Zes professionele tips voor jouw succesvolle contentkalender

Contentmarketing vormt dé ruggengraat van een sterke (social media) marketingstrategie. En contentmarketing bouw je operationeel op rondom een goed doordachte contentkalender. Daarmee weet je op tijd waar en wat je gaat posten via welk medium. Spijker & Co geeft je graag zes praktische en professionele tips voor jouw succesvolle contentkalender.

Krachtige hulpmiddelen voor strategische planning 

In eerste instantie klinkt contentmarketing en het opzetten van een contentkalender misschien eenvoudig, toch? Je brainstormt over enkele ideeën, denkt na over waar je gaat posten, wie deze zal schrijven, en zet een eenvoudige kalender op. Maar voor een écht effectieve contentmarketingstrategie moet je dit consequent elke maand blijven doen, keer op keer. Te vaak worden contentkalenders behandeld als een bijzaak. In werkelijkheid zijn het krachtige hulpmiddelen voor strategische planning die contentteams nuttige inzichten en gegevens bieden voor de planning voor de toekomst.

Tip 1: zorg voor een mix van actuele én bewezen content 

Hoewel nieuwe en actuele content een essentieel onderdeel is van elk contentmarketingprogramma, is een belangrijker onderdeel eenmaal bewezen content die je op elk moment van het jaar keer op keer kunt hergebruiken. Zelfs merken die seizoensgebonden zijn, profiteren van content die het hele jaar door gepromoot kan worden. Dit soort ‘vers’ blijvende content is meestal het meest waardevol voor jouw klanten. Dit soort terugkerende video’s of artikelen laat de waarde van jouw product zien. Ook benadruk je er een speciaal en minder bekend kenmerk van je product mee, beantwoordt het veel gestelde vragen of praat het jouw klant bij over jouw branche. Bij het plannen van deze zogeheten evergreen-content moet de focus liggen op het creëren van waarde voor de klant, niet alleen op het creëren van content die niet seizoensgebonden is. Probeer een lijst met klantvragen of pijnpunten te maken. Dit zijn overtuigende video’s of artikelen die je regelmatig op social media deelt, opneemt in pagina’s met veel gestelde vragen of zelfs kunt toevoegen aan welkomst e-mails voor nieuwe klanten.

Tip 2: maak contentmandjes 

Content mandjes zijn kant-en-klaar verzamelde onderwerpen of thema’s die betrekking hebben op verschillende aspecten van jouw bedrijf. Door van tevoren over deze mandjes na te denken, met per thema verzamelde content kun je heel snel schakelen. Het advies van Spijker & Co? Houd het overzichtelijk met 4 tot 6 contentmandjes.

Tip 3: vernieuw je topcontent elk jaar 

Met jouw begrijpelijke grote focus op nieuwe content, ligt het voor de hand om oude content te vergeten als deze eenmaal is gepromoot. Maar er is door jou tijd en geld gestoken in het maken van die content, zodat deze nog steeds waarde biedt voor jouw lezers. Als jouw bedrijf veel posts per jaar publiceert, zou er een heel team van mensen nodig zijn om deze allemaal door te nemen en te actualiseren. Concentreer je daarom in plaats daarvan op jouw best presterende content van het jaar. Analyseer jouw top 15-25 artikelen: dát zijn de kernposts die je zou moeten actualiseren en opnieuw plaatsen.

Tip 4: gebruik gastposts en door gebruikers gegenereerde content 

Doe niet al het werk zelf! Neem contact op met influencers, opinieleiders, artiesten en zelfs jouw klanten om content met jou te maken. Samenwerken met andere makers van content, ook van buiten jouw bedrijf, is een geweldige manier om niet alleen een deel van de werklast van jouw contentcollega’s te verlichten, maar helpt ook om jouw merk onder de aandacht van het publiek van je gastschrijvers te plaatsen. Voor veel van dit soort samenwerkingen is natuurlijk een budget nodig, maar de merkexposure die gepaard gaat met het samenwerken met de juiste influencers is het waard.

Tip 5: opdelen en slim combineren 

Als jij niet meerdere formaten content uit één stuk maakt, dan werk je inefficiënt! Elk stuk geplande content kan in feite 5 tot 7 afzonderlijke stukken content zijn die je op meerdere platforms gebruikt. Dus zou je elk creatief item in meerdere indelingen moeten leveren om je nieuwe post eenvoudigweg snel samen te stellen. Bijvoorbeeld blogposts zouden een serie Instagram-verhalen kunnen zijn, video’s die je voor YouTube maakt, kun je opdelen in fragmenten van 15 seconden voor social media. En white papers zet je om in een serie aantrekkelijke video-animaties. Waarom? Ook jouw doelgroep geniet van het consumeren van content op verschillende manieren. Door jouw content in meerdere indelingen aan te bieden, maak je niet alleen het produceren van content beter beheersbaar, maar vergroot je ook de kans dat jouw boodschap de juiste mensen uit je doelgroep bereikt.

Tip 6: Rapporteren en beoordelen 

Het belangrijkste onderdeel van het maken van een betere contentmarketingkalender is het beoordelen en analyseren van je contentdata. We weten dat dit het belangrijkste is dat wordt vergeten als het om content gaat. Waarom het succes van een enkele blogpost bijhouden? Om te weten of jij jouw tijd moet verspillen door opnieuw over hetzelfde onderwerp te schrijven. Of om te begrijpen of jouw publiek de voorkeur geeft aan geschreven content boven video. Zonder de tijd te nemen om de prestaties van je contentcampagnes te analyseren, schrijf en publiceer je in het wilde weg. Zo leid je toch ook jouw bedrijf niet? Door elke maand consequent de best presterende content te beoordelen, selecteer je veel beter succesvolle content die kan terugkeren, ontdek je nieuwe contentkansen en werk je ook met je content volgens het aloude economische principe: maximaal resultaat met minimale inspanning.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over de ideale contentkalender jou? Maar heb je geen tijd of capaciteit om deze methodiek in te zetten? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met bewezen methoden voor een professionele contentkalender.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!