Vermijd de 10 veelvoorkomende tekstfouten en scoor hoger bij Google

Hoe vinden potentiële klanten jouw bedrijf? De kans is groot dat ze online zoeken. Of jouw doelgroep zich nu in het hele land of jouw eigen omgeving bevindt: internet is het beste kanaal om merken, diensten en producten te onderzoeken voordat je deze koopt. Daarom is het schrijven van teksten voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) cruciaal als onderdeel van de marketingstrategie van jouw bedrijf.

Blogs: meer score, meer leads

Onderzoeken bewijzen dat het opnemen van een blog als onderdeel van jouw website de kans om hoog te scoren in Google met 434% vergroot! Bedrijven die blogs inzetten als onderdeel van hun content marketing strategie ontvangen 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.

Voorkom vandaag nog deze fouten

Echter, simpelweg een blog op jouw website plaatsen is niet genoeg; het is belangrijk dat je strategisch nadenkt over de manier waarop je dit krachtige instrument inzet. Lees daarom nu deze blogpost en ontdek hoe je veelvoorkomende fouten vandaag nog vermijdt.

1. Beginnen zonder een plan

Heb je een vastgesteld, strategisch plan voordat je SEO-teksten gaat schrijven?

Voordat je begint met schrijven moet je een strategie bepalen. Stel jezelf vragen zoals:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wie probeer je te bereiken?
  • Welke soorten informatie helpt jouw doelgroep?
  • Welke zoekwoorden gebruik je?
  • Hoe vaak publiceer je nieuwe inhoud?
  • Hoe promoot jij jouw teksten?

Boek gericht vooruitgang

De antwoorden op deze vragen helpen jou een plan te ontwikkelen om op een gerichte manier vooruitgang te boeken.

2. Onregelmatig publiceren

Hoewel het misschien niet erg lijkt om het bloggen af en toe over te slaan, beïnvloedt onregelmatig publiceren jouw resultaten op een aantal manieren sterk. Zoekmachines zijn voortdurend op zoek naar nieuwe inhoud van hoge kwaliteit. Als je niet regelmatig artikelen plaatst, dan bezoeken ze jouw website minder vaak en geven ze minder vaak jouw pagina’s in de zoekresultaten weer. Je kunt ervan uitgaan dat dit invloed heeft op jouw positie in de resultaten die de zoekmachines presenteren aan jouw doelgroep.

3. Kwantiteit in plaats van kwaliteit

Hoewel dit misschien het punt hierboven lijkt tegen te werken, is dit cruciaal: goed geschreven, kwalitatief hoogwaardige content is veel belangrijker dan het publiceren van allerlei losse content om je aan jouw schema te houden. Zoekmachines willen de best mogelijke informatie aan gebruikers aanbieden, dus zoeken ze naar kwaliteitscontent.

4. Jouw doelgroep vergeten

Wat is het nut van het schrijven van SEO-teksten? Je wilt jouw doelgroep bereiken. Houd dit altijd in gedachten als je teksten schrijft. Let bij elk artikel op waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Hoe verhoudt jouw bericht zich tot hen? Besteed wat tijd aan het onderzoeken van je doelgroep, zodat je een duidelijk beeld krijgt van wie jouw doelgroep is en hoe je het beste contact met hen kunt maken. Als je hen beter begrijpt, kun je ook betere blogartikelen voor jouw website schrijven. 

Vragen klanten je regelmatig dezelfde vragen? 

Dan is het duidelijk dat jouw doelgroep positief geïnteresseerd is in jouw propositie. Deel daarom de antwoorden in een blogpost! Is er nieuw onderzoek in jouw sector dat van invloed kan zijn op de beslissingen van klanten over welke producten of diensten van jou zij kopen? Geef hoogtepunten door aan jouw lezers. Is er iets in het nieuws wat betrekking heeft op jouw vakgebied? Deel het artikel en vul dit aan met jouw deskundig advies. Hoe maken jouw diensten of producten het leven van klanten eenvoudiger? Deel ze in een blogpost! 

5. Slechte zoekwoorden kiezen

Vergeet niet om zoekwoorden te onderzoeken voordat je begint met het schrijven van SEO-teksten! Zoekwoorden zijn ongelooflijk belangrijk. Deze woorden en zinnen hebben rechtstreeks betrekking op hoe de doelgroep jouw berichten online vindt.

Doe zelf praktisch onderzoek op Google

Welke termen gebruikt jouw doelgroep wanneer zij zoekt naar een bedrijf zoals het jouwe? Begin met het bedenken van een lijst met de meest relevante producten of diensten die je levert en bedenk vervolgens mogelijke woorden of zinsdelen waarmee gebruikers zullen zoeken. Je kunt nog meer zoekwoorden ontdekken door gewoon naar Google te gaan en de woorden/zinnen die je al hebt in te typen. Scroll vervolgens naar beneden en bekijk de suggesties voor gerelateerde onderwerpen en noteer de suggesties die goed bij jouw bedrijf passen.

6. De eerste titel gebruiken die je bedenkt

De kopzin van een artikel heeft een belangrijke rol: het trekt direct de aandacht van de lezers. Het zorgt ervoor dat ze op het artikel klikken of blijven scrollen. Nadat je klaar bent met het schrijven van je blog, ga je terug naar je titel en speel je ermee. Kun je een meer dwingende manier bedenken om de aandacht van je doelgroep te trekken? Hoe kun je een sterke blogtitel schrijven? Ten eerste, streef naar 6-13 woorden; onderzoeken tonen aan dat deze lengte de hoogste en meest consistente hoeveelheid verkeer naar een website trekt. 

Vier praktische tips:

  • Maak gebruik van emoties.
  • Houd het kort .
  • Gebruik sterke zoekwoorden.
  • Gebruik getallen in de titel.

7. Geen afbeelding gebruiken

Het is belangrijk dat je afbeeldingen en/of video’s in je berichten opneemt! 

  • Artikelen met relevante afbeeldingen trekken circa 94% meer bezoekers dan vergelijkbare artikelen zonder afbeeldingen.
  • Mensen herinneren zich ongeveer 80% van wat ze zien en doen; vergelijk dat eens met ongeveer 10% van wat ze horen en 20% van wat ze lezen.

8. Vergeten om het te promoten

Het doel van het schrijven van SEO-teksten is het vergroten van jouw online zichtbaarheid. Maar wachten op zoekmachines om jouw artikel te vinden is niet de enige manier om dit te realiseren! Deel jouw blogpost op al jouw social mediakanalen en in jouw e-mailnieuwsbrief. Als je écht het aantal ogen voor jouw bericht wilt vergroten, kun je overwegen een social media-advertentie of Google-advertentie in te zetten om het te promoten. Hoe meer je jouw bericht promoot, hoe meer mensen het lezen en hoe beter het is voor de SEO van jouw website.

9. Geen oudere berichten opnieuw plaatsen

Recycle jij jouw content? Dat kan handig zijn als je blogt voor SEO! Heb je een blogartikel dat je een tijdje geleden schreef en waarvan je zou willen dat meer mensen in jouw doelgroep het hadden gelezen? Publiceer het opnieuw! Loop wel het originele bericht zorgvuldig na om ervoor te zorgen dat alle gegevens nog steeds actueel zijn, ververs alle details die mogelijk zijn gedateerd en deel deze vervolgens opnieuw in jouw blog als een nieuwe post. Naast het besparen van tijd en middelen, kan het opnieuw publiceren van berichten jouw blog helpen! Onderzoek toont aan: bloggers die oudere berichten updaten, hebben 74% meer kans om hogere resultaten te boeken.

10. Te snel resultaat verwachten

Het bekijken van statistieken is een belangrijk onderdeel van het schrijven van SEO-teksten!

Bloggen voor SEO, net als andere content marketing tactieken, is een lange termijn strategie. Verwacht niet meteen een enorm rendement op jouw investering. Realiseer je dat het minstens 6-18 maanden duurt voordat je positieve resultaten van jouw inspanningen terugziet.

Hulp nodig?

Bloggen voor SEO is een effectieve manier om de online zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten, maar het is belangrijk dat je het op de juiste manier doet. Wil je meer rendement halen uit jouw website en heb je daarbij hulp nodig?  Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we door jouw website te optimaliseren via SEO of het plaatsen van advertenties (SEA) op de voor jou belangrijke zoektermen.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!