De term marketing omvat een breed scala aan kanalen en activiteiten waarmee je jouw bedrijf kunt promoten. Eén van de onderdelen in de marketingmix is het plaatsen van advertenties. In deze digitale tijd komt dit bij sommige mensen een tikkeltje ouderwets over. Maar als je advertenties op de juiste manier inzet is het een effectieve manier om nieuwe klanten te werven.
In deze blogpost belichten we zowel online als offline adverteren. Ook tonen wij je de beste manier om met advertenties leads te genereren.
Online advertenties: zeer effectief
Online advertenties zijn zeer effectief om nieuwe klanten binnen te halen. Want je verzamelt hiermee veel informatie over jouw doelgroep. Deze data kun je verder benutten in jouw voordeel in jouw online communicatie.
Heel precies targetten
Facebook en Google zijn de twee grootste spelers op dit gebied. Zij maken het je gemakkelijker dan ooit om online advertenties te maken die zeer gericht zijn op de mensen die je wilt bereiken. Zij bieden je allerlei mogelijkheden om jouw doelgroep beter te begrijpen, nieuwe potentiële klanten te vinden en conversies te genereren. Ze doen dit door je zeer gedetailleerde statistieken te tonen. Hiermee heb je de mogelijkheid jouw advertenties en doelmarkt aan te passen.
Met deze stappen optimaliseer je het rendement op jouw advertentiebudget
Voordat je begint met een online marketingcampagne moet je eerst de volgende stappen zetten. Zo zorg je er voor dat je het meeste uit jouw advertentiebudget haalt.
Weet wie je klanten zijn
Je kunt onmogelijk weten wie je moet targeten zonder de demografische gegevens van jouw huidige klantenbestand te kennen. Hoe oud zijn zij? Waar bevinden ze zich? Wat is hun inkomensniveau? Dit is het soort demografische informatie dat je zou moeten verzamelen over jouw huidige klanten. Je kunt ook informatie over prospects krijgen met tools zoals Facebook Pixel. Hiermee volg je het gedrag van bezoekers op je eigen website, zodat je ze later gerichte advertenties op Facebook kunt sturen.
Zoek jouw doelgroep op
Zodra je meer weer over de mensen die jouw diensten of producten al gebruiken of belangstelling hebben getoond voor jouw website, wil je achter die specifieke mensen aan gaan met online advertenties. Facebook en Google maken het ook gemakkelijk om mensen te targeten die je misschien nog niet kent, maar die vergelijkbaar zijn met mensen die al contact hebben gehad met jouw bedrijf. Via Facebook kun je jouw advertenties tonen aan mensen met kenmerken die lijken op mensen die al op jouw adressenlijst staan. En met Google-advertenties kun je locatiegebonden adverteren. Het voordeel? Potentiële klanten in jouw buurt krijgen jouw advertentie te zien als ze zoeken naar diensten of producten die jij levert.
Volg de resultaten
Google en Facebook bieden beide krachtige statistieken van het aantal mensen dat jouw advertenties te zien krijgt. En ook of zij vervolgens jouw website bezoeken en of dit leidt tot een conversie. Bekijk deze statistieken regelmatig, zodat je gemakkelijk een probleem kunt ontdekken en oplossen. Je kunt ook de formule van een succesvolle campagne kopiëren naar andere advertenties en kanalen.
Continu verbeteren dankzij testen
Op basis van wat je uit de statistieken haalt, kun je strategische wijzigingen in jouw aanpak maken. A/B-testen zijn heel nuttig bij het ontwerpen van websites, maar de principes kun je ook toepassen op advertenties. Als een campagne niet succesvol is, breng je een wijziging aan. Dit kan een wijziging in de inhoud, de bezorgmethode of de demografische gegevens zijn van degenen die je target. Welke wijzigingen je ook implementeert: maak deze één voor één, zodat je het effect kunt zien van die wijziging. Als je een succesvolle tactiek ontdekt die resulteert in het genereren van nieuwe klanten, pas die dan toe op je andere advertenties en kanalen. Het mooie aan online adverteren is dat als iets niet werkt, jij het snel, gemakkelijk en zonder hoge kosten aanpast.
Offline advertenties
Hoewel effectieve online advertentiecampagnes van grote waarde kunnen zijn, bevat een krachtige advertentiebenadering ook offline advertenties. En hoewel je misschien niet over de specifieke statistieken beschikt om precies te zien hoe jouw offline advertenties renderen, is het toch enorm waardevol om ook te investeren in advertenties in magazines, kranten, televisie, radio en direct mail.
Veel basisprincipes gelden ook voor offline advertenties
Bij offline adverteren zijn er meestal meer kosten vooraf. Als een gedrukte advertentie of radiospot eenmaal beschikbaar is, kun je er geen wijzigingen meer in aanbrengen. Dit alles betekent dat het zin heeft om er meer tijd vooraf te investeren om de strategie goed te bepalen. Ook hier moet je vooraf een helder beeld hebben van jouw doelgroep. Veel van dezelfde basisprincipes van online adverteren die hierboven staan moeten ook voor offline advertenties worden ingezet.
Via welke media moet je offline adverteren?
Met de verschillende soorten offline media bereik je ook verschillende soorten doelgroepen. Diezelfde demografische informatie die je nodig hebt om een succesvolle online campagne tot stand te brengen, kan je helpen het type offline campagne te bepalen waarmee je het grootste bereik realiseert bij de soorten klanten die je hoopt te vinden. Als je eigenaar bent van een garagebedrijf, is het wellicht logischer om radiospotjes te maken, omdat mensen tijdens het rijden naar de radio luisteren. Als je jouw klanten begrijpt, kun je een breder publiek aanspreken dat waarschijnlijk dezelfde interesse heeft in jouw product of service.
Denk buiten de kaders
Het kan lastig zijn om de juiste mensen te bereiken via offline reclame. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden in kanalen. Je moet zeer gericht te werk gaan en creatief zijn in je aanpak. Vergeet de standaard krantenadvertentie. Heb je wel eens nagedacht over radioreclame of direct mail? Er zijn veel mogelijkheden, als je bereid bent verder te denken dan de traditionele middelen die je normaal inzet. Het inhuren van een reclameprofessional is een waardevolle investering omdat die de mogelijkheden kent, de nieuwste trends begrijpt en een campagne kan maken die er echt uitspringt.
Zorg voor cijfers
Het is mogelijk om inzicht te krijgen in hoe jouw doelgroep offline advertenties ontvangt. Hoewel je niet dezelfde gedetailleerde informatie kunt krijgen als die van online campagnes, kun je toch nuttige informatie verzamelen over hoe jouw campagnes offline renderen. Als je een nieuwe advertentiecampagne lanceert en een aanbieding opneemt, kun je een unieke code opnemen waarmee je bijhoudt hoe nieuwe leads bij jouw bedrijf terechtkomen. Het is ook waardevol om een korte enquête te maken voor mensen die zich aanmelden voor meer informatie op jouw website. Door simpelweg te vragen ‘hoe ben je bij ons terecht gekomen?’. Daarbij kun je een lijst plaatsen met je individuele offline advertentiecampagnes waaruit ze kunnen kiezen. Zo kun je inzicht krijgen in waar jouw nieuwe leads vandaan komen. Gewapend met deze informatie kun jij je meer richten op het medium dat het beste werkt. Na verloop van tijd krijg je ook inzicht in de offline campagnes en kanalen die het meeste voor je opleveren.
Meten = weten
Welke advertentieaanpak je ook kiest: het inzicht dat je krijgt in de resultaten van jouw advertentiecampagnes zorgt ervoor dat je in de toekomst effectievere campagnes kunt maken die steeds meer leads genereren. Als je de tijd neemt om jouw doelgroep te leren kennen en meer informatie te verzamelen naarmate de campagnes vorderen, krijg je meer mogelijkheden om jouw advertentiebudget tot het uiterste te benutten.
Te weinig tijd? Wij helpen jou
Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Ons team van ervaren communicatieprofessionals uit verschillende disciplines helpt je bijvoorbeeld aan meer bezoekers, leads en klanten. Wij weten precies hoe we je moeten laten opvallen bij jouw doelgroep en zijn als geen ander in staat om al jouw communicatie optimaal op elkaar af te stemmen. Samen met ons bouw jij snel meer naamsbekendheid op in jouw vakgebied!