van een gezond gazon?”.
- Geef waarde – “5 tips om direct belasting te besparen”.
Een emoji kan ook een opvallende onderwerpregel zijn
Natuurlijk is het opnemen van emoji’s niet geschikt voor alle bedrijven, maar voor sommigen kan het een leuke manier zijn om op te vallen in een postvak met veel tekst.
Maak het bericht persoonlijk
Met deze stappen personaliseer jij je e-mailberichten. Start met het onderverdelen van jouw e-maillijsten in verschillende doelgroepen. Door jouw klanten en prospects op te splitsen in groepen op basis van demografie (zoals leeftijd, locatie of geslacht) of gedrag (eerdere aankopen, meest recente interactie met jouw bedrijf, enzovoorts), kun je verschillende onderdelen van de mailing aanpassen met tekst en afbeeldingen die voor hen het meest relevant zijn.Dit betekent niet dat je het wiel voor elke variant opnieuw moet uitvinden. Wel zijn er kleine stappen die je kunt zetten om de berichten aan te passen en zo elke doelgroep maximaal aan te spreken. Stel dat je een hoveniersbedrijf bezit. Je start met een grote zomerpromotie; iedereen die aan het begin van de zomer reguliere afspraken inplant, krijgt 10% korting.
Dit is geweldig nieuws voor al jouw klanten…
…maar je kunt de berichten aanpassen op basis van hoe je jouw lijst hebt onderverdeeld. Stel dat je jouw lijst hebt uitgesplitst naar soorten services die bestaande klanten momenteel al afnemen. Voor degenen waarvan je de bloemperken onderhoudt, pas je de boodschap aan met tekst over hoe je hun bloemen het hele seizoen lang in bloei houdt, voor een fractie van de prijs. Voor degenen waar je alleen het gras maait, kan de e-mail bijvoorbeeld deze tekst bevatten: “Het enige wat beter is dan de geur van vers gemaaid gras is deze zomer 10% besparen op jouw maaibeurten.” Om de berichten verder te personaliseren, kun je de naam van de ontvanger in de opening opnemen, in plaats van een generiek ‘Beste meneer/mevrouw’.
Schrijf slimme, korte teksten
Dit is waar de niet-schrijvers onder ons vaak de plank missen. Wat is een goede tekst eigenlijk? Het gaat er echt om beknopt, duidelijk en behulpzaam te zijn. Houd zinnen kort, elimineer jargon en technisch vaktermen en maak heel duidelijk wat je in jouw e-mail aanbiedt. Omdat we allemaal elke dag zoveel e-mails ontvangen, heeft niemand tijd om er goed voor te gaan zitten en e-mails van duizend woorden te lezen. Maak jouw e-mail maximaal 250-500 woorden lang en bedenk manieren om de aandacht te vestigen op de belangrijkste zoekwoorden. Dit kan zoiets simpels zijn als relevante tekst vet te maken. Of een afbeelding erin plaatsen die de aandacht van de kijker op het meest kritische deel van het bericht vestigt.
Benut deze do’s en dont’s
Als jij je onzeker voelt over jouw schrijverskwaliteiten, bekijk dan deze lijst met do’s en dont´s.
Neem elementen op die verder gaan dan tekst
Bij het maken van de perfecte e-mail draait alles om opvallen. En wat is een betere manier om dat te bereiken dan elementen toe te voegen die verder gaan dan tekst? Een verbluffende foto, een informatieve infographic of een snelle video zijn allemaal manieren om andere media aan jouw berichten toe te voegen. Als je voor deze optie kiest, schrijf dan een korte zin of twee en laat de media voor zichzelf spreken. Voeg, indien nodig, bijschriften toe aan afbeeldingen zodat kijkers meer context hebben. Video’s moeten ook ondertitels bevatten, zodat degenen die op een plek kijken waar ze hun volume niet kunnen verhogen, nog steeds de inhoud kunnen begrijpen.
Eindig met een sterke call-to-action
Heb jij je lezers eenmaal overtuigd met relevante, gepersonaliseerde inhoud en spannende visuele elementen? Okay, dan is het tijd om de opdracht binnen te halen. Een eenvoudige, duidelijke call-to-action die past bij de rest van de e-mail is de beste manier om dat te doen. Als jouw e-mail over een verkoop ging die nu aan de gang is, voeg dan een knop “Koop nu” toe die lezers naar jouw winkel en jouw aanbieding op de website stuurt. Als jouw e-mail een aanbieding voor een gratis whitepaper is, sluit je af met een knop “Download nu de whitepaper”. Wat je ook wilt bereiken: zorg ervoor dat de call-to-action met de rest van de e-mailinhoud overeenkomt en visueel gescheiden is, zodat lezers die niet kunnen missen. Als je eenmaal boeiende marketing-e-mails onder de knie hebt, moet je dit volhouden! Regelmatig contact houden met jouw doelgroep is de beste manier om top-of-mind te komen én te blijven, dus zorg voor regelmaat in jouw e-mailmarketing.
Hulp nodig bij het schrijven van pakkende teksten?
Het valt soms niet mee om originele teksten te maken die scoren. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen? Prima. Maar wat nou als je daarvoor niet voldoende tijd of inspiratie hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door het schrijven van die teksten voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren met pakkende teksten.
Lees verder: