Optimaal communiceren tijdens de Corona-crisis voor lokaal opererende bedrijven

Eigenlijk geldt dit niet alleen voor lokaal opererende bedrijven: alle bedrijven moeten zichzelf afvragen hoe ze de juiste Corona-gerelateerde berichten richting hun klanten communiceren. Juist in deze tijd is de noodzaak van effectieve communicatie tussen bedrijven en klanten het grootst.

De 1,5 meter afstand regel en andere veiligheidsmaatregelen hebben de dagelijkse bedrijfsvoering van lokale bedrijven ernstig beïnvloed. Deze veranderingen kunnen als een grote verrassing aankomen bij klanten die niet op de hoogte zijn en voor de deur staan. Graag geeft Spijker & Co jou enkele communicatiestrategieën en tips om jouw klanten op de hoogte te houden.

1. Zet jouw website aan het werk

Gebruik jouw website om klanten te informeren. Die informatie moet prominent op de website staan, want iedereen wil weten welke maatregelen je genomen hebt voor de veiligheid van jouw klanten en werknemers. Google raadt aan om de informatie over de status van jouw bedrijf, vertragingen, ophaal- of bezorgopties, en meer met een banner of pop-up weer te geven. Hiermee weten jouw klanten wat ze van je kunnen verwachten. Je kunt ook relevante updates op je pagina’s toevoegen, zoals een speciale sectie op je FAQ-pagina, productbeschikbaarheid, speciale openingstijden of regels voor het bezoek van jouw bedrijf. Als je werkt met gestructureerde data voor Google dan kun je bezoekers al op de hoogte brengen via de zoekresultatenpagina.

2. Stuur updates via e-mail

Wees creatief met e-mail. Klanten ontvingen een eerste golf van Corona-virus gerelateerde e-mails van bedrijven waarin werd uitgelegd hoe ze reageerden op de start van de crisis. Voorkom dat je opnieuw dezelfde content naar je klanten stuurt of mails met saaie, of erger nog, irrelevante reactie-updates. Word creatief en splits lange, droge tekst in e-mails op. Schrijf de mails alsof je tegenover de persoon zit waaraan je deze stuurt.

3. Vergeet Google Mijn bedrijf niet

Update jouw Google Mijn Bedrijf-profiel. Je kunt de naam, de beschrijving en de berichten op Google Mijn Bedrijf écht zinvol inzetten en daarmee nuttige informatie doorgeven aan je klanten. Google heeft zelfs een speciale COVID-19 Post-categorie gecreëerd waarmee bedrijven wijzigingen in de manier waarop ze werken, speciale openingstijden en tijdelijke sluitingen, verzoeken om ondersteuning en veiligheids- en hygiëne-gerelateerde updates kunnen opnemen.

4. Laat je zien op social media

Zoek naar meer betrokkenheid via social media. Plaats als restaurant bijvoorbeeld niet alleen jouw afhaalmenu’s, maar vraag mensen ook om een foto van het heerlijke eten bij hen thuis te fotograferen en te plaatsen op hun eigen profielen, met een tag naar jouw profiel. Je zult zien dat jouw volgers zullen toenemen. Het aanmoedigen van directe betrokkenheid tussen jouw medewerkers en je doelgroep via social media kan je helpen jouw bedrijf een menselijker gezicht te geven, jouw klanten te blijven bedienen en je relevant te houden terwijl alle veiligheidsmaatregelen van kracht zijn.

5. Vergeet offline niet

Zorg voor duidelijke communicatie op de locatie van jouw onderneming. Ben je gesloten? Plaats dan een bericht op de deur, aangevuld met tekst over hoe mensen met je in contact kunnen komen. Het plaatsen van zo’n bericht met contactgegevens kan klanten laten zien dat je nog steeds bereikbaar bent. Als je niet telefonisch beschikbaar bent, overweeg dan om klanten naar jouw website te leiden. Hier kun je volledige details publiceren en hun potentiële vragen beantwoorden zonder ze te hoeven spreken.

Hulp nodig? 

Aan deze nare periode komt zeker een einde. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Heb je nu meer tijd over? Gebruik die dan ook. Op onze website (www.spijkerenco.nl) staan inmiddels meer dan 100 blogposts vol marketing- en communicatietips. Heb je er hulp bij nodig? Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!