Tips voor online presentaties tijdens de coronacrisis

Tijdens de coronacrisis werken enorme aantallen mensen vanuit huis. Ben je manager die een team aanstuurt? Of een vertegenwoordiger die normaal nieuwe klanten bezoekt of een accountmanager die projecten begeleidt? Dan maak je waarschijnlijk nu al gebruik van programma’s voor videoconferenties en livestreaming, zoals Skype, Google Meet, Zoom en Microsoft Teams. Ook al kun je misschien iedereen zien dankzij webcams; het is niet zo makkelijk om te voelen hoe je over komt op de ander.

Graag geeft Spijker & Co je tips om de aandacht van jouw gesprekspartners vast te houden, zelfs als ze je niet kunnen zien of jij hen niet kunt zien.

1. Zorg voor goede techniek

Eén van de beste manieren om je veiliger en zekerder te voelen tijdens je presentatie, is ervoor te zorgen dat de techniek je niet in de steek laat. Drie aandachtspunten zijn van belang:

  • Jouw online verbinding. Je wilt een veilige, snelle en sterke internetverbinding, of je nu zelf filmt of een presentatie met alleen audio maakt. Een sterke digitale verbinding is echter nog belangrijker voor een presentatie als je video’s presenteert, omdat video van hoge kwaliteit veel bandbreedte in beslag neemt. Neem even de tijd om een ​​snelheidstest uit te voeren of zorg voor een goede bekabelde verbinding in plaats van een draadloze verbinding via Wifi.
  • Jouw geluid. De microfoon in jouw computer is van redelijke kwaliteit, maar als je merkt dat jouw stem niet goed klinkt dan kun je overwegen om een ​​externe microfoon aan te schaffen. Zoals een Lavalier-microfoon, een vrijstaande microfoon of zelfs een headset – vooral een die niet te opvallend overkomt op de camera. 
  • Jouw camera. De meeste mensen gebruiken de camera in hun laptop, die meestal werkt. Als je vaker online presentaties wilt geven, dan kun je overwegen om te investeren in een externe camera van hogere kwaliteit. Deze biedt een veel beter beeld.

2. Kom enthousiast over

Het is op dit moment misschien moeilijk om enthousiasme op te wekken, maar studenten hebben nog steeds deskundige instructie nodig. Klanten zijn nog altijd geïnteresseerd in kwaliteitsproducten. Medewerkers zijn op zoek naar antwoorden over de toekomst. Deelnemers aan een conferentie staan open voor deskundige meningen over talloze onderwerpen. Jouw woorden als virtuele presentator moeten het enthousiasme weerspiegelen dat je hebt over de boodschap die je vertelt. Als je dat niet doet, dan kun je ook niet verwachten dat jouw toehoorders er enthousiast op reageren.

3. Breng variatie aan in je stem

Net als bij persoonlijke presentaties, hoe zacht, luid, hoog, laag, langzaam of snel je ook gaat, kan de sfeer van je presentatie de betekenis van je woorden bepalen. Met je stem kun je de intensiteit variëren, jouw toonhoogte laten afwisselen en het tempo wijzigen om jouw woorden veel expressiever over te laten komen.

4. Gebruik effectieve lichaamstaal

Effectief oogcontact, gebaren en gezichtsuitdrukkingen kunnen ervoor zorgen dat je zelfverzekerd en ontspannen overkomt. Dit leidt tot een aantrekkelijkere presentatie. Als je voor de camera zit, worden gebaren en gezichtsuitdrukkingen nog belangrijker. Maar zelfs als je zonder camera presenteert, kan beweging je helpen om een ​​meer dynamische aanwezigheid te geven. Hier volgen enkele specifieke tips:

  • Ga je gang en beweeg. Onderzoekers hebben ontdekt dat gebaren niet alleen nadruk en verve toevoegen aan jouw woorden, maar je ook kunnen helpen om beter te laten onthouden wat je wilt zeggen.
  • Probeer niet te friemelen of te zwaaien met je handen of armen, en maak geen snelle bewegingen binnen en buiten het beeld
  • Kom niet te dicht bij de camera. Alles wat de neiging heeft om naar de camera toe te bewegen, of het nu je hoofd is of je handen, ziet er raar uit.
  • Ga je gang en lach. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen je kunnen ‘horen’ lachen, dus laat het ontbreken van een camera je er niet van weerhouden om jezelf uit te drukken.
  • Ga rechtop zitten. Probeer je schouders niet te knijpen en laat jouw armen of handen comfortabel voor je op tafel of bureau rusten.
  • Zorg ervoor dat jouw camera op ooghoogte staat. Dit kan betekenen dat je dozen, boeken of andere voorwerpen onder jouw laptop moet plaatsen om de camera omhoog te plaatsen.
  • Probeer voortdurend kleine of schokkende blikken in de richting van jouw monitor te vermijden. Simpele oogbewegingen worden echter overmatig overdreven naarmate jouw gezicht dichter bij de camera is. Oefen een vaste, ontspannen blik richting de lens.

5. Visualiseer jouw boodschap

Zorg voor beelden die jouw presentatie ondersteunen. Let er echter wel op dat de beelden niet te veel afleiden van de boodschap. Deze mogen dus niet in de weg staan van wat je te vertellen hebt. 

Enkele aanvullende tips:

  • Gebruik meer dia’s en verander deze regelmatig. Een dia per minuut is een algemene vuistregel, maar dat geldt niet voor elke presentatie.
  • Over het algemeen moet je zware dia’s met opsommingstekens en tekst vermijden. Jouw visuals moeten je woorden versterken, niet dupliceren.
  • Probeer overmatige overeenkomsten op je dia’s te vermijden. Het kan resulteren in een visuele monotonie die, net als bij vocale monotonie, je publiek niet zal boeien.

6. Focus op betrokkenheid

Peilingen, enquêtes en quizzen helpen om je publiek te betrekken. Sommige sprekers houden een monoloog van 45-50 minuten en zeggen dan dat we wat tijd hebben voor vragen, maar die ruimte komt pas aan het eind. Of ze onderbreken zichzelf voortdurend om te reageren op vragen en opmerkingen. Je wilt op verschillende momenten in de sessie ruimte bieden met geplande interactiepauzes.

7. Richt je op de persoon

Blijf weg van algemene begroetingen (‘Ik wil jullie allemaal welkom heten’). Probeer je te richten op één persoon en iedereen voelt zich dan vanzelf aangesproken (‘Ik heet je van harte welkom op ons webinar’).

8. Gebruik pauzes

Hoewel we geen lange stiltes adviseren, kan het soms nuttig zijn om af en toe geen woorden te spreken. Na een gestage stroom van jouw woorden, heeft een onderbreking van enkele seconden de kracht om jouw publiek weer tot leven te wekken als hun aandacht is afgedwaald.

9. Positioneer jezelf voor succes

De omgeving waarin jij jouw presentatie op afstand verzorgt heeft een grote invloed op hoe deze over komt op jouw publiek.

  • Zorg ervoor dat jouw computer hoog staat en dat jouw camera op ooghoogte is geplaatst.
  • Plaats jezelf op de juiste afstand zodat je geen klein hoofd in een enorm frame bent. Dus niet te dicht bij de lens waardoor je gezicht en gebaren overdreven overkomen.
  • Centreer jezelf in het frame, zodat er een stukje ruimte boven en onder je gezicht is.
  • Plaats de verlichting zo dat je niet achter- of zijwaarts wordt verlicht (of dat het licht van boven of onder je komt). Online vind je ook relatief goedkope LED-cameralichten.

10. Oefenen

Tips voor degenen die relatief nieuwe virtuele presentatoren zijn; vergeet niet om tijd te reserveren om:

  • jouw apparatuur en opstelling te testen;
  • de omgeving in orde te brengen;
  • te bekijken hoe je op video overkomt.

Voer, als dat mogelijk is, een testrun uit. Je zult snel zien of je de juiste apparatuur en software hebt en of je computer de juiste instellingen en voorkeuren heeft.

Zorg voor een goede presentatie! 

Je krijgt maar één kans om je goed te presenteren. Zorg er dus voor dat je die kans zo goed mogelijk benut en kom professioneel over. Het is zonde van jouw tijdsinvestering als mensen wegdromen tijdens jouw verhaal en het doel van jouw presentatie missen.

Hulp nodig?

Spijker & Co kan ook ondersteunen door bovenstaande werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel van jou over te nemen. Wij zorgen voor bijvoorbeeld de creatie en productie van een waardevolle en relevante presentatie, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Of we kunnen je ondersteunen met social media marketing, grafische vormgeving, webdesign en nog veel meer diensten op het gebied van marketing & communicatie. Neem vandaag nog contact met ons op over de mogelijkheden.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!