Tips waarmee jouw e-mails niet in de spambox belanden!

Ben je bang dat je marketing e-mails de inbox van je klanten niet bereiken? Of misschien gebeurt dit nu al en ben je op zoek naar hulp? Spijker & Co geeft je graag de meest relevante tips waarmee jij voorkomt dat jouw e-mails in de spambox belanden.

1. Je hebt geen toestemming om contact op te nemen met jouw ontvangers 

Voordat jij jouw e-mailcampagnes gaat verzenden, moet je er altijd voor zorgen dat je toestemming van de ontvanger hebt om dit te doen. Als je dat verwaarloost, loop je niet alleen het risico dat jouw e-mails in de spam terechtkomen, maar ook kun je op basis van de AVG een boete krijgen.

2. Het is niet duidelijk waarvoor jouw ontvangers zich kunnen aanmelden 

Transparantie is de sleutel, vooral als het gaat om het opbouwen van jouw klantenbestand. Bij het invullen van het aanmeldingsformulier in je e-mail moeten gebruikers zich volledig bewust zijn van wat voor soort communicatie ze in de toekomst ontvangen. Het is niet goed om reclame te maken voor de ene service en e-mails te sturen over een andere, tenzij je dat in je webformulier hebt gespecificeerd. Of om te zeggen dat je alleen maar inzendingen voor een wedstrijd verzamelt en uiteindelijk de e-maildatabase gebruikt voor marketingcommunicatie. Wees glashelder over waar je het over gaat hebben in je e-mails, en kom die belofte dan ook na.

3. Je maakt het moeilijk om je af te melden 

Dit is een rode vlag en een van de belangrijkste redenen waarom abonnees e-mails als spam melden. Als iemand geen marketingcommunicatie meer van een bepaalde afzender wil ontvangen, is het laatste wat hij wil doen extra tijd besteden aan het zoeken naar een manier om zich af te melden. Op het moment dat ze het moeilijk vinden of het vertrouwen verliezen dat hun verzoek met succes wordt verwerkt, rapporteren ze het bericht als spam of verplaatsen ze het handmatig naar hun spambox. In beide gevallen is de marketeer de grote verliezer.

4. Je gebruikt niet de juiste e-mailmarketingsoftware 

Het is niet alleen de technologie waarmee je binnen enkele minuten e-mails naar duizenden of zelfs honderdduizenden ontvangers kunt sturen. Jouw e-mailserviceprovider speelt ook een grote rol bij het bezorgen van jouw e-mails in de inbox van jouw ontvangers. En de ene e-mailserviceprovider is de andere niet. Check dus goed hoe jouw specifieke provider met e-mailmarketing omgaat.

5. Je verstuurt jouw e-mailcampagnes vanaf een freemail-domein zoals Gmail 

Wanneer marketeers hun reis met e-mailmarketing beginnen, gebruiken ze vaak freemail-domeinen zoals Gmail of Outlook voor hun nieuwsbrieven. Hoewel het niet illegaal is, raden we deze aanpak niet aan. Veel mailboxproviders weigeren bulk-e-mails die afkomstig zijn van freemail-domeinen. Providers ontvangen liever berichten die afkomstig zijn van domeinen die zijn geregistreerd door een individuele afzender, die ze kunnen traceren en wiens reputatie ze kunnen evalueren.

6. Je e-mailfrequentie is niet lekker 

Te vaak mailen? Ontvangers worden moe en beginnen je e-mails te negeren. Ze houden zich niet meer bezig met jouw communicatie en daarom verplaatsen providers zoals Gmail of Outlook jouw nieuwsbrieven naar de map met ongewenste e-mail. Aan de andere kant: om de paar maanden een e-mail sturen? Mensen onthouden je niet en negeren je e-mails bewust (misschien markeren ze deze zelfs als spam). Of ze missen er per ongeluk een of twee en verliezen de kans om jouw inhoud enkele maanden achter elkaar te zien. Kortom, zoek door testen de optimale e-mailfrequentie.

7. Je besteedt niet genoeg aandacht aan de ‘hygiëne’ van je e-maillijst 

Hygiëne van e-maillijsten klinkt misschien als een grappige term. Maar het is een proces dat een enorme impact kan hebben op de bezorgbaarheid van jouw e-mails. En vooral ook om jouw berichten uit de spammappen te houden. Hygiënebeheer van e-maillijsten gaat over het identificeren van de betrokken abonnees, het opnieuw betrekken van degenen die niet meer reageren en het verwijderen van degenen die geen zakelijke waarde hebben.

8. Jouw e-mails bevatten veel afbeeldingen 

E-mailmarketing is iets anders dan andere marketingkanalen. Hoewel afbeeldingen daarin een grote rol spelen, mogen deze jouw nieuwsbrieven niet domineren. Veel e-mailmarketeers maken deze fout: ze verpakken hun e-mailsjablonen met afbeeldingen om ze er mooier uit te laten zien en besteden minder tijd aan het scherp presenteren van het aanbod.

9. Je linkt (onder andere) naar verdachte websites 

Niet veel e-mailmarketeers beseffen dit, maar wanneer serviceproviders en hun spamfilters de inhoud van jouw e-mail analyseren, checken ze ook de in de mail meegezonden links. Als jij de bezorgbaarheid van jouw e-mails probeert te verbeteren, omdat ze als spam worden gemarkeerd, moet je het volgende vermijden: linken naar websites met een lage domeinreputatie.

10. Jouw e-mailbetrokkenheidspercentages zijn laag 

Spamfilters beoordelen ook hoeveel van jouw abonnees zich bezighouden met jouw e-mailcommunicatie. Hoe meer jouw ontvangers met jouw inhoud omgaan, hoe groter de kans dat je in de inbox terechtkomt. Dit betekent ook dat je niet zo voorzichtig hoeft te zijn als degenen die net beginnen met het verzenden van e-mailcampagnes of degenen wiens e-mails in de spammap belanden. Het tegenovergestelde is ook waar. Hoe lager jouw betrokkenheidspercentages, hoe voorzichtiger je moet zijn met hoe jij jouw e-mailcampagnes uitvoert. Je moet dan extra moeite doen om jouw e-mails met succes te laten bezorgen.

11. Jouw mailing-IP heeft een slechte geschiedenis 

Als je alle bovengenoemde redenen hebt doorlopen, ze hebt opgelost en je e-mails nog steeds in de spammap terechtkomen, is de kans groot dat je mailing-IP de schuldige is. Het IP-adres waarmee jij jouw e-mailcampagnes verzendt, bouwt een eigen reputatie op. En deze reputatie blijft maandenlang op dat IP-adres staan, zelfs als niemand het IP-adres gebruikt om jouw e-mailcampagnes uit te voeren. Dit betekent dat als je een IP-adres hebt gekregen (of je e-mailsoftwareprovider je er een heeft toegewezen), de reputatie van iemand anders nog steeds van invloed kan zijn op de bezorgbaarheid.

Spijker & Co staat voor je klaar… 

Inspireert dit artikel over het weghouden van jouw e-mails uit de spambox van je ontvangers jou? Wil je dieper op de materie ingaan? Kom dan praten met Spijker & Co in Buren. Bij een kop koffie tasten we vrijblijvend af hoe Spijker & Co jouw bedrijf kan helpen met de concrete toepassing van de kansrijke methodieken om je e-mails te laten bezorgen daar waar je wilt: bij je doelgroep!

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!