Skip to content

Upgrade de content op jouw website voor meer leads

Heb je geen content upgrade? Sorry, maar dan gebeurt er helaas elke keer wanneer iemand iets op jouw website leest, helemaal niets. Nada. Nothing. Echt een gemiste kans dus! Het maakt werkelijk niet uit hoeveel bezoekers je op jouw website krijgt als deze niet converteren naar leads of klanten. Sterker nog: je kunt steeds meer bezoekers naar jouw website proberen te trekken, maar het resultaat blijft dan nul. Zonde, en gelukkig kan dit anders!

Leer de kracht van content upgrades benutten

Content upgrades kunnen ervoor zorgen dat jij jouw bezoekers omzet in leads en vervolgens in klanten. Dat wil iedereen toch bereiken met z´n website en jij toch ook? In deze blogpost laten we zien wat een content upgrade is, hoe je die kunt inzetten om meer leads te genereren én tot slot: hoe je deze zelf maakt.

Wat is een content upgrade?

Een content upgrade is een bestand dat extra waarde toevoegt aan het verhaal dat jouw bezoekers zojuist gelezen hebben op jouw site. Zij kunnen toegang krijgen tot die gegevens in ruil voor hun gegevens, meestal hun e-mailadres. Goeie ruil toch?

Enkele voorbeelden van content upgrades:

  • eBooks
  • Templates (Word/Excel)
  • Whitepapers
  • Checklists
  • Bronnenlijsten
  • Video’s
  • Rapporten
  • Trainingen
  • Samples

Inzicht in de interesse van je doelgroep
Met een content upgrade kun je niet alleen leads binnen halen, maar ook segmenteren op basis van de gekozen upgrade. Dit geeft je rechtsreeks inzicht in waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is.

Praktische tips bij het maken van content upgrades

Als het gaat om het daadwerkelijk maken van een content upgrade, zijn er de volgende zaken waar je rekening mee moet houden om er een succes van te maken.

Maak het relevant voor het artikel

Algemene leadmagnets (zoals een eBoek over de diensten die je allemaal kunt leveren) werken prima om e-mailadressen van leads binnen te halen. Toch zal een specifiek voor het artikel geschreven upgrade veel meer resultaat opleveren.

Een praktisch voorbeeld
Als je bijvoorbeeld schrijft hoe je in een maand vijf kilo kunt afvallen, is een potentiële leadmagnet mogelijk een e-boek over gezond eten of fitness. Een relevante content upgrade zou echter een checklist zijn met daarin een exact stappenplan om dit beloofde resultaat te behalen.

Maak het waardevol

Geef niet zomaar waardeloze informatie weg die je in vijf minuten hebt geschreven. Stel jezelf de vraag: Zou jouw doelgroep blij zijn om dit als een content upgrade te krijgen? Als dat niet het geval is, moet je mogelijk jouw leadmagnet herzien. 

Veel waarde in zo min mogelijk woorden
Je kunt het wel simpel houden, het hoeft geen boekwerk te worden van 100 pagina’s of meer. De meeste mensen zullen de tijd niet nemen om dat te lezen. Geef ze gewoon veel waarde in zo min mogelijk woorden.

Laat het er professioneel uitzien

Natuurlijk kun je een eenvoudig Word-document gebruiken dat lijkt op een normaal boek. Mensen zijn visueel ingesteld, als het document professioneel oogt, dan voelt het direct al veel waardevoller aan. Dat zorgt ervoor dat mensen het ook écht gaan lezen en zich meer betrokken voelen bij jouw onderneming.

Bepaal wat je weg kunt geven

Je weet dat je iets waardevols nodig hebt om weg te geven. Maar hoe bedenk je een idee voor een content upgrade?

Analyseer je populairste berichten

Start bij jouw populairste berichten of pagina’s op de website. Deze kun je bijvoorbeeld vinden in Google Analytics. Ga naar Gedrag -> Site-content -> Bestemmingspagina’s. Daar zie je welke pagina’s/berichten de meeste bezoekers bezorgen op jouw website.

Zodra jij je populairste pagina/bericht hebt ontdekt, is het tijd om een geweldige content upgrade te bedenken als aanvulling op de inhoud die daar op staat.

Alsjeblieft, nog een paar ideeën voor content upgrades:

  • Een interview met een expert over het onderwerp van jouw bericht.
  • Bonustips en -tricks.
  • Een downloadbare PDF-versie van het artikel (zodat ze het onderweg kunnen lezen).
  • Een infographic.
  • Een gratis productgids.

Een extra tip!
Laat jouw inhoudsupgrade opvallen. Maak een banner of een pop-up. Plaats er een kader omheen. Maak er een andere kleur van en kijk wat het beste werkt.

Hoe maak je een content upgrade?

Het maken van de daadwerkelijke content upgrade is eigenlijk vrij eenvoudig. Je kunt het bijvoorbeeld maken in Word, Excel of PowerPoint. Of een combinatie daarvan kan ook.

Als je bijvoorbeeld een whitepaper maakt, adviseert Spijker & Co de volgende stappen:

  • Schrijf de inhoud in een Word-document.
  • Voeg illustraties en huisstijlelementen/-kleuren toe om het professioneel over te laten komen.
  • Zet het bestand om naar een PDF en plaats het in het Content Management Systeem achter jouw website.
  • Plaats een tekst op jouw website over de content upgrade.
  • Plaats daar een formulier bij waarin ze hun e-mailadres kunnen typen en de content upgrade kunnen aanvragen.
  • Maak een automatische e-mail aan in jouw e-mailmarketingpakket die de content upgrade verzendt naar jouw nieuwe leads. Dit kan bijvoorbeeld met MailChimp of Active Campaign.

En dat is het!

Het proces is in principe hetzelfde voor de meeste van de content upgrades. Als je een template aanbiedt, dan kun je een paar stappen overslaan, maar de meeste dingen vereisen dat je het bestand omzet naar een PDF.

Kortom

Content upgrades zijn de oplossing om bezoekers van jouw website om te zetten in leads of klanten. Wil je meer rendement halen uit jouw website? Dan heb je ze ook echt nodig. Wil je daar hulp bij hebben? Spijker & Co is gespecialiseerd in strategie, ontwikkeling, beheer en optimalisatie van al jouw uitingen. Ons team van ervaren communicatieprofessionals uit verschillende disciplines helpt jou bijvoorbeeld aan meer bezoekers, leads en klanten. Wij weten hoe alles werkt. Dus neem vandaag nog contact met ons op.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top