Skip to content

Plan al jouw berichten in met een contentkalender

Een goede planning is dé sleutel tot elk efficiënt bedrijfsproces. Dat geldt ook voor jouw marketingactiviteiten. Je wilt ervoor zorgen dat je regelmatig content van hoge kwaliteit produceert om jouw doelgroep te bereiken en de verkoop te stimuleren. 

De meeste bedrijven maken alleen nieuwsberichten of social media posts als iemand er toevallig aan denkt en er tijd voor heeft. Wil je resultaat halen uit die berichten? Dan moet je er structureel aan werken. Ook als het eigenlijk niet zo goed schikt. Elke goede content marketing strategie begint met een vaste planning.

Inzicht door overzicht
Daarom is het cruciaal om een ​​contentkalender te maken. Deze geeft al jouw marketingactiviteiten op alle kanalen overzichtelijk weer. Op een dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en/of driemaandelijkse basis. Van nieuwsberichten en social media posts tot en met e-mailnieuwsbrieven.

Met deze kalender houd jij jouw ideeën en deadlines onder controle. Ook bespaar je tijd en energie. Als bonus zul je zien dat je er ook nog eens veel meer resultaat mee scoort.

Acht bewezen tips

Graag geeft Spijker & co jou acht tips die je kunnen helpen bij het opstellen van een contentkalender voor jouw marketingstrategie.

1. Deel jouw kalender in

Het eerste wat je moet doen, is de indeling van jouw kalender bepalen. Dit kan een echte agenda, een eenvoudige spreadsheet of de planner in jouw project management software zijn. Van daaruit bepaal je hoe ver van te voren je wilt bepalen welke content je gaat verspreiden. Bijvoorbeeld weken of maanden van tevoren. Je kunt met een korte termijn planning beginnen en verder uitbreiden als je nog meer ideeën voor content te binnenschieten.

2. Bepaal welk type content je wilt verspreiden

Vraag jezelf af wie je ideale publiek is en wat zij misschien van jou willen leren. Je kunt dit doen door klantprofielen van potentiële klanten te maken, rekeninghoudend met eventuele vragen of opmerkingen die je mogelijk voor hen kunt beantwoorden.

Vraag jezelf bovendien af ​​wie je bent als merk
Welk imago wil je projecteren? Wil je casual, professioneel of ergens tussenin zijn? Definieer de identiteit van jouw bedrijf en zorg ervoor dat jouw content aansluit op de beoogde klant. Zodra je erachter bent wat je precies wilt schrijven of wilt maken voor jouw doelgroep, kun je het onderverdelen in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld blogposts, e-mail nieuwsbrieven, social media posts, foto’s, video’s, infographics en meer. Dit helpt je om het soort content dat je deelt te mixen in plaats van slechts één of twee vormen van content te verspreiden. Misschien kun je elk type content een kleurcode geven om je te helpen het beter te visualiseren op de kalender.

3. Bepaal hoe vaak je content wilt verspreiden

Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw tijd of budget (bedrijfsgrootte, aantal werknemers, vrije tijd, enzovoorts). Je kunt ervoor kiezen om dagelijks, tweewekelijks, wekelijks of zelfs minder op bepaalde platforms te posten. Dit is helemaal aan jou en wat voor jouw bedrijf werkt. Ongeacht hoe vaak je content deelt: volg jouw plaatsingsschema consistent. Bijvoorbeeld, als je kiest voor een wekelijkse blogpost, dan selecteer je een bepaalde dag en hou jij je hieraan vast. Zodat jouw lezers weten wanneer ze een nieuwe post kunnen verwachten. Op platforms voor social media moet je echter vaker posten om als een ‘actieve’ gebruiker te worden beschouwd en er resultaat mee te bereiken.

4. Zoek naar mogelijkheden om content opnieuw te gebruiken

Ondanks de enorme vraag naar “nieuwe” content, hoef je je niet druk te maken over volledig nieuwe content voor elk kanaal, elke dag. Er zijn tal van manieren om content of gedeelten ervan op een andere manier naar buiten te brengen met zeer weinig extra inspanning. Als je bijvoorbeeld een blogbericht schrijft, kun je hiervan een fragment nemen en dit aanpassen voor een Facebook-post. Je kunt de belangrijkste elementen uit het bericht halen en er een infographic van maken. Of je maakt er een animatie of video van. Vergeet niet dat je ook oudere, goed presterende content kunt bekijken en bijwerken met een klein beetje nieuwe informatie. Hoe meer je dit principe toepast, des te eenvoudiger zal zijn om een hogere frequentie te krijgen in het verspreiden van content op je kanalen.

5. Wees flexibel genoeg om in te spelen op de actualiteit

Het is goed om een ​​gestage stroom content berichten te hebben die niet tijdsgebonden zijn. Maar misschien wil je ook content posten over nieuwe ontwikkelingen in de branche of actuele gebeurtenissen. In dat geval wil je flexibel genoeg zijn om jouw strategie aan te passen en ‘trending’-verhalen te publiceren. Dit helpt je uit te groeien tot een relevante en gerespecteerde bron in jouw vakgebied.

6. Vraag om hulp

Betrek jouw medewerkers bij het brainstormen voor ideeën. Hoe meer mensen je in het proces betrekt, hoe meer inzichten en ideeën je krijgt. Bovendien heb je dan ook meer mensen om werk te delegeren, waardoor je meer content in minder tijd kunt produceren.

7. Plan content voor meerdere kanalen

Bij het plannen van content moet je rekening houden met alle kanalen waarop je deze kunt verspreiden. Koppel bijvoorbeeld een nieuwsbericht aan een post op social media en plan dat ze op dezelfde dag live gaan. Zoek ook andere blogs of invloedrijke mensen in jouw branche en probeer regelmatig contact met hen op te nemen. Bijvoorbeeld door middel van reacties, likes, delen, enzovoort.

8. Meet de resultaten en pas jouw kalender aan

Loop regelmatig jouw statistieken na en evalueer hoe goed bepaalde berichten presteren. Misschien geeft jouw doelgroep bijvoorbeeld de voorkeur aan korte social media posts in plaats van lange nieuwsberichten. Of misschien willen ze meer video’s en minder foto’s. Wat de resultaten ook mogen zijn: wees niet bang om aanpassingen aan te brengen en te experimenteren met nieuwe ideeën. Content marketing is een geweldige manier om contact te leggen met jouw doelgroep en tegelijkertijd uit te groeien tot een betrouwbare bron in je vakgebied. Door een contentkalender te bouwen en bij te houden, realiseer jij jouw marketingdoelen gemakkelijker.

Spijker & Co biedt hulp

Spijker & Co biedt hulp bij jouw totale content marketing proces, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Ook kunnen wij jouw content verspreiden via verschillende kanalen zoals: website, e-mailings, social media, persberichten, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Wij maken de content op maat voor elk verschillend kanaal, zodat we voor jou het resultaat optimaliseren.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!

Scroll To Top