Waarom je regelmatig de Google Analytics van jouw website moet bekijken?

Google Analytics uitleg - Spijker & CoOp veel websites wordt de tracking code van Google Analytics geplaatst om data te verzamelen over de bezoekers van je website. Vervolgens worden die getoond in pagina’s vol tabellen en grafieken. Maar wat heb je nu precies aan al die data?

Google Analytics is een vorm van web analytics. De definitie van web analytics is het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data met als doel het verbeteren van websites en online communicatie.

Simpel uitgelegd verzamel je op deze manier allerlei gegevens over de mensen die op jouw website komen en hoe ze jouw website gebruiken. Aan de hand van die gegevens kun je bijvoorbeeld zien of bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken en welk pad ze daarvoor volgen. Je kunt aanknopingspunten vinden om jouw website vervolgens verder te verbeteren en daarmee het resultaat te verhogen.

Het meten van de resultaten geeft je de mogelijkheid om op basis van specifieke informatie, gericht acties te ondernemen en doelen op te stellen. Door de data te verzamelen en te analyseren wordt het mogelijk om succes specifiek te meten. Als je bijvoorbeeld online adverteert of tijd investeert in het schrijven van een blogpost, dan kun je terugzien wat het je daadwerkelijk heeft opgeleverd. En dan weet je dus of jouw tijd en geld goed besteed wordt.

Zes punten die je in de gaten moet houden

  1. Doelstelling organisatie
  2. Resultaatmeting in statistieken
  3. KPI’s – Kritische Prestatie Indicator
  4. Specifieke doelen
  5. Kenmerken/segmenteren van bezoekers
  6. Seizoensinvloeden

1. Doelstelling organisatie

Het doel van jouw organisatie is antwoord geven op vragen als: waarom bestaat jouw website? Wat hoop je met de website te bereiken? Kort gezegd, wat is het gewenste resultaat?

Een aantal voorbeelden van doelen:

  • Nieuwe klanten binnenhalen
  • Meer omzet genereren
  • Extra service leveren aan bestaande klanten

Met deze doelen kun je gericht de data in Google Analytics analyseren. Maak de doelen wel eerst SMART, door ze specifiek en meetbaar te maken. Een voorbeeld kan zijn dat je bijvoorbeeld vijf afspraken met nieuwe klanten per maand wilt maken. Of per maand voor 25.000 euro omzet wilt halen uit de website.

2. Resultaatmeting in statistieken

In Google Analytics zie je twee soorten statistieken:

  • Resultaat in absolute aantallen – aantal unieke bezoekers, aantal sessies van bezoekers, paginaweergaves etc.
  • Resultaat in percentages – bouncepercentage, % nieuwe sessies, uitstappercentage etc.

In statistieken kun je terugvinden hoe goed jouw website het doet. Het is wel belangrijk om deze cijfers in de juiste context te plaatsen bij het analyseren, je moet ze combineren met elkaar want op basis van 1 cijfer kun je niet de juiste conclusies trekken.

3. KPI’s – Kritische Prestatie Indicator

Door naar KPI’s te kijken kun je zien hoe het gaat met jouw SMART doelstellingen. Op basis van deze cijfers kun je je strategie bepalen. Je kunt zien of wijzigingen in jouw strategie of website effect hebben op het behalen van deze doelstellingen.

4. Specifieke doelen

Dit zijn andere doelen dan de doelstellingen van jouw bedrijf. Het gaat om numerieke doelen die jezelf gebruikt om te zien of jouw website c.q. marketingstrategie succesvol is. Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar meer bezoekers uit een bepaalde regio op jouw website of het verhogen van het aantal bezoeken per maand / per gebruiker of het aantal mensen die via jouw nieuwsbrief op de website komen.

5. Kenmerken/segmenteren van bezoekers

Uit de statistieken kun je ook bepaalde kenmerken van bezoekers halen. Bijvoorbeeld de locatie van de bezoekers, het aantal bezoeken aan de website voordat iemand een formulier invult en de manier waarop ze de website hebben gevonden. Dit geeft je inzicht in het gedrag van bezoeker en laat bijvoorbeeld zien of een advertentie die je geplaatst hebt in Adwords of Facebook goed werkt.

6. Seizoensinvloeden

De meeste organisaties zijn gevoelig voor seizoensinvloeden en hebben in bepaalde periodes van het jaar pieken en dalen. Ook het mooie weer kan invloed hebben op de cijfers. Is het erg zonnig en warm buiten, dan zul je dat vaak terugzien in de statistieken.

Google Analytics uitleg - Spijker & Co De belangrijkste begrippen in Google Analytics zijn:

  • Conversie
  • Bouncepercentage
  • Paginaweergave versus bezoek
  • Verkeersbronnen
  • Unieke versus terugkerende bezoeker

Conversie

Conversie betekent: het behalen van doelen. Een doel kan ingesteld worden in Analytics in de vorm van een besteld product, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier bijvoorbeeld. Conversie wordt uitgedrukt in een percentage en geeft aan hoeveel procent van de bezoekers het doel behaald hebben.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage van bezoekers dat je website vanaf de eerste pagina meteen weer verlaat. Een hoog bouncepercentage hoeft niet per definitie slecht te zijn. Of een bepaald bouncepercentage goed of fout is, wordt onder andere bepaald door de doelgroep of soort pagina op de website. Vooral nieuwe sites hebben vaak een hoog bouncepercentage, wat jammer genoeg het gevolg is van spam bots.

Paginaweergave per bezoek

Het aantal pagina’s dat is weergegeven per bezoek. Stel dat je bezoeker op de homepagina binnenkomt, vanuit daar verder klikt naar een volgende pagina en dan de website verlaat, dan zijn dat twee paginaweergaves per bezoek.

Verkeersbronnen

Bezoekers kunnen via verschillende kanalen op jouw website terechtkomen. In Google Analytics wordt een onderscheid gemaakt in de volgende bronnen:

  • Direct: dit zijn bezoekers die geen duidelijke herkomst hebben voor Google Analytics. Vaak zijn dit bezoekers die direct een URL in hun browser intikken of gebruik maken van een bookmark in hun webbrowser.
  • Organisch: Bezoekers die via de onbetaalde zoekresultaten van een zoekmachine binnenkomen
  • Referral: Wanneer een andere website een link op zijn website plaatst en een bezoeker via de link naar jouw website komt wordt er gesproken over een referral.
  • Social: Bezoekers die via social media Facebook, LinkedIn, Google+ of Twitter jouw website bezoeken.
  • Email: Dit zijn bezoekers die binnenkomen via jouw e-mailnieuwsbrief of als de link in je e-mailhandtekening is getagd
  • CPC: De afkorting cpc staat voor cost per click. Dit zijn kosten van bijvoorbeeld Google Adwords als je per klik betaald.
  • Display: Je kunt ook adverteren met banners. Bezoekers komen hierin terecht, wanneer ze op één van de banners hebben geklikt.

Unieke versus terugkerende bezoeker

Een unieke bezoeker is een bezoeker die jouw website voor de eerste keer bezoekt binnen een bepaalde periode. Een terugkerende bezoeker heeft de website meerdere keren bezocht binnen dezelfde periode. Stel dat u een periode van 1 maand opgeeft dan wordt een bezoeker bij zijn eerste bezoek als unieke bezoeker gedefinieerd. Bij een tweede bezoek gedurende deze periode wordt dezelfde persoon genoteerd als terugkerende bezoeker. Wanneer deze persoon de volgende maand weer op de website komt is hij weer een unieke bezoeker, de periode van 1 maand is dan immers voorbij.

Aan de slag met Google Analytics?

Google heeft een goed helpcentrum ingericht om aan de slag te gaan met Google Analytics. Wil je hulp daarbij, neem dan gerust contact met ons. Ook als je hoog wilt scoren in de zoekresultaten via Google! Met zoekmachine marketing zorgen wij ervoor dat je onder de aandacht komt van jouw doelgroep.

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.