Top 9 digitale marketing buzzwords

Algoritmen? Marketingautomation? AI? Klinkt als sciencefiction, maar het is nu al realiteit in digitale marketing. Deze sector is volop in beweging met nieuwe technologieën en evolueert voortdurend. Spijker & Co zet de 9 belangrijkste digitale marketing buzzwords voor jou op een rij. En wil je ze toepassen? Eén belletje naar Spijker & Co is voldoende om snel digitaal succes te scoren.

1. Micromomenten 

Micromomenten zijn die frequente situaties waarin jouw doelgroep ergens hulp bij nodig heeft en de mobiele telefoon pakt. Dit kan het controleren van filmtijden zijn, het vergelijken van prijzen vóór een aankoop in de winkel of het onderzoeken van een recept voor het avondeten. Volgens Think with Google gebruikt 91% van de mensen hun mobiele apparaat om midden in een taak informatie te zoeken. De slimste merken profiteren van micromomenten door te begrijpen wat hun klanten willen en vervolgens strategieën te ontwikkelen om de belangrijkste vragen van hun klanten in realtime te beantwoorden. Om het meeste uit micromomenten te halen, bied jij jouw klanten actiegerichte inhoud die altijd en overal nuttig is.

2. Algoritme 

Een algoritme is een formule waarmee een computer een reeks berekeningen kan volgen bij het oplossen van problemen. Google gebruikt bijvoorbeeld algoritmen om de prioriteit van zoekresultaten te bepalen. De wijzigingen van Google in zoekalgoritmen hebben een directe invloed op de manier waarop merken worden gevonden en hoe ze online inkomsten genereren. Facebook gebruikt ook algoritmen om de relevantie van de advertenties en inhoud die het aan gebruikers weergeeft, te bepalen. Marketeers moeten oplettend zijn wanneer Google algoritmewijzigingen aankondigt, omdat dit van invloed is op hun vermogen om hun publiek te bereiken en te betrekken.

3. SEO Zoekmachineoptimalisatie (SEO) 

SEO is het verhogen van de hoeveelheid en kwaliteit van het verkeer naar jouw website door middel van organische zoekresultaten. Zoekmachines gebruiken webbots of crawlers om webpagina’s te doorzoeken op gegevens. Eenmaal verzameld, wordt deze pagina-informatie ingevoerd via een algoritme. Via een breed scala aan gevestigde rankingsfactoren ontvangt jouw website een rangschikking. In de praktijk betekent SEO dat jij aandacht besteedt aan de belangrijkste rankingfactoren om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jouw bedrijf online vindt. Als Google jouw site als waardevol voor gebruikers beoordeelt, word je als relevant beschouwd en scoor je daarom hoger.

4. CRM-software voor klantrelatiebeheer (CRM) 

CRM helpt jouw klantinformatie en interacties op te slaan en bij te houden, en deze accounts te beheren. In het verleden waren deze gegevens meestal ontoegankelijk vanwege het enorme volume en de ongeorganiseerde aard ervan. Handmatige gegevensinvoer was gewoon te tijdrovend. Met behulp van gegevensanalyse om de betrokkenheidsgeschiedenis voor al jouw marketingkanalen te verzamelen, zijn CRM’s ontworpen om klantzichtbaarheid te bieden. Zodat jij jouw klantrelaties kunt verbeteren, klantenbehoud kunt vergroten en vooral jouw targeting kunt verbeteren. CRM’s bieden een visueel dashboard waarmee je meer duidelijkheid krijgt over jouw klanten en waar ze zich bevinden in de ‘klantreis’. Dit maakt het voor jou gemakkelijk om bruikbare inzichten te verzamelen, de belangrijkste statistieken te analyseren en vervolgens resultaten te boeken.

5. Marketingautomation 

Marketingautomation is een softwareplatform waarmee jij meer leads kunt genereren, die leads kunt converteren naar verkopen en zo jouw uitgaven aan marketing optimaliseert. Het is ontworpen om belangrijke marketingfuncties te bieden, zoals klantsegmentatie, e-mailautomatisering, campagnebeheer, analyse en rapportage, en nog veel meer. Sommige platforms bieden ook tal van extra functies, zoals blogbouwers, tools voor beheer van sociale media en meer. Marketingautomation verbindt al jouw marketingprocessen op een centrale plaats, zodat je kunt volgen wat jouw leads doen en hen hyperlinks kunt sturen. Die linken naar gepersonaliseerde content op precies het juiste moment via precies het juiste medium. Met volledig inzicht in wat jouw leads doen, kun je hen gemakkelijker naar conversie leiden.

6. AI Kunstmatige intelligentie (AI) 

AI dringt door in de marketingwereld. Elke keer dat een machine is ontworpen om te werken op een manier die menselijke intelligentie nabootst, is dat AI. Marketeers houden van AI omdat het hen toegang geeft tot efficiënte dataprocessen die menselijk handelen effectief kunnen vervangen. Met geautomatiseerde processen kunnen bedrijven de productiviteit verhogen, kosten verlagen en een superieure klantervaring bieden met minimale inspanningen.

7. Klantreis 

De klantreis is het pad van contactmomenten dat een prospect doorloopt voordat deze een aankoopbeslissing neemt. De vrijheid om een ​​aankoop online te onderzoeken voordat ze contact opnemen, betekent dat consumenten hun eigen klanttraject beheersen. Gezien de wildgroei aan onlinekanalen en mobiele apparaten, kunnen kopers ook op verschillende manieren het eerste contact met jouw merk leggen. Klantreizen zijn complex en gevarieerd. Toonaangevende merken ontwerpen hun digitale marketingstrategieën om af te stemmen op hun klanttrajecten. Dit stelt hen in staat om de klantrelatie bij elke stap te verdiepen, waardoor er op de weg naar succes verkooprijke kansen ontstaan ​​voor betrokkenheid.

8. Omni-Channel 

Omni-channel is een marketingbenadering die prioriteit geeft aan het creëren van een naadloze merkervaring voor klanten, waar en wanneer ze ook maar browsen én content consumeren. Door altijd aanwezig te zijn waar jouw klant is, blijft het gemakkelijk om top-of-mind te blijven. Als ze goed worden uitgevoerd, resulteren deze campagnes in een gepersonaliseerde klantervaring die steeds meer betrokkenheid bij jouw leads en klanten stimuleert.

9. Analytics 

Analytics is het proces van het meten en beoordelen van de statistieken en KPI’s voor jouw bedrijf. Marketeers moeten bijvoorbeeld de openingspercentages, klikfrequenties en conversieratio’s bijhouden voor alle e-mailmarketingcampagnes. Het bijhouden van dergelijke kanaalstatistieken is van cruciaal belang voor het bewaken van bedrijfsprestaties, het beheren van het budget en het optimaliseren van processen. Analytics verwijst ook naar een functie die marketingautomation biedt. Veel marketingautomationplatforms hebben een visueel dashboard, zodat jij eenvoudig kunt zien hoe jij presteert aan de hand van KPI’s en andere belangrijke statistieken. Analytics is wat jou in staat stelt om jouw marketing te meten – en zonder meting kun je nu eenmaal niets verbeteren.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over digitale buzzwords jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de concrete toepassing van de kansrijke methodieken waar deze buzzwords voor staan.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!