Veel bedrijven stellen zichzelf doelen voor hun online marketing. Ons advies? Check die opnieuw. En vraag jezelf af of je op het goede spoor zit om die doelen te bereiken. Er is niets om je voor te schamen: je bent zeker niet de enige die achterloopt op de doelstellingen.
Analyseren laat jou beter presteren
Loop je achter op je targets? Geen probleem, je kunt gewoon opnieuw op start drukken en voortvarend met je doelstellingen aan de slag gaan. Door middel van analyses van statistieken en de feedback van klanten onderzoek je doelgericht wat werkt en wat niet. Een prima bron voor verbeterpunten.
Tips voor meer online succes
Weet je niet precies welke strategieaanpassingen tot meer resultaten leiden? Doe dan je voordeel met deze tips.
Stem jouw marketingboodschap opnieuw af
Als het op marketing aankomt, moet je jouw boodschap niet alleen afstemmen op de ideale klant: je moet deze ook benaderen én vervolgens zijn of haar aandacht vasthouden.
Stel je op als probleemoplosser
We zeggen het al jarenlang en blijven het herhalen: jouw klanten en potentiële klanten geven niets om jouw producten of diensten. Wat ze écht willen, is iemand die hun problemen oplost. Laat je niet zien dat je begrijpt wat hun problemen zijn? En hoe jij die voor hen kunt oplossen? Dan mis je grote kansen. Maak duidelijk dat je begrijpt wat ze willen én nodig hebben.
Focus op je doelgroep
Onthoud goed dat jouw content niet over jezelf moet gaan, maar wat jij voor je klant kunt betekenen. Precies weten wie jouw doelgroep is, helpt je met het bepalen van een succesvolle content strategie. Als je weet hoe je ze kunt bereiken en aanspreken, dan sta je op een goede startpositie om je marketinginspanningen naar een hoger niveau te tillen. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat wát je vertelt aan je doelgroep in lijn ligt met jouw zakelijke doelstellingen. Want het draait er natuurlijk wel om dat jij jouw doelstellingen bereikt.
Dit mag niet op jouw website ontbreken!
Als het gaat om aanscherpingen in de marketingstrategie, verbaast het ons altijd wanneer mensen hun website, de contenthub, vergeten. De belangrijke rol van jouw website is om je te helpen met:
- Gevonden worden.
- Vertrouwen opbouwen.
- Voorlichting geven.
- Informatie overbrengen.
- Contact houden met jouw doelgroep.
- Klanten binnenhalen.
Laat deze elementen niet ontbreken!
Om dit te bereiken, mogen deze cruciale elementen niet ontbreken op jouw site:
Een belofte
Voeg een belofte toe boven de vouw op jouw homepage. Zoals vermeld in het vorige gedeelte, moet je jouw doelgroep een belofte doen die hun problemen oplost.
Een oproep tot actie
Jouw oproep tot actie kan een aantal dingen zijn, waaronder een verzoek om meer informatie, een afspraak maken of een gratis rapport downloaden. Zorg ervoor dat jouw oproep relevant en nuttig is.
Video
Met video kun je mensen écht laten zien wie je bent, waar je voor staat en laat je ze jouw verhaal horen. Kortom, van een “nice-to-have” naar een “must-have” voor jouw website.
Elementen die vertrouwen geven
Het zijn logo’s van huidige klanten of succesverhalen van klanten die je aan jouw doelgroep wilt laten zien. Bedoeld om hen het vertrouwen te geven zaken met jou te doen.
Content en contentupgrades
Dit is hét centrale hart van deze blogpost. Om de aandacht van (potentiële) klanten vast te houden, plaats je regelmatig nieuwe inhoud. Een blog op jouw homepage kan het verschil al maken.
Content vergroot de betrokkenheid
Een contentupgrade geeft mensen de mogelijkheid om premium content te downloaden in ruil voor een e-mailadres of het vastleggen van een lead. Als ze deze inhoud downloaden, zijn zij geïnteresseerd in wat je doet. Gebruik de informatie die ze je geven om ze betrokken te houden bij jouw product of diensten.
Jouw producten of diensten
Je hebt waarschijnlijk al volledige pagina’s aan jouw producten en diensten gewijd. Ons advies? Zorg ook dat ze duidelijk zichtbaar zijn op de homepage van jouw website. Zo krijgen ze extra SEO-waarde.
Maak een contentplan voor het genereren van leads
Het belangrijkste is dat je een plan hebt! We zien heel veel bedrijven die maar wat doen zonder plan. Zij halen daar vervolgens nauwelijks tot geen resultaat uit. Het makkelijkste is om per maand een product, dienst of thema in de spotlight te zetten en al je content daar omheen te maken.
Probleemoplossende content? Cruciaal!
Elk thema, product of dienst lost een bepaald probleem op voor jouw doelgroep. Dit vind je terug in belangrijke zoektermen die mensen gebruiken op Google. Je kunt dit het beste beschouwen als een boek waar elke maand een hoofdstuk aan wordt toegevoegd.
Van leads naar…klanten!
Verspreid content en gebruik contentupgrades om de informatie om te zetten in leads. Probeer zoveel mogelijk persoonlijke en emotionele componenten aan je content toe te voegen om connectie te maken met je doelgroep. Hoe meer ze die connectie voelen, hoe groter de kans dat leads uitgroeien tot…klanten!
Recyclen van content werkt ook
Je hoeft niet zelf elke keer het wiel uit te vinden met jouw content. Je kunt ook content van andere websites op jouw social media kanalen delen om jouw doelgroep van meerwaarde te voorzien. Je kunt ook content hergebruiken, als je die al hebt.
Van waarde naar winst
Hoe meer waarde je aan jouw doelgroep schenkt op een consistente manier, des te meer resultaat je eruit zult halen.
Besteed het maken van content uit
Een belangrijke reden waarom deze strategie vaak niet werkt, is het gebrek aan tijd. Daarom is het beter om dit soort zaken uit te besteden. Natuurlijk moet je het proces en de strategie bedenken en bewaken, maar je hoeft de content niet zelf te maken. Er zijn genoeg mensen en bedrijven die dat voor je kunnen doen.
Spijker & Co ondersteunt professioneel
Spijker & Co kan je ook ondersteunen door content marketing werkzaamheden voor een deel of in z’n geheel van jou over te nemen. Wij zorgen voor de creatie en productie van waardevolle en relevante content, op maat gemaakt voor jouw doelgroep. Dat begint met de basis: het schrijven van tekst en het maken van foto’s, video’s of illustraties bijvoorbeeld. Alle content vervaardigen wij aan de hand van de beschreven strategie. Bedoeld om zoveel mogelijk resultaat te behalen. Op een wijze waarbij de content eenvoudig op maat is te verspreiden via alle kanalen. De kwaliteit van content is zeer belangrijk om resultaat te halen uit content marketing en vereist een professionele en strategische aanpak.