Haal veel meer nieuwe medewerkers binnen met jouw website!

Je hebt werk gemaakt van jouw website. Professioneel webdesign en vol met goede teksten en beelden van jouw producten of diensten. Maar wat doe je eigenlijk om met je site nieuwe medewerkers aan te trekken? Nu de economische groei doorzet, wordt het steeds lastiger om goed gekwalificeerde mensen aan te trekken. Tijd om een extra stap te zetten in de werving van potentiële medewerkers!

Tips om met jouw website succesvoller nieuwe medewerkers te vinden

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Realiseer je dan goed dat twee verschillende doelgroepen jouw website bezoeken: potentiële klanten en medewerkers. De beste carrièrepagina’s trekken potentiële kandidaten aan en scheppen een beeld van hoe het zou zijn om bij jouw bedrijf te werken. Deze blogpost geeft jouw tips om met jouw website succesvoller nieuwe medewerkers te vinden.

De eerste indruk is cruciaal

Bezoekers van websites besluiten snel. Volgens een studie beoordelen mensen in maximaal 50 milliseconden de kwaliteit van een webpagina. Deze regel geldt in hoge mate ook voor potentiële kandidaten. Weliswaar blijven werkzoekenden wat langer rondhangen om jouw openingspagina te bekijken, maar het blijft een feit: een carrièrepagina van lage kwaliteit kan een verkeerde indruk wekken. Jouw carrièrepagina is een directe weerspiegeling van jouw bedrijf. De eerste ervaring is dus van cruciaal belang.

Schep herkenning en vertrouwen

Zorg ervoor dat de carrièrepagina’s jouw bedrijfsidentiteit versterken. Zet er duidelijk jouw bedrijfslogo op en kies een kleurenpalet dat het beste aansluit bij het ontwerp van jouw website. Op die manier weten mensen dat ze zijn beland op pagina’s waarop ze kunnen vertrouwen. Met kansen op werk die de moeite waard zijn om op te solliciteren.

Vertel jouw verhaal, breng emotie over

Carrièrepagina’s vertellen jouw bedrijfsverhaal. En inspireren kandidaten om deel uit te maken van jouw missie en doelen. Laat succesverhalen zien, toon jouw ambities. Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Wat zijn jouw producten of diensten? Jouw team medewerkers? Jouw doel? Door dit verhaal als eerste op jouw carrièrepagina’s te plaatsen, ben je er zeker van dat potentiële kandidaten begrijpen hoe het voelt om in jouw bedrijf te werken.

Een dag in het leven van…

De beste carrièrepagina’s laten zien hoe een dag eruit ziet van iemand die al bij je werkt. Dit kun je doen door interviews met foto’s te plaatsen of video’s te maken met in de hoofdrol jouw werknemers. Toon hoe zij hun werk ervaren. Dit zorgt ervoor dat een kandidaat het gevoel krijgt in het team te passen. Dit gevoel speelt een grotere rol dan vaardigheden of functieomschrijvingen.

Mond-tot-mondreclame

De beste manier om potentiële kandidaten aan te trekken is nog altijd mond-tot-mondreclame. Wat vinden jouw huidige werknemers leuk aan het bedrijf en welke vaardigheden denken zij daar te ontwikkelen? Een enthousiaste medewerker aan het woord maakt jouw boodschap aantrekkelijker en raakt de juiste snaar bij potentiële kandidaten.

Gebruik links

Plaats op jouw website aanvullende informatie die potentiële kandidaten triggeren. Link deze vervolgens naar deze relevante blogposts, video’s of andere aanvullende inhoud. Dit helpt een potentiële kandidaat bij het bepalen of hij of zij bij jouw bedrijf past.

Relevante informatie

Hoewel jouw kandidaten graag foto’s en video’s van jouw bedrijf en de mensen die er werken bekijken, is het belangrijkste voor hen om te begrijpen wat jouw bedrijf doet. Ook moet het direct duidelijk zijn voor welke baan ze kunnen solliciteren. En ook: of zij gekwalificeerd zijn om te solliciteren. Al deze informatie plaats je uiteraard gemakkelijk toegankelijk op jouw carrièrepagina’s.

Verspil geen tijd van je kandidaten

Werkzoekenden besteden weinig tijd aan het selecteren van bedrijven waarvoor ze zouden willen werken. Ze zijn niet geïnteresseerd in het scrollen door uitgebreide functieomschrijvingen en ellenlange kwalificatielijsten. Wees openhartig, duidelijk en beknopt over naar wie je zoekt en waar zij aan moeten voldoen. Plaats veelgebruikte zoekwoorden in je tekst en vakjargon die horen bij de functie en begrijpelijk zijn voor de kandidaten. Dit helpt je ook met SEO (zoekmachine optimalisatie). Met creatieve teksten kun je opvallen, maar laat het niet in de plaats komen van gedegen informatie waar potentiële nieuwe medewerkers naar zoeken.

Accent op secundaire arbeidsvoorwaarden

Ervaar je veel concurrentie van andere bedrijven in de zoektocht naar gewenst talent? Dan maken jouw secundaire arbeidsvoorwaarden het verschil. Zorg dus dat deze duidelijk opvallen. Wees helder over deze speciale, extra voordelen van het werken bij jouw bedrijf. Vooral over de arbeidsvoorwaarden die ervoor zorgen dat jij je onderscheidt van anderen.

Noem zo’n gedeelte bijvoorbeeld “5 redenen om bij ons te komen werken”. Het kunnen natuurlijk ook 10 redenen zijn, maar maak een apart gedeelte en vermeld alle unieke functies die een werkzoekende aanspreken.

Maak van je bestaande medewerkers je beste ambassadeurs

Vraag aan bestaande werknemers wat zij aan vrienden zouden vertellen om indruk op hen te maken over werken bij jou. Zoals: “We hebben de afgelopen 12 maanden het aantal mensen verdubbeld”, “Je kunt twee dagen per week thuis werken”, “Je krijgt gratis kinderopvang.”, “Wij zijn de marktleider … ” en “Onze klanten zijn …”. Wees daar creatief mee. Vergeet niet dat je jouw bedrijf net zo goed aan nieuwe werknemers moet verkopen als zij zich aan jou.

Kandidaatgerichte navigatie

Maak de carrièrepagina’s makkelijk vindbaar. Zorg ervoor dat je een duidelijke, directe link op de homepage van jouw website hebt waarmee kandidaten de vacatures makkelijk vinden. Stop de pagina’s niet weg onder een ‘Over ons’ kopje of onder contact. Je kunt ook een link in de voettekst van al je pagina’s plaatsen. Daarmee vinden ze hun weg vanaf elke pagina op jouw website.

Focus op de verschillende fases

Wanneer een kandidaat op jouw carrièrepagina’s terechtkomt, kan deze zich in een willekeurige fase van het vergaren van informatie bevinden. Zijn ze gewoon op zoek naar algemene informatie over jouw bedrijf en mogelijke vacatures? Zijn ze klaar om ​​te solliciteren op een functie? Volgen ze een functie waarop ze al gesolliciteerd hebben? Of zitten ze in één van de fases tussen deze processen in? Zorg ervoor dat de navigatie op jouw carrièrepagina’s duidelijk en geschikt is voor het gewenste publiek: sollicitanten. Zorg ervoor dat de stappen die leiden tot een sollicitatie helder zijn en eenvoudig te volgen.

Denk aan de korte en lange termijn

Hoewel jouw carrièrepagina’s zijn ontworpen om nieuwe medewerkers aan te trekken, zullen er ook bezoekers op komen die mogelijk geen nieuwe baan zoeken. Denk hier bij het maken van je carrièrepagina’s aan. Zelfs als sommige bezoekers op dit moment geen baan nodig hebben, zijn ze er misschien later wel in geïnteresseerd. Zorg er daarom voor dat bezoekers jouw website niet verlaten zonder iets nieuws en interessants over jouw bedrijf te leren. Waarschijnlijk herinneren ze dit dan als ze wel op zoek zijn.

Open sollicitatie en vacature alerts

Sommige bezoekers zijn geïnteresseerd om bij je te werken, maar vinden helaas geen vacature op de pagina’s die bij hun wensen aansluiten. Dit is geen probleem als je ze de mogelijkheid biedt om een open sollicitatie naar je te sturen. Op die manier kun je een lijst opbouwen met potentiële nieuwe medewerkers, zonder dat jij je hoeft in te spannen, want de kandidaten vullen het gewoon zelf voor je in.

Inschrijven voor nieuwe vacaturemeldingen

Een andere vaak gemiste kans op carrièrepagina’s is de mogelijkheid om je in te schrijven op een lijst met nieuwe vacaturemeldingen. Als je dit niet hebt, mis je een goede manier om potentiële nieuwe medewerkers op de hoogte te stellen van nieuwe vacatures op jouw website. Met een e-mailmarketingsysteem kun je dit zelfs helemaal automatiseren en hoef je er niets voor te doen.

Wees sociaal en maak delen makkelijk

Zorg ervoor dat de carrièrepagina’s en vacatures door iedereen gemakkelijk zijn te delen.

Vooral via sociale netwerken als LinkedIn, Facebook, Twitter en Whatsapp en ook via e-mail. Misschien kent een bezoeker een geschikte kandidaat voor je en deelt deze informatie voor je.

Zorg voor bezoekers

Probeer zoveel mogelijk relevante kandidaten naar jouw carrièrepagina’s te trekken door actieve promotie. We schreven er al meerdere blogposts over die je kunt nalezen op onze website. Deze blogpost mag in dat rijtje zeker niet ontbreken: Alsjeblieft, acht éxtra manieren om je website te promoten.

Hulp nodig?

Spijker & Co biedt hulp bij het maken van opvallende, succesvolle carrièrepagina’s, te beginnen met de strategie. Daarna kunnen we zorgen voor creatie en productie van waardevolle en relevante content. Uiteraard op maat gemaakt webdesign om de juiste kandidaten aan te trekken. Wij kunnen er ook voor zorgen dat jouw vacatures verspreid worden via verschillende kanalen. Bijvoorbeeld via e-mailings, social media, advertenties (offline en online) en/of drukwerk. Interesse? Neem vandaag nog contact op via 0344-579181 of info@spijkerenco.nl

website-nieuwe-medewerkers

Is jouw website aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers?

Wil je weten of jouw website geschikt is voor een zoektocht naar nieuwe medewerkers? Vraag dan hier een rapport aan! Wij gaan jouw website bekijken door de ogen van een potentiële kandidaat. Onze bevindingen zetten we in een rapport en sturen je die toe. Het rapport schept geen enkele verplichting voor je en is dus geheel vrijblijvend. Met onze tips kun je zeker jouw website verbeteren!

We sturen je graag nog meer tips voor bijvoorbeeld het generen van meer leads en omzet, een hogere klanttevredenheid of voor het zorgen van een hogere betrokkenheid van medewerkers. Door deze checklist aan te vragen geef je hier toestemming voor en ontvang je deze automatisch. Wil je onze tips niet ontvangen dan kun je je eenvoudig uitschrijven.