Benut direct de social media trends voor 2019

Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van social media in 2019? Nieuwe formats, uitdagingen en manieren om betrokken te zijn, maken van 2019 een spannende tijd om via social media te communiceren. Lees mee en bereid je nu al succesvol voor op het nieuwe jaar.

Trend 1: Vertrouwen opnieuw opbouwen

In 2018 kregen de social media kanalen een aardige knak in het vertrouwen van mensen. Na diverse schandalen kreeg Facebook te maken met druk van de gebruikers en wetgevers om de beveiliging, transparantie en nauwkeurigheid te verbeteren. De afgelopen maanden plaatsten consumenten, toezichthouders en mediawaarnemers vraagtekens bij de privacy, nauwkeurigheid en ethiek van bijna elk sociaal netwerk. Het resultaat? 60% van de mensen vertrouwt niet langer op social media bedrijven.

Focus op genereren van transparante, waardevolle betrokkenheid

Maakt jouw bedrijf gebruik van deze social media kanalen? Dan biedt deze verschuiving jou nieuwe uitdagingen en kansen. Gebruikers wantrouwen de berichten die influencers en blogs verspreiden omdat deze vaak worden gekocht of nep blijken te zijn. Het vertrouwen is teruggekeerd naar de berichtjes die directe vrienden, familie en kennissen op social media plaatsen. Dit geldt ook voor traditionele en vertrouwde journalistieke mediakanalen. Het is verstandig om je nu minder te richten op het maximaliseren van het bereik en meer op het genereren van transparante, waardevolle betrokkenheid. 

Trend 2: Maak Stories om jouw verhaal te vertellen

Steeds meer social media kanalen introduceren de mogelijkheid om Stories te delen. Stories zijn de verticale, verdwijnende video’s die zijn uitgevonden door Snapchat.

Het succes van Stories

Facebook’s chief product officer Chris Cox bewees met data dat verhalen de feeds overstijgen als de belangrijkste manier waarop mensen dingen delen met hun vrienden in 2019. En bijna een miljard gebruikers op WhatsApp, Instagram, Facebook en Snapchat maken nu al gebruik van Stories om informatie te delen. Zelfs LinkedIn experimenteert momenteel met Stories voor het succesvol inzetten op hun kanaal.

Transformatie naar ‘live’ ervaringen vastleggen en delen

Social media kanalen transformeren van tekstgebaseerde platforms die oorspronkelijk zijn ontworpen voor mensen die met een computer het kanaal bezoeken (denk maar aan Facebook) naar écht mobiele netwerken. Deze stellen gebruikers in staat om ‘live’ ervaringen vast te leggen en te delen.

Echt, onmiddellijk en intens persoonlijk

Stories zijn overweldigend visueel en bedoeld om op het moment zelf gemaakt en geconsumeerd te worden, met niets meer dan een smartphone en een creatieve achtergrond. Omdat ze kortstondig zijn en vaak na een dag verdwijnen, is er meer ruimte voor plezier en experimenten. Verhalen voelen echt, onmiddellijk en intens persoonlijk aan. Voor bedrijven betekent deze trend in social media een grote verschuiving in focus voor 2019.

Experimenteer wat werkt voor jou

Hoewel posts met waardevolle content nog steeds belangrijk zijn, is het essentieel om de verschillende inhoudsstijlen in balans te brengen. Steeds meer bedrijven omarmen de intieme, multimediale look en feel van Stories. Onze tip is om hiermee nu echt aan de slag te gaan en te experimenteren wat werkt voor jou.

Trend 3: Stap over de advertentiekloof heen

De hoeveelheid berichten op social media is enorm toegenomen. Om de juiste mensen in jouw doelgroep te bereiken, is het noodzakelijk om aan de slag te gaan met advertenties op social media kanalen. Houd er rekening mee dat jouw budget voor advertenties het komende jaar flink omhoog moet gaan om bij te blijven met de concurrentie. 

Investeren in creativiteit en gerichte targeting

Maar stijgende kosten en vluchtige aandacht zijn een beperkende ROI voor adverteerders.

Om dit te compenseren, moet je, naast jouw advertentiebudget, ook investeren in creativiteit en gerichte targeting. En het gebruiken om jouw best presterende organische inhoud te promoten.

Investeer in content van hoge kwaliteit

Spotify en Netflix lopen voorop met creatieve sociale advertenties die tegelijk gepersonaliseerd en vermakelijk zijn. Dit in plaats van pure banner advertenties die in een feed van de gebruiker worden ‘geperst’. Het einddoel is om discussie en betrokkenheid te genereren, in plaats van eenvoudig een advertentie ‘uit te zenden’ naar een doelgroep. Onze tip voor het komende jaar? Bepaal exact wie in jouw doelgroep zitten en investeer in content van hoge kwaliteit.

Trend 4: Verkopen via social media

Verbeterde social shopping technologieën die nu geïntegreerd zijn in social media kanalen beginnen hun vruchten af te werpen, vooral bij jonge kopers. Op Instagram kun je nu zelfs afrekenen zonder de app ooit te verlaten. En het platform heeft bovendien een tabblad Winkelen toegevoegd aan de pagina Verkennen. Facebook’s Marketplace wordt nu in 70 landen gebruikt door meer dan 800 miljoen mensen. En op Pinterest gebruikt 55% van de klanten de site om producten te vinden en te kopen.

Social commerce integreren in je marketingstrategie

Dus hoe start je met social commerce te integreren in je marketingstrategie? Onthoud dit: dat wat sociale commerce van andere kanalen onderscheidt, is het sociale aspect. Het is van cruciaal belang manieren te vinden om winkelen live, interactief en naadloos op elkaar te laten aansluiten, zelfs op mobiele apparaten.

Trend 5: Berichten via social media

Steeds meer klanten gebruiken social media kanalen om contact te zoeken met bedrijven. Over de hele linie besteden gebruikers meer tijd aan het lezen en verzenden van berichten en minder tijd aan het delen van nieuws op sociaal gebied. Deze verschuiving van de publieke naar de private omgeving verandert de verwachtingen van mensen.

Stel jouw bedrijf open voor berichtenverkeer via social media

Mensen willen graag via chats op social media kanalen met bedrijven communiceren. In Amerika is dit nu al het meest geprefereerde klantenservicekanaal. Wat wel duidelijk is, is dat consumenten niet meer advertentiekanalen willen, maar écht contact willen leggen via dat kanaal. Onze tip is om komend jaar te experimenteren met het openstellen van jouw bedrijf voor berichtenverkeer via social media.

Hulp nodig voor jouw social media strategie in 2019? 

De ontwikkelingen op social media gaan maar door. Het belang om er op een goede manier mee actief te zijn, groeit continu. De basis van succesvol communiceren via social media ligt bij een goede strategie. Heb je daar hulp bij nodig? Denk dan eens aan Spijker & Co. Samen met jou, stellen wij een social media strategie op. Welke sociale netwerken krijgen de voorkeur? Welk netwerk levert jou het meeste op? En welke berichten ga je plaatsen? Dit is allemaal terug te vinden in het strategieplan. Ook ontdek je hierin hoe je de werkzaamheden en verantwoordelijkheden in jouw organisatie kunt vormgeven. Neem snel contact op, dan kunnen we aan de slag!

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!