Marketingactiviteiten van jouw website zijn het centrale hart van de online-marketingaanwezigheid. De enige plek op internet waar je volledige controle hebt over jouw beelden, berichten en andere content. Kortom, je digitale imago. Al het andere wat je online doet, zou bezoekers naar deze website moeten leiden. Maar dat is het nu juist! Er zijn veel andere online kanalen om te overwegen. Variërend van verschillende sociale media en betaalde en organische zoekopdrachten tot en met lokale vermeldingen. Met al deze andere marketingkanalen in de mix, is het raadzaam om alles rond jouw website te plannen en van daaruit te starten. Graag reikt Spijker & Co uit Buren jou de stappen aan om dat voor elkaar te krijgen.
Stappen om met marketingactiviteiten aan de slag te gaan
Om het meest uit jouw marketingactiviteiten te halen, is er een aantal stappen om mee aan de slag te gaan:
1. Publiceer een website die werkt
Allereerst maak je een effectieve, resultaatgerichte website. De essentie is ervoor te zorgen dat de basis marketingelementen kloppen voordat je stap twee zet met de meer geavanceerde elementen. Dat betekent het maken van een website die een duidelijke belofte aan de bezoeker toont, plus veel elementen die vertrouwen opwekken. Natuurlijk moet jouw website mobielvriendelijk zijn met een slim, eenvoudig ontwerp dat gemakkelijk te navigeren is. Voorzien van een sterke SEO-strategie, compleet met metadata, trefwoordonderzoek en off-page elementen. Ook geef je elke pagina een sterke call-to-action mee om conversies te stimuleren. Bovendien wil je content delen in verschillende vormen (blogposts, video’s en podcasts). Content die waardevol is voor jouw doelgroep en waarmee je je kunt profileren als dé bron voor alle informatie op jouw vakgebied. Zijn deze basiselementen van jouw geoptimaliseerde website actief? Richt dan jouw aandacht naar buiten en integreer de andere online marketingkanalen in jouw plan.
2. Ga aan de slag met social media
Social media is inmiddels een essentieel onderdeel van de dagelijkse online ervaring. Sites zoals Facebook, Instagram en LinkedIn trekken miljarden dagelijkse gebruikers aan. Dus is het van cruciaal belang dat je met marketingactiviteiten aanwezig bent op deze belangrijke sociale kanalen. Bij het maken van profielen op deze sites, wil je ervoor zorgen dat jouw content en vormgeving zijn afgestemd op wat er op jouw website staat. Met logo’s, kleurenschema’s en tone-of-voice die bij het schrijven van de teksten wordt gebruikt, stem je af op wat je bezoekers zullen vinden als ze op jouw website terechtkomen. Een verschil in look and feel tussen social media en jouw website kan potentiële klanten afschrikken en het vertrouwen in jouw bedrijf aantasten. Zodra je het basisprofiel hebt gemaakt (inclusief jouw website-URL), kun je de kracht van social media en content marketing inzetten om actief bezoekers naar jouw website te trekken. Het delen van content op jouw website is één van de gemakkelijkste manieren om dit te doen. Wanneer je een blogpost, uitlegvideo, webinar of podcastaflevering maakt, deel je deze inhoud op social media. De content laat je vergezeld gaan van een korte samenvatting, zodat volgers weten waar het allemaal over gaat, en een link die hen naar de inhoud op jouw website leidt.
3. Bouw e-mailmarketing uit
E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van een alle marketingactiviteiten. Het kan soms echter onsamenhangend zijn en losstaan van jouw website. Waarom? Omdat je via e-mail rechtstreeks met jouw doelgroep communiceert, waardoor jouw website hier niet veel mee te maken heeft. Zorg daarom voor een symbiotische relatie tussen jouw e-maillijst en jouw website. Een goede website biedt formulieren voor het vastleggen van leads, zodat geïnteresseerde bezoekers zich kunnen aanmelden voor jouw mailinglijst. Jij verzamelt dan waardevolle informatie over wie deze bezoekers zijn. Daarbij moet de inhoud, van e-mails die naar jouw lijst worden verzonden, links naar jouw website bevatten. Misschien verstuur je een maandelijkse nieuwsbrief die kan linken naar relevante bloginhoud op jouw site. Of stuur je e-mails over nieuwe producten die op het punt staan te lanceren. De link in de e-mail stuurt lezers naar een pagina op je site met exclusieve informatie over het binnenkort publiekelijk aangekondigde product.
4. Start met online adverteren
Ben je eenmaal organisch aanwezig op social media? Dan kun je jouw marketingactiviteiten verbreden met betaalde advertenties en betaalde zoekresultaten op Google. Met betaalde sociale- en zoekinspanningen maak je advertenties die op specifieke groepen zijn gericht. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die in een bepaald geografisch gebied wonen, mensen die al klant zijn of mensen met een demografisch profiel dat vergelijkbaar is met de klanten die je al hebt. Nadat je jouw doelgroep hebt gesegmenteerd en een advertentietekst hebt gemaakt die elke subgroep aanspreekt, volgt de laatste stap bij het opzetten van een succesvolle advertentiecampagne: een landingspagina op de website die speciaal voor elke advertentie is ontworpen. Een landingspagina die is afgestemd op de boodschap in de advertentie, kan de conversieratio’s van betaalde sociale advertenties en zoekadvertenties helpen verhogen. In plaats van bezoekers naar een algemene pagina op jouw website te sturen, begroet je hen met de informatie die specifiek is voor de advertentiecampagne die hun aandacht trok. Dit betekent dat het voor hen gemakkelijker is om de gewenste informatie te vinden en vervolgens actie te ondernemen.
5. Integreer offline en online tactieken
Hoewel online-marketingactiviteiten essentieel zijn voor moderne bedrijven, is het belangrijk om ook offline tactieken toe te passen. Vooral voor lokale bedrijven heeft adverteren via meer traditionele kanalen vaak waarde, zoals lokale gedrukte advertenties in de krant of een directe mailcampagne voor bepaalde wijken. Hoewel deze tactieken offline plaatsvinden, is het mogelijk om nog steeds verkeer van offline marketingactiviteiten naar jouw website te trekken. Het maken van UTM-codes is een effectieve manier om bij te houden waar het verkeer vandaan komt. Als je voor elke offline tactiek aparte codes maakt, meet je de resultaten van elke gedrukte advertentie, direct mailer of radiospot die je plaatst. Een effectieve website moet het hart zijn van de marketinginspanningen van elk bedrijf. Of het nu online of offline is; alle marketingroutes moeten terug naar die site leiden. Dit geeft je de mogelijkheid om jouw doelgroep beter te begrijpen, jouw content te beheren en conversies te stimuleren in elke fase van het klanttraject. Maar een geweldige website kan niet in een vacuüm bestaan; het heeft alle andere marketinginspanningen eromheen nodig om zijn meest effectieve zelf te zijn.
Ga voor een website die centraal staat
Als je een standaard website hebt en je wilt deze resultaatgericht maken, dan helpen wij je bij Spijker & Co graag. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om jouw website centraal te zetten door middel van marketingactiviteiten? Of wil je meer weten over marketing automation om tijd te besparen? Bel ons en dan nemen we jouw website door. Of maak direct een afspraak bij ons op kantoor in het oude centrum van Buren (hartje Betuwe, centraal gelegen tussen Tiel, Culemborg en Geldermalsen). Onder het genot van een kopje koffie of thee brengen we dan jouw website en wensen in kaart. Bel naar 0344-579181 of stuur een e-mail naar info@spijkerenco.nl.