Stop niet met communiceren met je klanten

Wat zeg je tegen jouw klanten als je het gevoel hebt dat je niets kunt zeggen? We zitten nu volop in de Corona-crisis, de effecten op de wereldeconomie zijn nog steeds onduidelijk, maar je weet al wel dat er een recessie aan zit te komen. De gevolgen daarvan zullen voelbaar zijn voor elk bedrijf. Spijker & Co geeft je graag direct toepasbare tips en adviezen om niet te stoppen met communiceren met je klanten. 

Lastige uitgangssituatie

Het is moeilijk om op dit moment met jouw klanten te communiceren, want op dit moment:

  • Maak je je waarschijnlijk zorgen over jouw eigen gezondheid en de gezondheid van jouw dierbaren.
  • Er zijn andere aspecten van jouw bedrijf die onmiddellijke aandacht verlangen.
  • Klanten zijn gefocust op hun eigen gezondheid en de situatie waarin ze zich bevinden.
  • Je weet simpelweg niet wat je moet communiceren.

Toch moeten jouw klanten iets van je horen 

Iedereen vraagt ​​zich af wat er na deze crisis gaat gebeuren. Jij kunt helpen door je klanten te laten weten wat de toekomst biedt voor jou en jouw bedrijf. Dit is niet het moment om te stoppen met communiceren met jouw klanten.

Communiceer hoe jij ermee omgaat

Veel bedrijven sturen e-mails over hun eigen situatie en hun manier van handelen nu de Corona- crisis heftige vormen aanneemt. Dat is logisch; de maatregelen veranderen telkens en de economie verandert mee. Als ondernemer is dit nu precies het moment waarop je contact wilt houden met jouw klanten (de mensen die je waarschijnlijk weer werk zullen opleveren in de toekomst).

Pas op voor een overload

In sommige gevallen communiceren deze berichten nuttige informatie over de toestand van het bedrijf (of het nu open blijft of de voorzorgsmaatregelen die het bedrijf neemt). Tegelijkertijd is elk bericht dat je verzendt waarschijnlijk één van de vele die klanten ontvangen. Het kán zijn dat ze daar overweldigd door raken.

Hoe voorkom je dat jouw bericht daar ook aan bijdraagt?

  1. Deel specifieke updates met betrekking tot de status van jouw bedrijf (en de maatregelen die je neemt).
  2. Gebruik automatisering en segmentatie om ervoor te zorgen dat jouw berichten alleen relevante contacten bereiken.
  3. Zoek naar manieren om steun te bieden aan je klanten (op welke manieren ook).

1. Deel de bedrijfsupdates die van invloed zijn op jouw klanten

Welke invloed heeft deze crisis op de manier waarop klanten met jouw bedrijf zaken kunnen doen? Bestaande klanten hebben mogelijk vragen over hoe ze contact met jou kunnen opnemen of dat je beschikbaar bent op de plaatsen die ze verwachten.

Deel in jouw korte bericht snel:

  • Wat is er veranderd door de situatie (sluitingen, vertragingen in de dienstverlening, communicatie).
  • Welke stappen je onderneemt naar aanleiding van het probleem.

Switchen naar online

In de beginperiode zagen we dat een aantal bedrijven online opties aanbood, zelfs als het niet van origine online bedrijven waren. Dit is geen ideale situatie. Toch zien we dat veel bedrijven zich aanpassen:

  • Consultants en coaches bieden sessies op afstand aan.
  • Cursusbedrijven zijn overgestapt op online leren.
  • Fysieke bedrijven verdubbelen hun inspanningen op het gebied van e-commerce.

Als je maatregelen hebt genomen, is het de moeite waard om die informatie met jouw klanten te delen. Bied je een mogelijkheid om online zaken met jouw bedrijf te doen? Dan is dit nu hét moment!

2. Zorg ervoor dat de juiste mensen jouw berichten ontvangen

Volle e-mailboxen zijn het resultaat van te veel bedrijven die berichten naar te veel mensen sturen. Bedrijven die alle berichten naar al hun contacten sturen, lopen het risico mensen te bereiken die al lange tijd inactief zijn – en die waarschijnlijk geen updates willen. Segmentatie helpt je alleen de mensen te bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Spijker & Co geeft je enkele voorbeelden van stappen die je kunt zetten om de targeting van jouw Corona-virus- gerelateerde update te verbeteren:

  • Beperk jouw mailing naar huidige klanten, maar niet naar potentiële klanten.
  • Controleer jouw engagement-tagging of automatisering op de laatste betrokkenheidsdata. Bedoeld om mensen te vinden die recentelijk contact hebben gehad met jouw bedrijf.
  • Maak een aangepast segment om jouw mailing te beperken op basis van wie recente berichten heeft geopend, wie jouw website onlangs heeft bezocht of andere informatie die je op jouw automatiseringsplatform voor klantervaring hebt opgeslagen.

Follow-up

Als je een call-to-action in jouw e-mail opneemt, kan automatisering je helpen de handmatige follow-up die je moet doen, te verminderen. Je kunt een geautomatiseerde follow-up activeren op basis van wanneer mensen een formulier invullen. Of op een link in een e-mail klikken, waardoor jij je kunt concentreren op andere gebieden.

Informatie verzamelen

Terwijl je deze mailing verzendt en jouw activiteiten naar online verplaatst, begin je ook informatie te verzamelen die je kunt gebruiken om beter gerichte berichten te verzenden. Als je informatie verzamelt over waar jouw klanten in geïnteresseerd zijn, wie het meest geïnteresseerd is en wie het meest betrokken is, kun je mensen precies de berichten sturen die ze willen lezen.

3. Zoek naar manieren waarop jij je klanten kunt ondersteunen

We bevinden ons op een ongekend moment en staan ​​voor een onvoorspelbare toekomst. Terwijl we sociale afstand houden en updates volgen over deze alarmerende situatie, zien we mensen die geheel belangeloos hulp bieden aan mensen die dat nodig hebben. Hoe kun jij iets doen? Niet iedereen is in een positie om te helpen. Maar onderschat ook niet de waarde van wat je te bieden hebt. Te midden van grootschalige hulpinspanningen zijn er individuen opgestaan ​​die hun tijd en expertise aanbieden. Enkele voorbeelden die we zien:

  • Online staan lijsten van getroffen bedrijven en hoe je deze kan ondersteunen.
  • Experts geven hun expertise gratis weg – via webinars of één-op-één coaching.
  • Online onderwijscentra geven gratis cursussen weg of bieden hulp aan ouders die plotseling gedwongen zijn hun kinderen thuis te onderwijzen.

Hulp nodig? 

Aan deze nare periode komt zeker een einde. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Heb je nu meer tijd over? Gebruik die dan ook. Op onze website (www.spijkerenco.nl) staan inmiddels meer dan 100 blogposts vol marketing- en communicatietips. Heb je er hulp bij nodig? Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!