Marketing en communicatie na het Coronavirus? Vier nuttige tips

Het Coronavirus heeft een diepe en blijvende impact op onze samenleving veroorzaakt. Echter, veel beperkingen worden nu ingetrokken. En de realiteit is een nieuwe standaard voor werk-/ levensroutines. Dé kernvraag nu is: hoe gaan we verder? Wat zijn de nieuwe spelregels op het vlak van marketing en communicatie? Hoe krijg jij aandacht, nu en straks in het post-Corona tijdperk? 

Alle plannen in één klap irrelevant COVID-19 dook volkomen onverwacht op. Het virus dwong bedrijven en organisaties hun zorgvuldig gecoördineerde marketingstrategieën, advertentiecampagnes en PR-plannen in de ijskast te plaatsen. Vooral marketingacties die rond evenementen, productintroducties of beurzen gepland werden verloren in één klap hun relevantie door deze wereldwijde pandemie.

Drastische wijziging inhoud van communicatie Niet alleen wijzigden de plannen door annuleringen; ook veranderden deze van aard door de overduidelijke gevoeligheid van de situatie. Promotionele berichten en advertenties op sociale media werden omgezet naar berichten over COVID-19 maatregelen en steunbetuigingen aan klanten en werknemers. 

Dé uitdaging in ‘het nieuwe normaal’ Nu we in ‘het nieuwe normaal’-tijdperk aankomen, staan we voor de uitdaging om onze klanten te adviseren over hoe hun toekomstgerichte communicatie eruit zou moeten zien. Spijker & Co geeft je graag enkele tips waar je rekening mee moet houden. 

1. Wees niet bang om verder te gaan 

Wees niet bang om jouw klanten berichten te sturen die niets te maken hebben met het Coronavirus. Hoewel je niet ongevoelig wil overkomen bij jouw doelgroep, is het net zo gevaarlijk om in je comfortzone te blijven, omdat je berichten snel irrelevant worden terwijl de rest van jouw concurrenten de draad weer gewoon oppakt. Vraag jezelf dit af: op welke manier kan ik in deze situatie een voortrekker zijn voor de branche? Welke nieuwe ideeën zou ik als eerste kunnen delen? Welke acties kan ik als eerste ondernemen? Hoe zal dat zich vertalen in mediabereik, blogs, sociale content en externe e-mailcommunicatie?

2. Erken dat maatregelen niet van de ene op de andere dag zullen verdwijnen 

De impact van het Coronavirus zal nog jaren aanhouden. Besteed daarom veel aandacht aan jouw doelgroep. Denk na over de manieren waarop deze crisis hen waarschijnlijk rechtstreeks heeft beïnvloed. Voelen zij de financiële gevolgen? Lopen ze een hoog risico op gezondheids- complicaties? Zijn ze bezorgd over de veiligheid van hun dierbaren? Zijn ze door het virus banen kwijtgeraakt? Houd bewust rekening met deze langetermijneffecten. Hoe? Je maakt uiteraard content met het doel om verder te gaan na het Coronavirus. Maar zorg er tegelijkertijd voor dat je rekening houdt met de uitdagingen die het meest relevant zijn voor de mensen die je bedient met deze content. Kortom, verlies de impact van Corona nooit uit het oog in je communicatie. 

3. Grijp niet terug naar oude content alsof er niets is gebeurd 

Voorkom dat je alsnog vooraf geplande pre-Corona contentkalenders en marketingstrategieën van de plank haalt. Dit werkt gewoon niet. Niet alleen is de buitenwereld drastisch veranderd, ook de manier waarop mensen denken is veranderd. De zaken die mensen waarderen, zijn niet noodzakelijk hetzelfde als wat ze zes maanden geleden belangrijk vonden. Denk na over hoe jouw doelgroep de afgelopen maanden een verschuiving in waarden of koopgedrag heeft ervaren.

4. Onthoud dat empathie altijd op de eerste plaats komt 

Wees niet zó gefocust op strategie dat je vergeet wat jouw belangrijkste doelgroep echt nodig heeft: empathie. Het is gemakkelijk om een ​​bedrijf of organisatie te herkennen die op zoek is naar ongevoelig persoonlijk gewin en het Coronavirus als lokaas gebruikt. Behandel jouw doelgroep met respect en communiceer op een menselijke manier met hen. Kijk eens naar bedrijven die tijdens de pandemie met succes hebben gecommuniceerd en naar degenen die het Coronavirus hebben uitgebuit met een onsmakelijke PR-campagne. Kijk door de ogen van je klanten om te zien hoe jij het beste met hen kan communiceren. Dit is het moment om voor jouw klanten te zorgen. Laat zien dat je niet bang bent om naar voren te stappen en als eerste van jouw branche te communiceren over het tijdperk na het Coronavirus. Dit is het moment, dit is het ‘nieuwe normaal’. Benut dit op een menswaardige manier.

Hulp nodig? 

Aan deze nare periode komt zeker een einde. Dan word je waarschijnlijk weer opgeslokt door jouw dagelijkse werkzaamheden en alle inhaalslagen. Heb je nu meer tijd over? Gebruik die dan ook. Wij zijn er voor je, neem vandaag nog contact op. Wij gaan direct voor je aan de slag.

Regelmatig tips ontvangen via e-mail om meer leads en omzet te genereren? Of te zorgen voor een hogere klanttevredenheid of betrokken medewerkers? Schrijf je hier in!