Tips voor effectievere event marketing

Ondanks de digitale transformatie van marketing wordt event marketing ook nog steeds ingezet om nieuwe klanten te werven. Hieronder vallen bijvoorbeeld presentaties, beurzen, netwerkbijeenkomsten, uitjes met klanten en productdemo’s.

Maximaal rendement uit dit soort marketingactiviteiten verlangt ondersteuning van andere marketingmiddelen. Benut daarom de onderstaande tips voor meer rendement op jouw event marketing.

Ken je doelgroep

Voordat je jouw presentatie geeft of een bijeenkomst organiseert, moet je weten wie jouw doelgroep is en wat je tegen hen gaat zeggen. Jouw boodschap moet zich richten op de voordelen die zij kunnen halen uit jouw verhaal en de meerwaarde die jij hen kunt bieden. Je moet hun pijnpunten raken en een relatie met jouw doelgroep proberen op te bouwen.

Voorpret

Het is lastig om alle types evenementen in deze blog te behandelen. Het hangt af van hoeveel mensen je ermee wilt bereiken. Als je voor 10 personen gaat presenteren, zijn dat waarschijnlijk te weinig mensen om een opwarmingscampagne te starten voor het evenement. Voor een beurs waar 5.000 mensen naartoe gaan, is dit een ander verhaal.

Content als voorbode
Hoe dan ook, je kunt altijd content maken over de aanloop naar een evenement toe. Leg uit waarom je enthousiast bent dat het evenement binnenkort plaatsvindt. Beschrijf wat er allemaal gaat gebeuren en waar je mee bezig bent. Als het om een beurs gaat, beschrijf dan ook de andere stands die je bezoekers aanbeveelt of inspirerende sprekers. Praat dus niet alleen over jouw eigen bijdrage. Als iemand meer wil weten over het evenement, zorg er dan voor dat alle relevante inhoud rond het evenement beschikbaar is via links naar webpagina’s met meer informatie.

E-mailmarketing

Evenement promotie is net als content distributie: als je veel geld gaat uitgeven aan het maken ervan, moet je ervoor zorgen dat mensen weten waar je staat en hoe ze erbij kunnen zijn. Herinneringsmails overspoelen onze inboxen. Denk er dus goed over na hoe je blijft opvallen bij de ontvanger. Ga je iets waardevols weggeven of kunnen ze iets unieks zien?

Tips
Je gooit je hele e-mailstrategie niet weg terwijl de datum van het evenement nadert. Jouw e-mail nieuwsbrief zou zich moeten vullen met inhoud die relevant is voor het evenement. Vergeet daarbij niet een link te plaatsen voor meer informatie over het evenement en de manier waarop mensen zich kunnen aanmelden. Meer tips over e-mailmarketing vind je in deze blogpost: In slechts 7 stappen jouw e-mailmarketing maximaal verbeterd

Presentaties

Een goede presentatie of een redactioneel stuk vragen om dezelfde dingen: onderzoek, interviews, verhalen vertellen, redigeren en uitproberen. Te veel mensen die presentatie geven vullen hun slides met super gedetailleerde informatie over hun bedrijven en lezen deze direct van het scherm. Dat is niet interessant voor het publiek dat zit te luisteren, dat leest namelijk gewoon mee.

Je presentatie moet interessanter zijn dan de borrel na afloop
Een effectieve PowerPoint-presentatie bijvoorbeeld, communiceert direct de waarde van jouw verhaal, boeit de luisteraar en maakt duidelijk welke oplossingen jij kunt aanbieden. Gebruik zo min mogelijk verklarende tekst en focus op eenvoudige zinnen, afbeeldingen en grafieken. Meer tips kun je in deze blogpost lezen: 10 tips voor een goede Powerpoint presentatie.

Evenement flyers

Zelfs als je een goede indruk maakt met jouw evenement, dan nog vergeten veel mensen de kern van jouw boodschap. Als mensen een beurs of congres bezoeken dan doen ze die dag veel indrukken op van andere beursstands en presentaties die ze volgen. Lastig, want ze zullen na die dag het meeste zijn vergeten wat je ze hebt verteld. Beursflyers zijn een oplossing. Hierop plaats je een beknopte samenvatting van alles wat je maar wilt dat mensen onthouden van jouw verhaal. Beursflyers bevatten vaak alleen korte omschrijvingen van alle producten en diensten die je kunt leveren. Echter, ook kunnen zij goed werken voor nieuwe aankondigingen, productlanceringen en aanbiedingen. Lees ook eens: 7 redenen waarom drukwerk nog steeds goed werkt.

Weggevertjes

Volgens mij heeft iedereen wel zo’n la of kast vol dingen die je gekregen hebt op beurzen of presentaties. Pennen, boodschappentassen, stress balletjes, usb sticks, visitekaartjeshouders en waterflessen. Probeer hier dus ook echt onderscheidend in te zijn en zoek iets wat past bij de producten of diensten die je levert. Het moet natuurlijk ook passen bij het imago dat je probeert uit te stralen en niet iets van goedkoop plastic.

Social media

Social media is uitermate geschikt voor de promotie van jouw evenement. Beperk je echter niet alleen tot het rondsturen van de plaats en datum. Verspreid vooral ook veel achtergrondinformatie over voorbereidingswerkzaamheden, het opbouwen, de start van een evenement en meer. Zorg voor een goede verslaggeving van A tot Z.  Lees ook: Social Media Marketing is méér dan alleen berichtjes plaatsen.

Productdemonstratie

Dit is meer van toepassing op grotere evenementen met standruimte. Wanneer je jouw productdemo uitwerkt, overweeg dan ook de mogelijkheid waarbij nieuwe luisteraars in het midden van zo’n demo binnen kunnen lopen. Maak jouw presentatie goed gerepeteerd en zo beknopt mogelijk, vooral omdat jouw publiek groter en kleiner kan worden terwijl je het presenteert. Een eenvoudige manier om dit te doen, is om vooraf jouw verhaal te vertellen aan collega’s, familie of vrienden. Vraag daarna wat zij zich herinneren van jouw verhaal. Een prima graadmeter.

Opvolging evenement

Hoe volg je succesvol op na een evenement? Gebruik jouw kanalen en vertel hoe het gegaan is. Laat dat ook zien met foto’s. Schrijf berichten waarin je nogmaals de boodschap herhaalt die je verspreid hebt tijdens het evenement. Helemaal super zou het zijn als jouw presentatie op video is vastgelegd. Daarmee laat je mensen die er niet bij waren zien wat ze gemist hebben.

Ondersteuning nodig met evenement marketing?

Het vergt veel tijd om actief te zijn met evenement marketing. Misschien wil je als organisatie zelf het meeste werk doen. Prima. Maar wat nou als je daar niet voldoende tijd voor hebt? Spijker & Co kan je ondersteunen door werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel over te nemen. Zo kun je toch met succes én resultaat scoren met jouw evenement.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!