Jouw unieke merkverhaal geef je een boost met boeiende content. Het verhaal dat je vertelt, moet de visie van jouw bedrijf overbrengen. Goed beeldmateriaal is van onschatbare waarde hierin. Want: a picture tells a thousand words.
Alles draait om consistentie
Afbeeldingen die je op social media deelt, moeten jouw gewenste imago weerspiegelen en jouw doelgroep aanspreken. Zet je foto’s in voor interne berichten of voor extern gebruik? Of plaatsen collega’s deze op social media? Of zijn ze zelfs gemaakt door een professionele fotograaf? De boodschap moet consistent zijn om vertrouwen bij jouw doelgroep op te wekken en te behouden.
Maak je visuele beeldstijl vast onderdeel van jouw marketingplan
Elke dag biedt jou een nieuwe kans om verhalen met een visuele boodschap over te brengen via social media of via jouw website. Slim gekozen beelden stimuleren interactie en creëren een consistente sfeer. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten die herkennen en jouw gewenste imago goed inprenten. Wil je dit professioneel doen? Dan is er meer nodig dan alleen maar handig zijn in het selecteren van mooie foto’s via een website: je moet jouw visuele beeldstijl vast onderdeel maken van jouw marketingplan.
Alsjeblieft: 3 beproefde strategieën om met foto’s jouw unieke verhaal te communiceren:
1. Gebruik kleur om emoties op te roepen
Kleurvoorkeuren zijn strikt persoonlijk. Voor sommigen is geel synoniem voor geluk. Anderen vinden deze kleur te fel voor hun ogen. Individuele ervaring, culturele achtergrond, gemoedstoestand – deze factoren hebben invloed op hoe we kleur interpreteren.
Patronen in kleuren
Dat maakt het kiezen van een foto voor jouw website een grote uitdaging. Als je bedenkt hoe merken kleur gebruiken, merk je dat er patronen ontstaan. Het is duidelijk dat de meeste merken geloven dat consumenten groen als synoniem voor natuur en gezondheid beschouwen, terwijl rood leest als spannend en vet.
Kleuren beïnvloeden de interpretatie
Met fotografie wil je meer dan alleen kleur overbrengen. De verzadiging van kleur in een afbeelding, samen met de hoeveelheid licht, kan de manier beïnvloeden waarop ontvangers jouw merkverhaal interpreteren.
De kracht van kleur en licht
Is het je doel om jouw klanten het gevoel te geven dat jouw imago vrolijk en positief is? Maak dan fotografische keuzes die deze emoties weerspiegelen. Dezelfde regel is van toepassing op bedrijven die betrouwbaar, gezond of speels over willen komen. Kleur en licht hebben een krachtig effect op de manier waarop klanten jouw content ervaren. Beide overwegingen moeten een grote rol spelen in het beeldselectieproces.
2. Toon waarde aan
Merkverhalen kunnen allerlei doelen dienen, van het opbouwen van bedrijfsbewustzijn tot het stimuleren van affiniteit. Ongeacht jouw doelstelling helpen foto’s jouw toegevoegde waarde aan te tonen. Vooral wanneer die waarde wordt getoond door jouw klanten zelf. Presenteer alle manieren waarop ze jouw product gebruiken of laat zien wat ze met jouw diensten bereikt hebben. Deze aanpak is zeer geschikt voor het genereren van content op social media. Dé plek waar berichten met foto’s vaker gedeeld worden dan berichten met alleen tekst.
3. Gun een kijkje achter de schermen
Iedereen is nieuwsgierig naar wat er achter de schermen gebeurt bij een bedrijf. Er is een zekere hoeveelheid mysterie verbonden met wat je doet. Dus wanneer je een glimp biedt van wat je drijft en uitvoert, zullen mensen uit jouw doelgroep toekijken. Om dit te bereiken, moet je ernaar streven aspecten van je product of dienst te benadrukken die jouw doelgroep niet vaak ziet. Voor een kledingwinkel kan dit betekenen dat deze de zorgvuldige vervaardiging van hun unieke stukken toont. Een restaurant kan inzicht bieden in een kooktechniek of de kerncomponent van een seizoensgerecht benadrukken.
Foto’s helpen je een verhaal te vertellen
Koppel deze foto’s aan een blogbericht of Facebook-update die gedetailleerder informatie biedt. Zo kun je een verhaal communiceren dat jouw klanten anders niet zouden horen. Een verhaal dat men als leuk en interessant ervaart, deelt en onthoudt. Allerlei foto’s kunnen je helpen een verhaal te vertellen. Gebruik een slimme strategie om deze te gebruiken. En zo een verhaal te vertellen dat veel eerder de aandacht van jouw doelgroep trekt.
Spijker & Co biedt hulp
Spijker & Co biedt hulp bij jouw totale content marketing proces, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Ook kunnen wij jouw content verspreiden via verschillende kanalen zoals: website, e-mailings, social media, persberichten, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Wij maken de content op maat voor elk verschillend kanaal, zodat we voor jou het resultaat optimaliseren.