De trends in webdesign voor 2018: doe er digitaal je voordeel mee

De jaarwisseling komt nu snel dichterbij. We hebben de trends voor 2018 op het gebied van webdesign even op een rijtje gezet. Loop het door en ontdek hoe jij je website kunt verbeteren met deze tips.

1. Maak van mobiele weergave nu echt je prioriteit

Al jarenlang zien we een stijging van bezoekers die via een mobiele telefoon het internet op gaan en websites bezoeken. In de eerste helft van 2018, zal Google zijn nieuwe Mobile First Index introduceren. Deze hecht meer belang aan de mobiele versie van jouw website door deze als eerste te laten zien in de zoekresultaten. Dit betekent dat jouw website een mobielvriendelijk ontwerp moet hebben.

AMP: pagina’s onmiddellijk laden
Versnelde mobiele pagina’s (AMP) winnen aan belang. AMP is een open-source coderingsstandaard voor uitgevers waarmee ze hun sites snel op mobiele apparaten kunnen laden. Traditionele mobiele websites kunnen een beetje onhandig zijn, maar AMP brengt de mobiele ervaring op een hoger plan door de code te verwijderen, externe bronnen voor mediabestanden te gebruiken en parallel lopende scripts uit te voeren. Het voordeel?  Pagina’s kun je onmiddellijk laden.

AMP is een must voor 2018
Of je nu een gloednieuwe site ontwerpt of een bestaande site aanpast: AMP is een must voor 2018. Geen enkele potentiële klant houdt van een pagina die langzaam laadt.

2. Onregelmatige rasterlay-outs

Rasterlay-outs zijn een eenvoudige manier voor webdesigners om alle elementen van webpagina’s samen te voegen. Elke pagina krijgt een eigen indeling en het navigeren verloopt eenvoudiger. De informatie wordt gebundeld in verschillende kaders op een pagina, staat vaak in een lijst of een grid en heeft een duidelijke structuur. De inhoud van zo’n pagina is hierdoor zeer snel scanbaar en werkt goed samen met responsive design. Deze manier van vormgeven is niet nieuw, maar wordt nu steeds meer toegepast in websites.

3. Vetgedrukte kopteksten en felle kleuren

De trend is om kopteksten steeds groter en vetter op de pagina’s te plaatsen in een opvallend lettertype. Vetgedrukte lettertypen helpen bezoekers zich te concentreren op jouw inhoud, terwijl de witruimte het gemakkelijker maakt om te lezen en door te bladeren. Samen vormen ze een perfecte aanvulling. Omdat mensen meestal maar een paar seconden besteden aan de webpagina, moet je hun aandacht trekken met opvallende, felle kleuren. Het doel is om een ​​gemakkelijke en plezierige ervaring te creëren voor de gebruiker om hen zo lang mogelijk op jouw site te houden en hen uiteindelijk om te zetten in betalende klanten.

Typisch 2018: grote typografische uitdrukkingen voor de call-to-action
In 2018 zien we mogelijk ook dat deze lettertypen en kleuren de plaats innemen van afbeeldingen. Dit is vooral logisch voor mobiel. In tegenstelling tot afbeeldingen die pagina’s langzamer maken, heeft het schalen van de grootte van de typografie geen invloed op de snelheid van de pagina. Grote knoppen en grote afbeeldingen raken uit de mode en maken plaats voor grote typografische uitdrukkingen om de call-to-action op een pagina duidelijk te maken.

4. Toename van micro-interacties

Facebook en andere sociale medianetwerken hebben micro-interacties enorm populair gemaakt. Gebruikers houden van deze mogelijkheid om een ​​verscheidenheid aan reacties bij berichten te plaatsen. Van de traditionele ‘duim omhoog’ als like, tot een golf van geanimeerde harten waarvan je getuige bent wanneer jij je reactie deelt in een Facebook-bericht. Door deze micro-interacties kan de gebruiker met anderen delen zonder de pagina opnieuw te hoeven laden.

Bied je bezoekers rijkere interacties
Dit werkt anders dan de traditionele gebruikerservaring van een statische website, waardoor bezoekers pagina’s opnieuw moeten laden om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een beoordeling in te dienen of een formulier in te vullen. Een dergelijk scenario lijkt misschien een klein ongemak, maar het creëert voor sommige mensen een drempel. Dus verlies je potentiële conversies. Micro-interacties helpen deze verkeersdrempels weg te nemen en bieden bezoekers rijkere interacties.

Real-time communiceren
Het gebruik van micro-interacties op jouw site in 2018 stelt gebruikers in staat om real-time te communiceren en de snelheid en connectiviteit te verhogen die ze gewend zijn in de wereld van social media.

5. Scroll-getriggerde animaties

Het tonen van animaties tijdens het scrollen van een pagina moedigt bezoekers aan om door jouw webpagina’s te blijven scrollen. Hier vind je zo’n geweldig voorbeeld van scroll-getriggerde animatie van Apple. Deze animatietriggers zijn niets nieuws, maar ze zijn op een nieuwe manier gebruikt. De beste scroll-getriggerde animaties zijn minimalistisch, educatief en strategisch, ontworpen om de conversies te vergroten. Scroll-getriggerde animaties kunnen ook het uiterlijk van jouw website opruimen. In plaats van een verzameling knoppen en menu’s, biedt jouw site een echte, interactieve ervaring voor jouw gebruikers.

6. Video en animatie

Storytelling máákt moderne marketing. De beste vorm om een verhaal te vertellen is met bewegend beeld. Daarom zie je steeds meer video en animatie verschijnen op websites en social media. Je kunt animatie maken om jouw product of dienst te presenteren, maar ook om uitleg te geven over het gebruik ervan. Wil je een sfeer neerzetten of een ervaring delen? Dan is bewegend beeld met geluid het beste medium.

7. Menu boven of onder?

De meeste websites bieden een menubalk bovenin. Je ziet ook steeds meer dat die menu’s in beeld blijven als je scrollt. Gebruikers van apps op mobiele telefoons wennen er juist steeds meer aan dat het menu aan de onderkant geplakt zit in de vorm van buttons. Om die gebruikerservaring ook te houden op jouw website, kun je ervoor kiezen om dit ook zo uit te laten voeren. Op een computer blijft het menu dan bovenin geplakt in beeld staan, terwijl je datzelfde doet aan de onderkant voor de mobiele bezoeker.

8. Minder foto’s, meer infographics

Je ziet steeds meer illustraties op websites in plaats van foto’s. Infographics zorgen dat bezoekers in één opslag zien waar een tekst over gaat. Het kan tekst versterken of extra informatie geven. Bijvoorbeeld in de vorm van een grafiek. Onpersoonlijke stockfoto’s verliezen terrein, ingewisseld voor illustraties of zelf of professioneel gemaakte foto’s op locatie.

Klaar voor 2018? Eenvoudige, maar krachtige websites.

In 2018 ligt de focus hoofdzakelijk op het ontwerpen van eenvoudige, maar krachtige websites. Maximaal geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, sterk gericht op gebruikerservaring. Deze sites bieden nieuwe soorten van stijlen en technologieën. Is jouw website klaar voor 2018? Weet je het niet zeker of heb je hulp nodig om jouw website weer bij de tijd te brengen? Neem dan contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit in webdesign: websites maken die er prachtig uitzien, klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat.

Vindt u dit bericht interessant en wilt u regelmatig zulke berichten via e-mail ontvangen? Schrijf u hieronder in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.