Skip to content

Scoor meer omzet met minder inspanning door marketingautomatisering

Misschien heb je er wel eens van gehoord: Marketingautomatisering. Deze term komt in ieder geval steeds vaker voorbij. Graag geven wij je kort uitleg over wat marketingautomatisering is en wat het voor jouw bedrijf kan doen. Maar vooral: hoe het werkt om jou te helpen meer omzet te scoren met minder inspanning.

Laat technologie voor jou werken

Marketingautomatisering is de slimme inzet van technologie die jouw marketingstrategie continu en geautomatiseerd uitvoert. Dit proces is mogelijk met net zoveel menselijke interactie als je maar wilt: weinig of veel.

Snelle opschaling van één naar véél

Met de juiste technologie en processen schaal jij je marketingactiviteiten op van één-op-één naar één-naar-véél. Deze technologie borgt dat jij jouw marketingactiviteiten vergroot zonder dat je er zelf meer tijd in hoeft te steken. Het is alsof je elke keer een kopie van jezelf maakt om het werk uit te voeren. Handig toch?

Drie primaire functies van marketingautomatisering

  • Leadgeneratie
    Leadgeneratie is het proces om mensen om te zetten van onbekend met jouw bedrijf naar iemand die geïnteresseerd is in jouw producten of diensten. Dit kan een tijdrovend proces zijn. Maar door het te automatiseren, is het alsof je het generen van nieuwe leads op de automatische piloot zet.
  • Betrokkenheid
    Door automatisering kun je de betrokkenheid van leads met jouw bedrijf vergroten. Met als doel hen om te zetten naar klant. Daarnaast kun je door de automatisering ervoor zorgen dat je bestaande klanten behoudt. Of klanten verleiden tot een upgrade van jouw diensten of producten.
  • Deals afsluiten
    De belangrijkste functie van marketingautomatisering is het sluiten van een deal. Dit gebeurt wanneer jij geld ontvangt in ruil voor jouw aanbod.

Automatisch presteren door optimaal synchroniseren

Elke functie vereist de effectieve inzet van een specifiek stuk software. Dus is het cruciaal dat jouw volledig geautomatiseerd systeem synchroon werkt met alle andere oplossingen in jouw bedrijf.

Vergelijk het met een auto…

Marketingautomatisering als systeem is als een auto: het is een samenstelling van onafhankelijke onderdelen die samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Erop gericht om samen vooruit te komen.

Hoe groot is jouw voertuig?

In jouw auto kunnen maar een beperkt aantal passagiers plaatsnemen. Zodra je meer passagiers hebt dan zitplaatsen, dan ben je uit jouw voertuig gegroeid. Door op te schalen naar een groter voertuig met meer zitplaatsen, bijvoorbeeld een trein, kun je de vraag volgen en veel meer passagiers meenemen. Dit is het ultieme doel van marketingautomatisering.

Neem je klanten goed voorbereid mee op reis

Je kunt marketingautomatisering dus zien als een voertuig dat passagiers (jouw klanten) vervoert tijdens een reis. Voor jouw voertuig heb je de volgende onderdelen en bronnen nodig:

Een bestuurder (dat ben jezelf)
Het begint allemaal met jouw visie voor jouw bedrijf. Als je niet zeker bent welke dat is, begin dan eerst bij jezelf door te vragen:

  • Wie wil je bedienen?
  • Welke impact wil je dat je bedrijf op de wereld heeft?

De bestuurder bepaalt
Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor navigatie en het positioneren van jouw bedrijf om te kunnen groeien in de gewenste richting en bij te kunnen sturen als dat nodig is.

Een motor (de automatisering)
Net als de motor van een voertuig, is automatisering de centrale verwerkingseenheid van jouw gehele systeem. Alle verschillende onderdelen communiceren hierdoor met elkaar. De automatisering geeft verschillende signalen af die er samen voor zorgen dat jij jouw doel bereikt.

Olie (de processen)
Een motor is slechts een groot stuk metaal als er geen olie in zit om het te smeren en te laten lopen. Marketingautomatisering vereist soortgelijke processen binnen jouw bedrijf. Bedoeld om er duidelijk voor te zorgen dat alles vloeiend blijft lopen. Verouderen je processen (olie) en zijn die niet doeltreffend? Dan loop je het risico om jouw automatisering (motor) te beschadigen, of erger, vast te laten lopen.

De carrosserie (het kader)
Het kader is de onderliggende structuur van jouw gehele systeem. Gebruikt om jouw standaardprocessen te implementeren in de processen. Het zorgt voor de vooruitgang van jouw automatisering (de motor). Simpel gezegd, het kader vormt de wijze waarop je dingen gedaan wilt hebben.

Brandstof (jouw marketingstrategie)
Jouw marketingstrategie dient als de brandstof die jouw systeem nodig heeft om vooruit te kunnen gaan. Het bepaalt ook het beste type software (of het beste type brandstof) voor de reis. Als je geen strategie hebt, heb je geen richting.

Het dashboard (de analyses)
Net als het dashboard in jouw auto, bieden analyses inzicht in hoe goed jouw bedrijf het doet of hoe de reis verloopt. Is het brandstofpeil te laag? Reizen we te snel? Eventuele aanpassingen of optimalisaties die je in jouw bedrijf maakt, moeten altijd worden ondersteund met gegevens. In plaats van stil te staan en aan anderen te vragen hoe je naar je bestemming komt, laat jij je door jouw dashboard begeleiden.

De autosleutel (duidelijke boodschap)
Mensen hebben een impuls nodig om in te stappen in jouw voertuig. Concreet: toegevoegd worden aan jouw adressenbestand. Pas als ze erin zitten, kan de klantreis starten. De sleutel zit in de helderheid van jouw boodschap. Kortom, welke specifieke informatie en instructies hebben jouw klanten nodig om in te stappen en mee te reizen naar het uiteindelijke doel?

Het tijdschema (het tijdstip)
Alles draait tenslotte ook nog om timing. Als je niet op de juiste tijd op de juiste plaats bent, dan levert het zeker niet het gewenste resultaat op. Jouw berichten moeten duidelijk zijn. Maar je moet er ook voor zorgen dat je op het juiste moment het juiste bericht naar de juiste contactpersoon verzendt.

Voordelen samengevat

Marketingautomatisering is het proces van het gebruik van technologie. Bedoeld om jouw marketingstrategie continu uit te voeren en automatisch op te schalen. Het draait om het automatiseren van functies zoals leadgeneratie, lead- en klantengesprekken voeren. Door zo te zorgen dat je omzet scoort, kun jij jouw bedrijf opschalen om nog meer klanten te bedienen.

Spijker & Co helpt jou…automatisch!

Hoe kan jouw bedrijf profiteren van marketingautomatisering? Benieuwd? Neem contact op met Spijker & Co. Onze specialiteit: klanten aantrekken én zorgen voor een hoger resultaat. Wij helpen jou graag automatisch op weg.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top