De invloed van Google op het succes van jouw website, of misschien wel het succes van jouw bedrijf, is groot. Google speelt de rol van internetpolitie, die websites promoot die volgens hun regels opereren en webpagina’s naar beneden haalt die naar hun mening bezoekers niet goed bedienen.
De technologiegigant Google heeft inmiddels 62% van al het e-commerce verkeer gegenereerd en 63% van alle online omzet, volgens de Wolfgang Digital e-commercestudie van 143 miljoen websitesessies. Slechts 18% van de online bedrijfsresultaten is afkomstig van direct verkeer, waarbij bezoekers een URL intypen en rechtstreeks naar een website toe gaan. De conclusie? Als jouw bedrijf niet goed scoort in de zoekresultaten van Google, loop je dus potentiële winst mis.
Onvoldoende begrip
Hoewel de meeste eigenaren van websites wel op de hoogte zijn van Google-sancties en misschien zelfs weten hoe ze die kunnen voorkomen, begrijpen ze onvoldoende wat nou precies de gevreesde gevolgen veroorzaakt. Hoewel we niet alle strafmaatregelen kennen van het voortdurend evoluerende algoritme van Google, zou onderstaand overzicht je wel naar het goede pad moeten leiden. Hier volgt een overzicht van elk type straf en advies voor het indienen van een heroverwegingsverzoek bij Google nadat je de problemen na hun sancties hebt opgelost.
1. Cloaking en stiekeme omleidingen
Cloaking is een SEO-tactiek waarmee bezoekers andere content te zien krijgen dan wat spiders van zoekmachines of webcrawlers zien. Hoe dat mogelijk is? De geleverde content varieert op basis van het IP-adres van de bezoeker die de pagina opvraagt. Als de bezoeker wordt geïdentificeerd als een spider van een zoekmachine, dan krijgt deze een andere versie van de webpagina gepresenteerd. Deze bevat vaak content die niet op de zichtbare pagina wordt weergegeven.
In strijd met het First Click Free-beleid
Google bestraft de poging tot verhulling wanneer een website de volledige content weergeeft aan Google, maar beperkt wat bezoekers kunnen zien. Als een website bijvoorbeeld vereist dat bezoekers zich abonneren, registreren of inloggen om alle content op de pagina te bekijken, dan is de website in strijd met het First Click Free-beleid. Herkent Google een gebruikte strategie als ‘stiekem’? Dan leidt dit waarschijnlijk tot een bestraffing.
Gebruik de tool Fetchen
Als je één van deze straffen ontvangt, maar niet zeker weet waar het probleem ligt, kun je de tool Fetchen van Google gebruiken. Deze vind je in de Google Search Console. Hiermee vergelijk je de content die zichtbaar is op jouw pagina met de content die door Google is opgehaald.
2. Gehackte sites
Gehackte sites met spam, malware en phishing-pogingen bedreigen de veiligheid en ervaring van bezoekers. Dus Google wil dat webmasters zo snel mogelijk corrigerende maatregelen nemen.
Als een hacker jouw website exploiteert en compromitteert, wat er vaak toe leidt dat dit jouw content camoufleert, deelt Google een straf uit. In plaats van alleen jouw pagina te de-klasseren, voegt Google een melding (‘deze site is gehackt’) toe aan de resultaten van de zoekpagina. Bezoekers zien dit en vermijden de pagina. Dit leidt tot veel minder organisch verkeer.
Wees voorbereid
Hoewel webmasters niet direct verantwoordelijk zijn voor hacks, kunnen ze maatregelen nemen om hun websites te beschermen. Zorg ervoor dat je een recente, schone back-up van jouw website hebt en beveiligingssoftware installeert om jouw website te beveiligen.
3. Zoekwoorden spammen
Google deelt straffen uit als zij vaststelt dat een website bepaalde zoekwoorden en zinsdelen overmatig gebruikt om zoekrobots te misleiden. Kortom, een poging om hoger te scoren in de zoekresultaten. Hoewel het spammen van zoekwoorden taboe is, kan het gebruik van zoekwoorden in teksten nog steeds een populaire strategie zijn. Echter, gebruik deze met mate. Het is prima om te focussen op enkele zoekwoorden en zinsdelen, maar je moet er wel voor zorgen dat de kwaliteit en lengte van de pagina-content past bij het zoekwoord.
4. Spam
Het is moeilijk om een pure spam-straf op te lopen zonder opzettelijk deel te nemen aan één of meer manipulatieve promotietactieken. Als het Google-team vaststelt dat een website geen waarde biedt aan bezoekers, kunnen ze daar straf voor uitdelen. Dit kan ertoe leiden dat de website, of bepaalde pagina’s, volledig worden verwijderd uit de SERP’s (zoekresultaten).
Een website kan spamgerelateerde straffen ontvangen met links naar externe “spammy”-websites, overdreven promotionele blogposts en zelfs bezoekerscommentaren die promotionele content, wartaal en links bevatten die niet bij de content horen. Dit kun je voorkomen door het installeren van anti-spamsoftware die dergelijke content detecteert en filtert.
5. Content van lage kwaliteit
Content is misschien wel koning, maar het kan ook tot problemen leiden als Google vaststelt dat die weinig waarde biedt. Google streeft ernaar bezoekerservaringen van de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren. Dit bereiken zij door ervoor te zorgen dat pagina’s die in zoekresultaten komen bezoekers het soort content bieden dat ze hopen te vinden: bruikbare, originele informatie die hun vragen beantwoordt. Als een website content biedt die Google als van te lage kwaliteit beschouwt, wordt dit waarschijnlijk bestraft. Het opnieuw publiceren van content van een andere site kan daaronder vallen.
Kopiëren is niet handig
Webshops die de productbeschrijving van een fabrikant kopiëren, zelfs met toestemming, bevatten ook content die Google rekent tot lage kwaliteit. Zelfs het dupliceren van jouw eigen content kan leiden tot strafmaatregelen van Google. Als een website identieke of vergelijkbare pagina’s vertoont dan kunnen ze een straf ontvangen. Als je bijvoorbeeld 10 pagina’s op verschillende websites vertoont en de content dupliceert, met uitzondering van locatiereferenties, kan Google de hele website lager rangschikken.
Kies voor originele content
De beste manier om dergelijke bestraffingen te voorkomen, is door ervoor te zorgen dat alle content origineel is gemaakt voor jouw website en elke pagina op de website. Gebruik programma’s zoals Copyscape om content te scannen en beschrijvingen te vergroten, naast de informatie die de fabrikant heeft verstrekt.
Vermijd automatisch gegenereerde content
Vermijd ook het gebruik van automatisch gegenereerde content of automatische vertalingen. Zelfs als je gelieerde koppelingen gebruikt, moet je de content bijwerken die jouw pagina weergeeft. Dit biedt een uniek perspectief of toegevoegde waarde.
6. Onnatuurlijke links
Hoewel inkomende links van andere, gezaghebbende websites de positie in de zoekresultaten van Google kunnen verhogen, doet zich het tegenovergestelde voor als deze niet organisch zijn. Mogelijk weet je niet zeker hoe je externe links naar jouw pagina’s kunt beheren, dus biedt Google jou hiervoor een hulpmiddel. Door een backlink-audit uit te voeren vanuit de Searchconsole, kun je een rapport ontvangen met alle links naar jouw website. Het is vervelend om deze allemaal te bekijken, maar een URL-profiler kan je helpen bij het analyseren van jouw backlinks. Search Engine Land biedt een gedetailleerde beschrijving van dit proces.
Neem contact op met Google
Als je links ontdekt van twijfelachtige websites, neem dan contact op met de webmasters van deze website en stel de vraag om jouw links te verwijderen of ‘no-follow’ aan te geven. Je kunt een heroverwegingsverzoek sturen naar Google voor websites die niet reageren of niet voldoen aan jouw vraag.
7. Lage betrokkenheid en hoge bounce percentages
Een bounce treedt op wanneer een bezoeker van een website terugkeert naar de zoekresultaten zonder meer dan één pagina op de website te bekijken. Als het bounce percentage van een website meer dan 50% bedraagt, of als kijkers minder dan 30 seconden besteden aan het bekijken van content, kan jouw website een straf krijgen.
Voorkom een bounce
Om deze straffen te voorkomen, moet je content van hoge kwaliteit bieden aan bezoekers en die verspreiden over meerdere pagina’s binnen de website. Zelfs als je maar één pagina hebt en elke bezoeker er minstens 10 minuten over doet om die te bekijken, om vervolgens weer terug te gaan naar de zoekresultaten, leidt dit tot een bounce.
8. Website- en paginaprestaties
Google weet dat bezoekers geen tijd willen verspillen met het wachten op het laden van alle pagina’s. Pagina’s die te langzaam laden, ontvangen een straf. Als Google vaststelt dat een pagina te veel advertenties bevat of dat de advertenties de leesbaarheid negatief beïnvloeden, dan volgt er ook een straf. Hoewel Google geen richtlijnen biedt voor de advertentie-indeling, is het ‘t beste om voldoende ruimte tussen de verschillende elementen op een pagina over te houden. De vuistregel? Geef meer ruimte aan content dan aan advertenties.
Wat kun je doen als je een straf hebt ontvangen?
Als Google je bestraft, dan betekent dit niet noodzakelijkerwijs het einde van jouw website. Nadat je het probleem hebt opgelost, kun je Google vragen jouw website opnieuw te bekijken door een verzoek tot heroverweging te verzenden via de Google-searchconsole.
Wees helder over je acties
Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat er mis is gegaan en wat je hebt gedaan om het te verbeteren. Leg aan Google uit wat je hebt gewijzigd en leg relevante acties uit, zoals een lijst met verwijderde links, verwijderde spamreacties of details over het opruimen van malware.
Blijf het proberen
Als Google nog steeds niet tevreden is, ontvang je een melding dat je nog steeds de richtlijnen schendt en kun je verdere actie ondernemen en het opnieuw proberen.
Bovenstaande fouten zijn slecht voor de ranking van websites in Google. Ze komen echter in bijna alle websites voor. Het is belangrijk om er iets aan te doen. Een hoge vermelding op de juiste zoekwoorden kan goud waard zijn voor jouw bedrijf. Verbeter deze fouten in jouw website dus direct.
Natuurlijk is het ook mogelijk om naast, of in plaats van SEO (zoekmachineoptimalisatie), te kiezen voor SEA (adverteren op zoekmachines). Deze advertenties plaatst Google, tegen betaling, boven de normale zoekresultaten. Hiermee koop je dus een goede positie in Google. Je hebt hier een budget voor nodig en de hoogte ervan is afhankelijk van de populariteit van de zoekterm en het aantal concurrenten dat ook wil adverteren.
Spijker & Co helpt!
Spijker & Co kan ervoor zorgen dat jouw website op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm gebruikt. Dit doen we door websites te optimaliseren via SEO of het plaatsen van advertenties (SEA) op de voor jou belangrijke zoektermen.